Performancing Metrics

ذخایر معدنی ایران ۵۰ درصد اضافه شد | اتاق خبر
کد خبر: 389262
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1395 - 13:03
کرباسیان:
در پی اجرای طرح اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومترمربع پهنه معدنی، رئیس هیات عامل ایمیدرو از افزایش ۵۰ درصدی ذخایر معدنی در سال آینده خبر داد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مهدی کرباسیان - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - در نشست خبری خود که امروز (چهارشنبه) در محل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برگزار شد، با ارائه آمار کامل اکتشافات انجام شده از سال ۱۳۹۳ تا کنون که بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر در ۲۵ استان کشور وسعت داشته و ذخایری را به ظرفیت‌های مواد مختلف معدنی اضافه کرده است، گفت: تاکنون با اینکه فاز شناسایی و اکتشاف به پایان رسیده و در مرحله پی‌جویی قرار دارد، محدوده‌ ۲۵۰ هزار کیلومتری مدنظر اکنون به صورت دقیق‌تر به محدوده‌های کوچک‌تری کاهش یافته و محدوده در دست اکتشاف ایمیدرو به حدود ۵۰ هزار کیلومتر می‌رسد و با پیشرفت کار و مشخص شدن دقیق‌تر ظرفیت‌های معدنی این رقم دقیق‌تر و کوچک‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌هایی که برای مواد معدنی کلیدی تاکنون شناسایی شده است، گفت: تاکنون بر اساس گزارشاتی که همکاران ما از اکتشافات انجام شده ارائه کرده‌اند و شامل مناطقی چون منطقه مرزی سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، شرق اصفهان و دیگر مناطق ایران می‌شود، حدود بیش از ۴۰۰ میلیون تن سنگ آهن، ۳۰۰ میلیون تن ذغال سنگ و ۵۰ تن طلا به ظرفیت‌های کشور اضافه شده است که امیدواریم در سال آینده اخبار خوشی را از ذخایر قطعی این مواد معدنی در اختیار مردم قرار بدهند.

افزایش ۴ برابری ظرفیت عناصر نادر خاکی

کرباسیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع عناصر نادر خاکی که آن را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اکتشافات انجام شده می‌دانست، اظهار کرد: با اینکه تمرکز اکتشافات بر روی فلزهایی مانند مس و آهن و طلا بود اما یکی از نقاطی که در دولت یازدهم برای اولین بار به طور متمرکز بر روی آنها اکتشاف شد، عناصر باارزش نادر خاکی بود که با اینکه در برآوردهای اولیه توانستیم ظرفیت آن را حدود ۳۰۰ هزار تن برآورد کنیم اما با اکتشافات دقیق‌تر خوشبختانه ذخایر پیش‌بینی شده برای این عناصر نادر به ۱.۲ میلیون تن رسید و قطعا با پیشرفت حفاری‌ها و فازهای بعدی اکتشاف به عدد دقیق‌تر و بیشتری دست خواهیم یافت.

وی با اشاره به ارزش عناصر نادر خاکی عنوان کرد: وقتی درباره این عناصر صحبت می‌شود، مقیاس آن مانند دیگر محصولات معدنی تن نیست بلکه کیلوگرم و حتی در مواردی گرم مقیاس سنجش آنها خواهد بود.

آزادسازی 200 هزار کیلومتر پهنه اکتشافی

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به پهنه‌های آزاد شده بعد از اکتشافات انجام شده است، گفت: براساس قانون وقتی تکلیف یک محدوده معدنی مشخص می‌شود آن را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم و بعد از اکتشافات انجام شده و دقیق‌تر شدن ذخایر معدنی 200 هزار از 250 هزارکیلومتر محدوده اکتشافی را با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت در دو مرحله آزادسازی کردیم و به شکل متمرکز ادامه اکتشافات را بر روی 50 محدوده معدنی ادامه می‌دهیم.

ایمیدرو معادن بزرگ را واگذار نمی‌کند

وی با اشاره به نحوه واگذاری آنومالی‌های معدنی، ادامه داد: با پیشرفت کار در هر منطقه نقاطی که ذخایر امیدبخش در آنها یافت می‌شود برای واگذاری به بخش خصوصی آماده سازی ‌شده، که البته در این بین معادن کوچک و متوسط به‌طور کامل واگذار می‌شود و معادن بزرگ را برای استقرار صنایع معدنی در آن به‌طور کامل واگذار نمی‌کنیم اما برای توسعه این بخش شریک می‌گیریم.

هزینه اکتشاف را از بخش خصوصی می‌گیریم

کرباسیان همچنین با بیان این‌که هزینه اکتشافات انجام شده از بخش خصوصی دریافت می‌شود، اظهار کرد: در مواردی که معادن را واگذار می‌کنیم بدون سود و با در نظر گرفتن حداقل هزینه‌های انجام شده برای اکتشاف آن را از خریدار دریافت می‌کنیم که البته این هزینه مربوط به کل پهنه نیست بلکه صرفا شامل مناطقی می‌شود که ذخایر در آن رویت شده است. به عنوان مثال شاید برای یک پهنه 100 هزار کیلومتر شناسایی هوایی صورت گیرد و فرآیند اکتشاف در 500 کیلومتر اتفاق بیفتد و ما هزینه همان اکتشاف را دریافت می‌کنیم.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در ادامه با اشاره به همکاری با متخصصین خارجی و تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه معدن، گفت: متاسفانه ما دچار عقب‌ماندگی‌هایی در حوزه معدن هستیم که باید با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

وی افزود: استفاده از مشاوران خارجی و متخصصین به‌نام یکی از محورهای عملکرد ایمیدرو برای انتقال تکنولوژی تجربیات در حوزه معدن و اکتشافات است به‌طوری که در سیستان از متخصصینی از اروپا، کانادا و استرالیا در حوزه تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنیم و در حوزه عناصر نادر نیز همکاری‌های خوبی با آفریقای جنوبی داریم.

کرباسیان عنوان کرد: تلاش ما این است که در معدن حتما به صنایع معدنی برسیم که بتوانیم علاوه بر ایجاد اشتغال بیشتر ارزش افزوده بیشتری در این حوزه به وجود آوریم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید