Performancing Metrics

تخفیف ۵۰ درصدی سنگ‌آهن برای فولادگران | اتاق خبر
کد خبر: 392050
تاریخ انتشار: 30 فروردین 1396 - 13:02
در شرایطی که همچنان کشمکش تعیین قیمت سنگ‌آهن میان مسئولان معادن سنگ آهن و فولادکاران وجود دارد، رییس دفتر بودجه و گزارشات چادرملو از تخفیف ۵۰ درصدی سنگ‌آهن برای فولادسازان خبر می‌دهد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، هادی بشیری راد  اظهار کرد: قیمت سنگ آهن از سال ها پیش مورد مناقشه معدنی ها و فولادی ها بوده اما با پیگیری های مکرر و با اعلام معاون معدنی وزیر صنعت مبنی بر این که دولت از قیمت گذاری کنار می رود، اینک راه برای واقعی شدن قیمت این ماده معدنی استراتژیک هموار شده است و در حال حاضر سنگ آهن با ۵٠ درصد تخفیف در اختیار فولادسازان داخلی قرار می گیرد.

وی با اشاره به وضعیت فعلی و هدف گذاری ها برای پیشروی طرح های توسعه ای این مجموعه معدنی گفت: در حال حاضر شرکت چادرملو پنج طرح مهم و اصلی شامل طرح فولاد، طرح توسعه و افزایش ظرفیت خط گندله، طرح تصفیه خانه اردکان، طرح نیروگاه و طرح نورد سرمد ابرکوه دارد که این شرکت معدنی برای این طرح ها مبلغ ۴۴۵۵ میلیارد تومان سرمایه در نظر گرفته که تا پایان سال گذشته، مبلغ ۳۷۱۲ میلیارد تومان از این مبلغ هزینه شده است.

این فعال معدنی کارخانه فولاد را یکی از طرح های مهم این مجموعه دانست و گفت: طرح کارخانه فولاد با ظرفیت یک میلیون تن در اواخر سال گذشته راه اندازی شد و اوایل سال جاری نیز تولید آزمایشی آن آغاز می شود و سپس در ماه های آتی ۳۰۰ هزار تن تولید تجاری خواهد داشت.

رییس دفتر بودجه و گزارشات چادرملو در ادامه ضمن تشریح آخرین وضعیت و افزایش ظرفیت خط گندله سازی اظهار کرد: طرح افزایش ظرفیت خط گندله سازی که ظرفیت تولید گندله را از ۳.۴ میلیون تن به چهار میلیون تن خواهد رساند، در سال جاری به اتمام  می رسد و تاکنون پیشرفت فیزیکی این طرح ۷۴ درصد بوده که از ۶۰۰ هزار تن افزایش ظرفیت تولید پیش بینی شده است که ۲۰۰ هزار تن در سال قبل عملی و مابقی در سال جاری  محقق خواهد شد.

بشیری راد در ادامه به طرح تصفیه خانه فاضلاب اردکان اشاره کرد که این طرح که انتقال آب به مجتمع چادرملو را بر عهده خواهد داشت و تا کنون ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پایان تیر ماه سال جاری را زمان بهره برداری از آن دانست.

وی همچنین درباره طرح نیروگاه سیکل ترکیبی چادرملو عنوان کرد: این طرح شامل سه فاز بود؛ فاز اول در تیر ماه سال ۱۳۹۳ راه اندازی شد. فاز دوم در شهریور ماه سال ۱۳۹۳ و فاز سوم در اردیبهشت سال گذشته به بهره برداری رسید و از بهمن همان سال این نیروگاه با ظرفیت کامل وارد مدار شبکه  سراسری برق کشور شد.

او درباره پروژه نورد سرمد ابرکوه که در سال گذشته به اتمام رسید، گفت: پیش بینی تولید محصول در این مجموعه با توجه به بازار مصرف برای سال جاری ۲۵۰ هزار تن است که در حقیقت نیمی از ظرفیت ۵۰۰ هزار تنی این طرح خواهد بود.

بشیری راد به پروژه های در دست اقدام اشاره کرد و افزود: مهمترین طرح های توسعه ای سال جاری چادرملو شامل پروژه احیای مستقیم با ظرفیت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن آهن اسفنجی و پروژه فولادسازی واحد ابرکوه با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن فولاد است. طرح احیای مستقیم هم تاکنون ۷۶.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در اسفند ماه امسال کار فیزیکی آن به اتمام خواهد رسید. پیشرفت فیزیکی طرح فولادسازی ابرکوه نیز تاکنون ۳۰ درصد بوده که امیدواریم تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد.

رییس دفتر بودجه و گزارشات چادرملو همچنین با اشاره به ظرفیت های تولیدی چادرملو اظهار کرد: شرکت چادرملو برای سال مالی ۱۳۹۶ ظرفیت تولید کنسانتره را ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در نظر گرفته در حالی که قدرت تولید ۱۰.۵ میلیون تن کنسانتره را وجود دارد. همچنین ظرفیت پیش بینی شده برای تولید سنگ آهن دانه بندی شده که محصول فرعی چادرملو محسوب می شود نیز ۵۰۰ هزار تن در نظر گرفته شده است.

وی علت کاهش برآورد ظرفیت تولیدی این محصولات را  کشش بازار و مصرف کم آن در ایران عنوان کرد و گفت با توجه به این که در حال حاضر در انبارهای شرکت یک میلیون و ۲۷۸ هزار تن سنگ آهن دانه بندی وجود دارد ظرفیت تولید این محصول را برای امسال ۵۰۰ هزار تن در نظر گرفتیم. این در حالی است که توان تولیدی سنگ آهن دانه بندی شده شرکت چادرملو یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن است.

بشیری راد افزود: ظرفیت تولیدی پیش بینی شده گندله برای سال جاری سه میلیون  و ۶۰۰  هزار تن، ‌ فولاد ۳۰۰ هزار تن و میلگرد کارخانه نورد ابرکوه ۲۵۰ هزار تن است.

او درباره تاثیر قیمت های جهانی سنگ آهن بر شرکت چادرملو عنوان کرد: نوسانات قیمت جهانی سنگ آهن هیچ تاثیری بر قیمت محصولات صنعتی و معدنی چادرملو ندارد، به همین دلایل بر سودآوری شرکت نیز موثر واقع نخواهد شد. قیمت کنسانتره و گندله چادرملو همچنان تابعی از شمش فولاد خوزستان است و بودجه سال مالی امسال نیز با همین فرمول بسته شده است.

بشیری راد افزود: شرکت چادرملو به اکتشاف و بهره برداری از معادن سنگ آهن و تولید کنسانتره از آن و تولید گندله، سنگ آهن و محصولات فولادی مشغول است. این شرکت با سرمایه فعلی ۲۸ هزار و ۲۱۵ میلیارد ریال، سود هر سهم سال مالی جاری را ۲۳۶ ریال پیش بینی کرده که نسبت به بودجه سال ۱۳۹۵ حدود دو درصد افزایش را نشان می دهد. این در حالی است که بودجه سال قبل با ۹ درصد افزایش سود نسبت به عملکرد واقعی سال ۱۳۹۴ و برابر با ۲۳۱ ریال در نظر گر فته شده است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید