Performancing Metrics

بررسی تجارت ۱۰ ساله ایران و کویت | اتاق خبر
کد خبر: 390550
تاریخ انتشار: 3 فروردین 1396 - 10:13
تجارت ایران و کویت نشان می‌دهد که طی ۱۰ سال گذشته صادرات ایران به کشور مذکور از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ دچار کاهش شدید بوده و مجددا جریان واردات از ایران و از سال ۱۳۹۲ احیا شده است.

 به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بر اساس بررسی روند تجارت ایران و کویت طی بازه زمانی ۱۰ ساله بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ تجربه دو بار کاهش شدید صادرات کویت طی سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ نشان می‌دهد که ارزش صادرات و واردات بسیار نزدیک به هم و حدود ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. تنها طی سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۲ تراز تجاری منفی بوده و در دیگر سال‌ها صادرات فراتر از واردات رقم خورده است. همچنین در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ شاهد افزایش قابل توجه صادرات توام با کاهش شدید واردات هستیم.

متاسفانه در رابطه با کشور کویت نیز تفاوت فاحش میان متوسط قیمت واردات و صادرات مشهود است به طوری که در سال ۱۳۸۶ به بعد متوسط قیمت واردات در کمترین حد خود ۲ دلار در سال ۱۳۹۲ و در بیشترین حد خود ۶ دلار طی سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۳ بوده در حالی متوسط قیمت صادرات ۰.۳ دلار در سال‌های ابتدایی پس از طی روندی نزولی به ۰.۱ دلار در سال‌های پایانی رسیده است.

علاوه بر این مقایسه روند واردات کویت از کل جهان و از ایران در سال‌های گذشته نشانگر کاهش شدید صادرات ایران به این کشور تا سال ۱۳۸۹ بر خلاف جهت روند واردات این کشور از جهان و احیای مجدد جریان واردات از ایران از سال ۱۳۹۲ است.

ارزش صادرات ایران به کویت به ترتیب در سال ۱۳۸۴ معادل ۴۵۳ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۲۷۸ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۳۱۸ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۱۳۳ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۱۳۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۹۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۱۳۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۹۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۹۸میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۷۸ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۲۳۸ میلیون دلار بوده است.

همچنین ارزش واردات ایران از کویت به ترتیب در سال ۱۳۸۴ معادل ۶۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۱۶۸ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۱۸۱ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۱۱۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۹۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۱۱۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۹۲ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۶۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۹۸ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۷۸ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۲۳۸ میلیون دلار بوده است.

علاوه بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد که تراز تجاری به ترتیب در سال ۱۳۸۴ معادل ۳۸۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۱۱۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۱۳۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۱۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۳۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۲۱- میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۴۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۳۱ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۲۸-  میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۱۵- میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۲۰۹ میلیون دلار بوده است.

این در حالی است که وضعیت تجارت ایران و کویت در سال ۱۳۸۵ با رشد ۳۸-  درصدی، در سال ۱۳۸۶ با رشد ۱۴ درصدی، در سال ۱۳۸۷ با رشد ۵۸-  درصدی، در سال ۱۳۸۸ با رشد ۲ درصدی، در سال ۱۳۸۹ با رشد ۳۱- درصدی، در سال ۱۳۹۰ با رشد ۴۴ درصدی، در سال ۱۳۹۱ با رشد ۳۰- درصدی، در سال ۱۳۹۲ با رشد ۳ درصدی، در سال ۱۳۹۳ با رشد ۸۱ درصدی و در سال ۱۳۹۴ با رشد ۳۴ درصدی روبرو بوده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید