Performancing Metrics

اجلاس وزاری خارجه اتحادیه عرب؛ شیطنت کمیته عربی و حساسیت سوریه | اتاق خبر
کد خبر: 390852
تاریخ انتشار: 7 فروردین 1396 - 21:04
گزارش خبری؛
اجلاس وزیران خارجه اتحادیه عرب در اردن با تاکید اغلب سخنرانان بر مدیریت منطقه ای حل بحران سوریه و عدم دخالت غرب در این موضوع و همچنین شیطنت کمیته عربی علیه ایران همراه بود.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر؛ در نشست امروز وزرای خارجه کشورهای عربی ۳۰ بند شامل تمامی مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

نکته مهم در این رابطه تاکیدی بود که حاضرین بر موضوع سوریه داشتند.

احمد ابوالغیط: نباید مدیریت بحران سوریه را به کشورهای غربی بدهیم

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در سخنانی اظهار داشت: شهروندان عرب در برابر بحران های کنونی احساس نگرانی دارند. تنها پناهگاه اعراب، خود اعراب هستند. باید از کشورهایی که از پناهجویان استقبال می کنند، حمایت کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: بحران سوریه، بزرگترین بحران منطقه است و نباید این بحران را به دست کشورهای غربی دهیم تا هرگونه که می خواهند، آن را مدیریت کنند. اصلاحات در اتحادیه عرب علیرغم شرایط کنونی باید ادامه یابد. توازن اتحادیه عرب دارای نقص خطرناکی است.

الجعفری:سوریه باید به اتحادیه عرب بازگردد

«ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق نیز تاکید کرد که سوریه باید به اتحادیه عرب بازگردد و درباره فلسطین نیز تصریح کرد: فلسطین مسأله تمام اعراب، مسلمانان و مسأله ای انسانی است و تمام جهانیان باید ظلم روا داشته شده علیه فلسطینی ها را متوقف کنند.

دستور کار اجلاس سران عرب

اجلاس سران عرب قرار است روز چهارشنبه ۲۹ مارس در بحر المیت اردن برگزار شود.

در نشست سران عرب ۱۶ بند و در نشست وزرای خارجه کشورهای عربی هم ۳۰ بند شامل تمامی مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بررسی خواهد شد. قرار است در اجلاس سران عرب روسای ۱۷ کشور عربی از جمله محمد ششم، پادشاه مراکش حضور داشته باشند.

همچنین اسماعیل ولد الشیخ، فرستاده سازمان ملل به یمن نیز به دلیل سفر به نیویورک برای تشریح آخرین تحولات یمن در نشست شورای امنیت در این اجلاس حاضر نخواهد شد. سخنگوی رسمی دولت و وزیر اطلاع رسانی اردن اعلام کرد، در نشست آتی سران اتحادیه عرب در اردن فرستادگان روسای جمهور آمریکا و روسیه نیز حضور خواهند داشت.

شیطنت ضد ایرانی

اما در حاشیه اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب نشستی نیز از سوی «کمیته عربی» درباره ایران برگزار شد.

کمیته چهارجانبه عربی در پایان پنجمین دور نشست خود که امروز دوشنبه در حاشیه نشست‌های مقدماتی بیست‌وهشتمین دور اجلاس سران عرب در منطقه بحرالمیت اردن برگزار شد، بیانیه‌ای علیه ایران صادر کرد.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که در بیانیه این کمیته ضمن محکوم کردن مداخله ایران در امور داخلی کشورهای عربی، ادعا شده است که این دخالت‌ها در برابر تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای حل مسائل و بحران‌های منطقه به روش مسالمت‌آمیز مانع ایجاد می‌کند.

کمیته مذکور متشکل از امارات، بحرین، عربستان و مصر به اضافه دبیرکل اتحادیه عرب است که ژانویه سال 2016 تشکیل شده است.

در این بیانیه درباره آنچه اقدامات ایران برای شعله‌ور کردن درگیری‌های مذهبی و طایفه‌ای در کشورهای عربی و ایجاد بی‌ثباتی و مانع‌تراشی در برابر تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای حل بحران‌های منطقه خوانده شد، ابراز نگرانی شده است.

کمیته یاد شده همچنین بر ضرورت پایبندی ایران به اجرای قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای ایران، اجرای برجام، بازرسی وایران  نظارت و نیز تحریم مجدد در سریع‌ترین زمان ممکن در صورت نقض تعهدات از سوی ایران تأکید شده است.

امیدواری به بهبود روابط ایران و اعراب

بیانیه کمیته عربی در حالی صادر شد که پیش از آغاز نشست امروز در اردن «خالد جارالله» معاون وزیر خارجه کویت نسبت به گفتگو میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران ابراز خوشبینی کرده بود.

وی در همین راستا، تصریح کرد که پس از تبادل برخی پیام ها و سفرها میان طرفین نسبت به آغاز مذاکرات دوجانبه خوشبین هستیم. کویت سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را از محتوای پیامی که اخیرا از ایران دریافت کرد، مطلع کرده است.

معاون وزیر خارجه کویت بیان داشت: قرار است روز پنجشنبه آتی، وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با برگزاری نشستی، درباره ایران رایزنی کنند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید