Performancing Metrics

آخرین خبر از مسترکارت | اتاق خبر
کد خبر: 389261
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1395 - 12:47
در نشست مدیران بانک مرکزی اعلام شد
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی اعلام کرد که با توجه به این‌که مسترکارت مشمول تحریم‌های اولیه و یک طرفه است فعلا ارتباط مستقیمی با آن نداریم، اما وی از مذاکراتی با شبکه‌های غیرآمریکایی و احتمال به نتیجه رسیدن آن در سال آینده خبر داد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، امروز چهارشنبه به مناسبت فرارسیدن ایام پایانی سال ناصر حکیمی - مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی – و همچنین رحیمی – مدیرکل اداره نشر و ریالی بانک مرکزی – در نشستی به تشریح شرایط توزیع اسکناس و سکه و همچنین حوزه الکترونیک بانک‌ها پرداختند.

وضعیت مسترکارت

مسترکارت از جمله کارت‌های بین‌المللی آمریکایی بود که در فضای پسابرجام بحث‌های زیادی در رابطه با امکان اتصال به شبکه و استفاده ایرانی‌ها از آن مطرح شد، اما براساس آنچه که مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی  اعلام کرده است ظاهرا فعلا هیچ اتصالی به این شبکه فراهم نشده و پیش‌بینی در مورد آن وجود ندارد.

حکیمی توضیح داد: مسترکارت مشمول تحریم‌های اولیه و یک طرفه بوده و فعلا ارتباط مستقیمی از آن نداریم و باید موانع موجود در رابطه با آن حل و فصل شود، بنابراین فعلا اتصالی وجود ندارد و سرویسی از سوی آن ارائه نمی‌شود.

اما وی این را هم گفت که ایران مذاکراتی با شبکه‌های بین‌المللی غیرآمریکایی داشته و به نظر می‌رسد در سال آینده به نتایجی رسیده و اتصالاتی برقرار شود.

سقف برداشت از خودپردازهای بانک‌های متقاضی در پایان سال افزایش می‌یابد

با توجه به افزایش تقاضا برای پول نقد که در پایان سال تشدید می‌شود بانک مرکزی تصمیم دارد برای امسال هم سقف برداشت از خودپردازهای بانک‌های متقاضی را برای مدتی افزایش دهد به‌طوری که بانک‌هایی که خود درخواست را مطرح کنند سقف برداشت روزانه خودپردازهای آنها از ۲۰۰ هزار تومان معمول تا ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت. این موضوعی است که در سال گذشته در برخی از بانک‌ها اتفاق افتاد.

بنابر گفته رحیمی دوره افزایش سقف پرداز از خودپردازها در ایام پایانی سال بین ۲۰ اسفندماه تا ۱۵ فروردین‌ماه خواهد بود.

احتمال افزایش تراکنش‌های بانکی تا ۲۰۰ میلیون در روز

مدیر کل اداره نشر و ریال بانک مرکزی به حجم مبادلات روزانه در شبکه شتاب نیز اشاره داشت و گفت: در حال حاضر در هر روز حدود ۱۶۰ میلیون تراکنش در شبکه شتاب  و  شاپرک ثبت می‌شود که میزان موفقیت تراکنش‌ها به حدود ۹۹.۵ درصد رسیده است.

وی البته عنوان کرد که با توجه به افزایش مبادلات در روزهای پایانی سال احتمال افزایش تراکنش‌ها تا ۲۰۰ میلیون در روز وجود دارد و دور از ذهن نیست.

توزیع ۱۶۰۰ میلیارد اسکناس نو از ۲۱ اسفند

در این نشست رحیمی - مدیر کل اداره نشر و ریال بانک مرکزی در رابطه با زمان توزیع اسکناس‌های نو و شرایط آن اینگونه توضیح داد که حدود ۹۰۰ میلیارد تومان اسکناس نو از ۲۱ اسفندماه در شهرستان‌ها و استان‌ها توزیع می‌شود و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان نیز در تهران.

به گفته وی، بانک‌های ملی، صادرات، اقتصاد نوین، سپه، پست بانک از جمله بانک‌های منتخب هستند که توزیع اسکناس‌های نو را برعهده خواهند داشت. این در حالی است که اسکناس‌های نو در قالب ۲۰۰۰، ۵۰۰۰ و ۱۰ هزار تومانی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

مدیر کل اداره نشر و ریال بانک مرکزی این را هم گفت که ذخائر بانک مرکزی برای توزیع اسکناس نو به اندازه کافی است، اما با توجه به این‌که ظرف دو ماه بعد اسکناس‌های توزیع شده بار دیگر به شبکه بانکی بر می‌گردد در نتیجه برای جلوگیری از هزینه‌هایی که می‌تواند تحمیل شود برای مرحله‌ی اول حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در صورت لزوم توزیع بیشتر انجام خواهد شد.

رحیمی در رابطه با توزیع سکه نیز اعلام کرد که بازار سکه در حال حاضر کاملا متعادل بوده و مشکلی وجود ندارد به‌طوری که بانک مرکزی کاملا آن را کنترل می‌کند. با این حال در صورت لزوم و با توجه به هماهنگی‌هایی که با بانک ملی در شعبه کارگشایی آن انجام شده در صورت لزوم حراج سکه انجام شده تا تامین تقاضا صورت گیرد.

ادامه دارد

نظرات
ADS
ADS
پربازدید