Performancing Metrics

واردات ۶۰ میلیون دلاری تیلاپیا؛ ماهی فقرا | اتاق خبر
کد خبر: 392226
تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1396 - 08:36
مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران با بیان اینکه سال گذشته ۶۰ میلیون دلار ماهی تیلاپیا وارد کشور شده است، گفت: در زمینه پرورش خاویار از دنیا بسیار عقب هستیم.
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، ارسلان قاسمی با بیان اینکه براساس آمار گمرک سال گذشته ۶۰ میلیون دلار ماهی تیلاپیا وارد کشور شده است، اظهارداشت: این میزان نسبت به سال ۹۴ که واردات تیلاپیا به کشور حدود ۵۰ میلیون دلار بوده، تقریبا ۱۰ میلیون دلار افزایش داشته است که این مساله تاثیر مستقیمی بر روی تولید قزل آلا دارد.  

وی با اشاره به اینکه تیلاپیا از نظر کیفی ماهی چندان مناسبی نیست، افزود: تیلاپیا در دنیا به ماهی فقرا معروف است، به دلیل اینکه هم رشد آن بسیار سریع است، هم قیمت ارزانی دارد، واردکنندگان این ماهی را از چین ارزان می‌خرند و در بازار داخل گران می‌فروشند بنابراین اعمال تعرفه ۳۲ درصدی از سوی دولت نیز نتوانسته تاثیری بر واردات آن داشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران اضافه کرد: واردکنندگان این ماهی را ارزان می‌خرند و فوق العاده گران می‌فروشند، تا چند برابر سود می‌کنند به همین دلیل با افزایش تعرفه نه تنها حجم واردات کاهش نیافته بلکه بیشتر هم شده است.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره قیمت خاویار پرورشی ایران نیز اظهارداشت: در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم خاویار پرورشی ایران بسته به سایز، نوع فرآوری و غیره حدودا  بین ۱۸۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو متفاوت است ضمن اینکه هرکیلوگرم از خاویار کشورهای دیگر حدود ۶۰ محصول ایرانی قیمت دارد.

وی با بیان اینکه در زمینه پرورش خاویار از دنیا بسیار عقب هستیم، گفت:این در حالی است که تکنولوژی، دانش فنی لازم، شرایط آب و هوایی و امکانات مورد نیاز را داریم اما چون طرح دیربازده است چندان مورد حمایت عملی -نه کاغذی- قرار نگرفته است.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران به این پرسش که سال گذشته چقدر خاویار در کشور تولید شد؟ پاسخ داد: میزان تولید ما در سال گذشته مقداری بیشتر از یک تن بود که همه آن نیز صادر شد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید