Performancing Metrics

مردم در ماه های آتی شیرینی برجام را بهتر لمس می کنند | اتاق خبر
کد خبر: 392161
تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1396 - 20:15
ارزیابی رئیس کمیسیون اصل 44 اتاق ایران از سفر آسیایی ظریف:
رئیس کمیسیون اصل 44 و محیط کسب و کار اتاق ایران گفت: با رفع نگرانی های سرمایه گذاران خارجی، شاهد اجرایی شدن قراردادهای متعدد در حوزه های مختلف اقتصادی خواهیم بود و مردم در ماه های آینده شیرینی برجام را بهتر لمس خواهند کرد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، «سیدحمید حسینی» که در سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به کشورهای ترکمنستان، قرقیزستان و گرجستان حضور داشت در ارزیابی خود درباره گشایش های ایجاد شده اقتصادی پس از برجام اظهار داشت: در گذشته طرف های خارجی حاضر به مذاکره با ایران نبودند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: اکنون زمینه گفت و گو باز شده، هرچند برخی مسائل بانکی به طور کامل حل نشده اما در حوزه حمل و نقل، بیمه و نقل و انتقال پول مشکلات حل شده است.

حسینی به اقدام اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در تعلیق 90 روزه تحریم های مرتبط با ایران طبق برجام اشاره کرد و گفت: با این اقدام به زودی می توانیم شاهد اجرایی شدن قراردادهایی که در سرمایه گذاری خارجی منعقد شده بود باشیم زیرا پیش از این همه نگران بودند که ترامپ تعلیق تحریم ها را امضا نکند.

وی تاکید کرد: با امضای این تعلیق، ظرف چند ماه آینده شاهد بهبود جدی در روابط بانکی و حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران خواهیم بود زیرا مشخص شد که آمریکایی ها نیز مجبور هستند برجام را بپذیرند.

عضو اتاق ایران اضافه کرد: سرمایه گذاران خارجی نگرانی هایی در این زمینه داشتند و اکنون با این رویداد همه قراردادها در حوزه های مختلف اعم از خودرو، نفت، پتروشیمی و نیروگاهی به سرعت عملیاتی می شود و در آن زمان مردم برجام را بهتر حس می کنند.

این فعال اقتصادی یادآور شد: برخی مسایل از جمله کاهش قیمت نفت، نگذاشت مردم شیرینی برجام را زودتر لمس کنند.

** سفر ظریف به آسیای میانه و قفقاز ضروری بود/ ورود به بازار انرژی گرجستان

عضو اتاق بازرگانی ایران که در سفر وزیر امور خارجه به آسیای میانه و قفقاز حضور داشت، این سفر را برای توسعه مناسبات با ترکمنستان، گرجستان و قرقیزستان ضروری دانست و گفت: این سفر مقدمات کار را برای ارتقاء روابط اقتصادی با این کشورها فراهم کرد.

وی اضافه کرد: به نظر می آید در روابط با ترکمنستان دلخوری هایی ناشی از قطع گاز وجود داشت که این سفر سبب شد این مسائل حل و فصل شود.

این فعال اقتصادی، حوزه های گردشگری، راهسازی و مصالح ساختمانی و فرآورده های نفتی را از جمله این زمینه های همکاری با گرجستان ذکر کرد و افزود: اکنون جمهوری آذربایجان بازار انرژی گرجستان را در اختیار دارد و سرمایه گذاری کلانی نیز در این بخش داسته است.

وی افزود: در رایزنی با مسئولان گرجستانی قرار شد ایران ابتدا وارد بازار فرآورده های نفتی این کشور شود و از این رو برای نخستین بار موافقت شد تا یک شرکت گرجی از ایران گاز بخرد.

حسینی ادامه داد: در این سفر مسائل مربوط به پرداخت نخستین محموله فرآورده های نفتی ایران حل شد بر این اساس ایران محموله خود را به ارمنستان تحویل می دهد و این کشور آن را به گرجستان سوآپ می کند.

این فعال حوزه صنعت نفت با بیان اینکه گرجستان می تواند از بازارهای آینده ایران در بخش صادرات گاز باشد، اظهار داشت: ایران می تواند از طریق باتومی به بازارهای اروپا دسترسی پیدا کند.

** امکان حضور قدرتمند ایران در بازار کشاورزی قرقیزستان وجود دارد
حسینی به دستاوردهای سفر هیات اقتصادی و سیاسی ایران به سرپرستی وزیر امور خارجه به بیشکک پایتخت قرقیزستان اشاره کرد و یادآور شد: اقتصاد قرقیزستان، اقتصاد قدرتمندی نیست.

وی در عین حال با یادآوری ظرفیت های این کشور در بخش کشاورزی و دامپروری اظهار داشت: می توان با برنامه ریزی و ایجاد کشتارگاههای خوب صنعتی، بخشی از نیاز گوشت کشور را از این کشور تامین کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: مسئولان قرقیزستانی نیز علاقه مند به همکاری در این زمینه با ایران هستند.

** می توان با توسعه ترانزیت بازارهای خوبی برای کالاهای ایرانی فراهم کرد
حسینی در ادامه به ظرفیت های ایران در زمینه ترانزیت اشاره کرد و گفت: اگر در درازمدت بتوانیم به مدیترانه و از آن طریق به بازارهای غرب متصل شویم و یا در صورت ایجاد امنیت از طریق عراق و سوریه به این بازارها وصل شویم، بازارهای خوبی در انتظار تولید کنندگان ایرانی است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: همچنین می توانیم از طریق ارمنستان و گرجستان راه ترانزیت را به اروپا باز کنیم.

حسینی اضافه کرد: برای این کار احداث یک اتوبان 6 بانده بین ایران و گرجستان بین دو کشور توافق شده و اراده مسئولان دو کشور احداث این محور ارتباطی است؛ اکنون برخی مراحل کار هم طی شده اما بخشی از این طرح به احداث یک تونل 20 کیلومتری در ارمنستان باز می گردد که هنوز مباحث آن حل نشده است.

به گفته حسینی، یک کریدور دیگر بین کشورهای ازبکستان، ترکمنستان و عمان طراحی شده که همه کشورهای منطقه علاقه دارند به آن بپیوندند؛ اگر بتوانیم این توافق را گسترش دهیم، آرزوی ایران برای راه اندازی کریدور شمال- جنوب تحقق می یابد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: تحقق اهداف ما در بخش ترانزیت، بستگی به پیگیری های ما دارد؛ باید مرتب رفت و آمد کنیم و با این کشورها ارتباط دائم داشته باشیم وگرنه رقبای رقبای قدرتمندی در منطقه داریم.

رئیس کمیسیون اصل 44 و محیط کسب و کار اتاق ایران در پاسخ به اینکه رقبای ایران در این سه کشور (ترکمنستان، قرقیزستان و گرجستان) چه کشورهایی هستند، اظهار کرد: در ترکمنستان، ترک ها، روس ها و چینی ها و جمهوری آذربایجان به شدت حضور دارند و باید با این کشورها رقابت کنیم؛ در بازارهای گرجستان هم جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه حضور دارند.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه ایرانیان مستقر در این کشورها به خودی خود یک ارزش و فرصت برای ایران محسوب می شوند، تصریح کرد: اینکه عده ای حاضر شدند در این کشوها زندگی کنند را باید به عنوان یک فرصت و نه یک تهدید نگاه کنیم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید