Performancing Metrics

انتظار همکاری بهتر از گمرک ایران داریم | اتاق خبر
کد خبر: 390362
تاریخ انتشار: 30 اسفند 1395 - 12:02
تجار بلوچستان پاکستان:
جمعی از تجار و بازرگانان ایالت بلوچستان که تمایل دارند کالاهای وارداتی خود از دوبی را از طریق بندر عباس و با استفاده از مسیر ترانزیتی ایران، به ایالت بلوچستان منتقل کنند، اعلام کردند که انتظار همکاری بهتری از سوی مسئولان گمرک ایران در این زمینه دارند.
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، 'عبدالودود اچکزی' رئیس اتاق بازرگانی و صنایع کویته مرکز ایالت بلوچستان به همراه تعدادی از اعضای این اتاق و همچنین 'حاج فتح خان نور زی' رئیس اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای پاکستان، این موضوع را روز گذشته در دیدار نوروزی با 'محمد رفیعی' سرکنسول کشورمان در کویته مطرح کردند.

طرف پاکستانی در این ملاقات ضمن تبریک سال نو به سرکنسول کشورمان و همه مردم ایران، به طرح برخی مسائل و مشکلات در حوزه فعالیت ها و همکاری های خود با ایران پرداختند و خواستار رفع این مسائل شدند.

پیش از کالاهایی که تجار بلوچستان پاکستان از دوبی وارد می کردند، این کالاها اول وارد بندرعباس می شد و پس از آن از بندرعباس توسط کامیون ها ایرانی پس از طی مسافت 800 کیلومتری، به شهر زاهدان و مرز میرجاوه منتقل می شد و از آنجا کامیون های پاکستانی بارها را تحویل می گرفتند و به سمت پاکستان حرکت می کردند.

به گفته سرکنسول کشورمان به نقل از رئیس اتحادیه حمل و نقل جاده ای پاکستان، اخیرا مشکلاتی از سوی مسئولان گمرکی ایران برای تخلیه و بارگیری این کالاها ایجاد شده و اکنون از آن میزان باری که وارد پاکستان می شد، تنها 20 درصد آن منتقل می شود و مابقی کالاها از طریق امارات، مستقیما به بندر کراچی منتقل می شود.

رفیعی سرکنسول ایران در کویته در این خصوص اظهار داشت: چند نکته در این ارتباط مهم است. کالاهایی که از طریق امارات برای ایالت بلوچستان پاکستان منتقل می شود، وقتی به سمت کراچی می رود، باید یک مسیر طولانی را دور بزند و دوباره به سمت بلوچستان برگردد تا دوباره به بلوچستان و شهرهای مرزی این با ایران برسد. در صورتی که پیش از این، نه تنها کالاهای ایالت بلوچستان از طریق بندرعباس به میرجاوه منتقل می شود بلکه زمان و هزینه کمتری نیز صرف می شد.

رفیعی گفت: بنا به اظهارات تجار بلوچستان، با توجه به سختگیری مسئولان گمرکی ایران، این اتفاق در حال کمرنگ شدن است و این باعث می شود که درآمد ترانزیتی ایران از بین برود. وقتی این کالاها از طریق بندرعباس به پاکستان منتقل شود، درآمدهایی برای ایران حاصل می شود و اکنون خطر کاهش این درآمدها وجود دارد.

'از طرف دیگر تجاری که این کالاها را به ایالت بلوچستان وارد می کردند، این افراد نیز درآمد خود را از دست خواهند داد و ناوگان حمل و نقل این افراد در این مسیر، به اندازه قبل نمی تواند فعالیت خود را ادامه دهند.'

در این ملاقات همچنین موضوع روادید رانندگان و تجار بود مطرح شد و تجار پاکستانی از همکاری های انجام شده از سوی سرکنسولگری ایران در خصوص ارائه تسهیلات برای صدور روادید به رانندگان پاکستان ابراز رضایت کردند.

رفیعی گفت: از ماه آینده سامانه صدور روادید الکترونیکی برای تاجران، رانندگان، گردشگران و زوار پاکستانی نیز معرفی خواهد شد که از این طریق روند صدور روادید بسیار آسان تر می شود.

همچنین گله مندی های تجار پاکستانی از بدعهدی برخی تجار ایرانی که نقش واسطه را میان تولیدکنندگان ایرانی و تجار پاکستانی ایفا می کنند، از دیگر موضوع های مطرح در این ملاقات بود.

سرکنسول کشورمان با بیان اینکه امیدواریم با ایجاد روابط بانکی میان دو کشور، چنین مسائل و مشکلاتی رخ ندهد، گفت: اگر این مسائل ادامه پیدا کند، راهکار مدنظر سرکنسولگری این است که تجار ایالت بلوچستان بطور چنده نفر چند نفره سرمایه خود را افزایش دهند و بطور مستقیم با تولید کنندگان ایرانی در تماس باشند و خرید های خود را بدون واسطه انجام دهند..

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید