Performancing Metrics

دلایل اضافه شدن گاز طبیعی به آمارصادرات | اتاق خبر
کد خبر: 392338
تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1396 - 11:12
قائم مقام نعمت زاده خبرداد؛
قائم مقام وزیر صنعت در خصوص اضافه شدن آمار صادرات گاز طبیعی به صادرات غیرنفتی کشور در دولت یازدهم گفت: رقم قرارداد صادرات گاز به ترکیه را می‌توان از اعداد نهایی کسر کرد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، مجتبی خسروتاج در خصوص کاهش صادرات غیرنفتی در سال گذشته گفت: طی سال ۹۴ واردات کاهش ۷ میلیارد دلاری داشت؛ از طرفی اگر واردات افزایش داشته باشد، چگونه حجم قاچاق رشد داشته است؛ در حالی که از ریشه‌های افزایش قاچاق می‌توان به افزایش سود بازرگانی، سختگیری در استانداردهای واردات و  و مقررات فنی اشاره کرد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: کشور ما طی سال های اخیر، در بسیاری از حوزه های تولیدی به خودکفایی رسیده است؛ بنابراین زمانی که در بخشی خودکفا می شویم، باید سیاست های حمایتی از آن بخش را پیش بگیریم؛ پس بخشی از کنترل و کاهش واردات به دلیل حمایت از تولید داخل صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: طی دو سال گذشته، مقررات واردات کالاهای مواد اولیه و واسطه ای را تسهیل کردیم؛ اما در کالاهای مصرفی تعرفه ها را بالا بردیم و واردات آنها کاهش یافت.

خسروتاج با اشاره به کاهش قیمت نفت جهانی گفت: قیمت برخی از کالاهای صادراتی در دنیا با کاهش مواجه شده است؛ در حالی که صادرات ما از لحاظ وزنی، تفاوت چندانی با سال های قبل نداشت.

به گفته وی، ابتدا باید مشخص شود بین دو شاخص کاهش تجارت و تراز تجاری کدامیک اولویت دارد؛ درحالیکه موضوع مهم برای ما این بود که مکانیزم واردات و صادرات را طوری تنظیم کنیم که شاخص تراز تجاری که مهمترین شاخص در تجارت است، حفظ شود؛ چراکه بین تراز تجاری و حجم صادرات، حفظ شاخص تراز تجاری برای ما اهمیت داشت.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر اضافه شدن حجم صادرات گاز طبیعی به آمار صادرات از سال ۹۴ گفت: در خصوص افزوده شدن گاز طبیعی به صادرات اگر گاز را هم منظور کرده باشیم، رقم آن کاملا مشخص است. ما یک قرارداد با ترکیه داریم که رقم آن مشخص است و می توان از رقم کل صادرات کسر کرد؛ آنگاه معلوم می شود حجم صادرات ما چقدر بوده است؟

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید