Performancing Metrics

شمش روی ایران گران‌تر از نرخ جهانی فروخته می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 392359
تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1396 - 17:13
مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن ایران:
رشد بالای صنایع روی و افزایش ارزش فروش این محصول در بازارهای جهانی از جمله مسائلی بودند که مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن روی ایران از آنها خبر داد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، اردشیر سعدمحمدی در نشست خبری خود با اشاره به آخرین وضعیت تولید روی و همچنین وضعیت این محصول در سال گذشته از افزایش ۲۲.۵ درصدی تولید روی در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۴ خبر داد و گفت: در حالی رقم تولید روی در سال گذشته به ۸۰ هزار تن رسید که در سال ۱۳۹۴ این رقم معادل ۶۵۰۰۰ تن بود که در این سال رشد تولید ۲۲.۵ درصدی صورت گرفت که این رشد نسبت به دیگر حوزه‌های محصولات و صنایع معدنی قابل توجه است چنانچه صنعت فولاد در سال گذشته فقط ۴.۵ الی ۰.۵ درصد رشد داشت.

وی در ادامه با اشاره به زیرمجموعه این هلدینگ گفت: شرکت توسعه معادن روی ایران ۱۸ شرکت‌ را به صورت هلدینگ اداره می‌کند که تمام این شرکت‌ها و کارخانه‌های زیرمجموعه هلدینگ توسعه معادن روی ایران در سال گذشته سودده بودند و همگام با رشد کلی این هلدینگ آنها نیز رشد قابل توجهی را رقم زدند. شرکت قشم ۹۶ درصد رشد، بندرعباس ۳۱ درصد رشد، کالسیمین ۱۲ درصد رشد، شرکت ملی سرب و روی ۵۶ درصد رشد و شرکت فراوری مواد معدنی ۲۲ درصد رشد در تولید را در سال ۹۵ رقم زدند.

سعدمحمدی در ادامه اضافه کرد: نمودار عملکرد شرکت‌ها نشان می‌دهد که در ۱۲ سال گذشته شرایط همیشه رو به بهبود بوده و روند رشد با شیب مناسبی در حال حرکت است. گرچه در چهار سال گذشته اندکی انحراف از برنامه تعیین شده اتفاق افتاد اما در شش ماه دوم سال قبل بر خلاف سال‌های گذشته این رشد مضاعف بود و وضعیت بهبود پیدا کرد.

مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن ایران همچنین درباره نحوه فروش روی تولید شده در این هلدینگ گفت: در سال گذشته از ۸۰ هزار تن روی تولید شده بیش از ۷۶۰۰۰ تن قرارداد منعقد شد و مابقی آن نیز تبدیل به پودر روی شده و به حال تهاتر معامله شد.

صادرات روی به ۱۴ کشور جهان/ نرخ فروش روی ایران بالاتر از نرخ جهانی است

وی با اشاره به وضعیت صادرات روی به کشورهای دیگر گفت: در حال حاضر هلدینگ توسعه معادن روی ایران در ۱۴ کشور دنیا صادرات دارد و باید گفت که ۹۰ درصد محصولات تولیدشده به بازارهای صادراتی ارائه می‌شود و در بازار داخلی مصرف چندانی نداریم.

با تحولاتی که در این هلدینگ صورت گرفته به تغییر نگاهی که در ساختار کارخانه‌ها، معادن و فرآیند تولید محصولات روی صورت گرفت، در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که نرخ فروش صادراتی روی ایران از متوسط نرخ جهانی بالاتر است.

سعدمحمدی ادامه داد: برخی اظهارنظرها بر این اساس است که شاید علت رشد قیمت و ایجاد سود در صنایع روی به خاطر افزایش قیمت‌های جهانی مواد معدنی باشد که گرچه این موضوع بی‌تاثیر نبوده است اما اعتقاد دارم که این رشد قیمت جهانی برای اکثر محصولات معدنی بوده ولی رشد بالایی که در صنایع روی شاهد آن بودیم به فاکتورهای دیگری نیز بستگی دارد که از جمله آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که ۳۵ درصد سود کسب شده حاصل کاهش قیمت تمام شده‌ای بوده که در فرآیند تولید صورت گرفته.

از آنجایی نمی‌توان سوددهی شرکت توسعه معادن روی ایران را به پای افزایش قیمت مواد اولیه گذاشت که این سوددهی در تمام شرکت‌ها حتی شرکت تحقیقاتی و شرکت ماشین‌سازی زیرمجموعه هلدینگ توسعه معادن روی ایران هم اتفاق افتاده است.

تعریف ۱۲ طرح با ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶

مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن ایران با اشاره بر اهمیت تحقق شعار سال ۱۳۹۶ یعنی اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال گفت: اشتغال یکی از اهداف سال ۱۳۹۶ است که عملا این شرکت عملکردی در راستای توسعه آن دارد ولی به خاطر موضوع پایین بودن بهره‌وری نیروی انسانی در ایران برای افزایش اشتغال اقدام به بزرگتر کردن واحدهای تولیدی نخواهیم کرد بلکه طرح‌های جدیدی را در حوزه‌های مختلف فعال خواهیم کرد که دو هدف اشتغال و تولید را همزمان برآورده سازد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۶، ۱۲ طرح تعریف شده است که مجموع سرمایه‌گذاری آن به ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که با اجرای آنها مقدار زیادی از فرصت‌های شغلی ایجاد خواهد شد و سطح تولید روی نیز افزایش خواهد یافت. این در حالی است که در مجموع بر روی کاغذ هلدینگ صنایع روی ایران بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان طرح تعریف کرده است که در آینده آنها را به اجرا خواهد رساند.

این فعال حوزه صنایع معدنی با اشاره بر اینکه مشکل توسعه طرح‌های اقتصادی و جذب سرمایه لزوما آورده پول نیست، گفت: برای توجیه سرمایه‌گذاران به جذب سرمایه ادله فنی نیاز دارد و باید برنامه‌ریزی دقیق ارائه شود تا نقطه‌های دقیقی برای سرمایه‌گذاری به صاحبان سرمایه معرفی شود که متاسفانه می‌توان ضعف را در این نقاط مشاهده کرد.

سعد محمدی با اشاره به وضعیت تولید در سال جاری نیز گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال جاری ۱۲ درصد به تولید روی اضافه خواهد شد و در فروردین ماه امسال نیز حجم تولید ۳۴ درصد نسبت به زمان مشابه در سال قبل افزایش داشته و به ۶۳۷۰ تن رسیده است.

مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن ایران با بیان اینکه شرکت توسعه معادن روی ایران اقدام به سرمایه‌گذاری خارجی هم کرده است، گفت: در حال حاضر برای خرید معادن روی به کشور ترکیه و نیجریه مدنظر هستند که در آنها وارد سرمایه‌گذاری شدیم و حتی معدنی با نام آسان‌جیک را در ترکیه خریداری کردیم.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید