Performancing Metrics

خودروسازی در ایران تعطیل شود یا نه ؟ | اتاق خبر
کد خبر: 38969
تاریخ انتشار: 27 اسفند 1391 - 18:27

خبر تعطیلی صنعت خودروسازی در ایران و ادامه روزهای بدشانسی و کم رونقی دو خودروساز بزرگ واکنش های جالبی را در میان اقشار مختلف جامعه داشت که در قریب به اتفاق آنها می توان خشنودی از این واقعه را به شدت مشاهده کرد .

علی اکبرزده،سردبیر سایت بازار خبر در تحلیلی نوشت:

تولیداتی که تا امروز رفاه چندانی را برای مشتریان به همراه نداشته و همه تنها از سر اجبار به مصرف این تولیدات می پرداختند ، امروز با قیمتی گزاف تر و تقریبا با همان کیفیت به مصرف کننده عرضه می شود.

اما به راستی تعطیلی صنعت خودرو در کنار اندیشه ی واردات محور می تواند راهگشای این روزهای معضل خودرو در کشورمان باشد.

صنعت خودرو در یکسال اخیر می تواند آیینه ای باشد از وضعیت ورزش در کشورمان ؛ چنانچه ورزش های دسته گروهی نیز که نماد همیت و کار ملی است در کشورمان هیچگاه نتوانسته به توفیق چندانی دست یابد.

در این میان حس انزجار مردم از صنعت خودرو و تولیدات کنونی خودروسازان موجب شده فروش خودروسازان حتی در شب های پایانی سال نو نیز صعودی نشود و به اصطلاح بازار در رکود نسبی بماند.

دولت که در یک بازه زمانی به همراهی خودروسازان پرداخته بود در چند ماهه اخیر زمانی که مخالفت عمومی با تولیدات خودرویی و افزایش نجومی قیمت خودروها را مشاهده کرد ، تهدیداتی از جمله تغییرات تعرفه ای را به خودروسازان گوشزد کرد ، اما این راه نیز چاره ساز نبود.

همانطور که امکان ندارد فوتبال و دیگر ورزش های گروهی در کشورمان تعطیل شود ، خودروسازان هم همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند ، زیرا همچنان هستند خودروسازانی که از محصولاتشان سودهای نجومی به جیب می زنند و در مقابل آنها نیز هستند مشتریانی که پراید 16 میلیونی می خرند.

تنظیم یک صنعت و یا یک بازار در اقتصاد کلان تنها با معادله ی عرضه و تقاضا ممکن است ؛ همانطور که عدم عرضه در چندماه گذشته از سمت خودروسازان مشتریان را آزرد اینبار عدم تقاضا از سمت مردم تولیدات خودروسازان را بی ثمر ساخت است.

صل منطق تا قیام قیامت در اقتصاد حکمرانی می کند ، تقاضا همچنان که می توان موجب افزایش قیمت و تشویش در جو روانی بازار گردد ، می تواند یک صنعت و یک کالا را تا اوج پستی و کم ارزشی پایین آورد .

یکی از کاربران سایت بازار خبر با نام "ایرانی" در بخش نظرات مطلب خطوط تولید غول های خودروسازی ایران تعطیل می شود نوشت : « خودرو سازان توی دام خودشان افتادند.اون موقع که باید به مردم خودرو میدادند دپو کرده بودند و فقط از طریق دلالهاشان خودرو رو بیرون میدادند.حالا همون دلالها که فقط منافع خودشون براشون مهمه خودروهایی که به قیمت ارزان خریده بودند با کلی سود و البته ارزانتر از قیمت کارخانه دادند بیرون کسی از کارخانه خودرو نمیخره .مثلا ال 90 بیرون 30 تومان سوار شو برو کارخانه 35 کدوم عاقل میاد کارخانه ای تحویل برج 2 بگیره.اگه این جور رفتار مردم ادامه دار باشه همه چی به تعادل میرسه .»

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید