Performancing Metrics

قیمت زمین در ۸۰ درصد شهرک‌های صنعتی ثابت مانده است | اتاق خبر
کد خبر: 393153
تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1396 - 16:43
معاون وزیر صنعت:
معاون وزیر صنعت از عدم افزایش قیمت زمین در ۸۰ درصد شهرک‌ها و نواحی صنعتی خبر داد و گفت: در ۲۰ درصدی که افزایش قیمت وجود داشته نیز مطابق با نرخ تورم است و اکنون فضای سرمایه‌گذاری مثبت است

معاون وزیر صنعت از عدم افزایش قیمت زمین در ۸۰ درصد شهرک‌ها و نواحی صنعتی خبر داد و گفت: در ۲۰ درصدی که افزایش قیمت وجود داشته نیز مطابق با نرخ تورم است و اکنون فضای سرمایه‌گذاری مثبت است و گواه این ادعا، انعقاد بیش از ۴۰۰۰ فقره قرارداد واگذاری زمین در سطح شهرکها و نواحی صنعتی کشور در سال گذشته است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، علی یزدانی - مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی - در سفر به استان خوزستان و بازدید از شهرک صنعتی بهبهان در نشست با مدیران واحدهای تولیدی مستقر در این شهرک اظهار کرد: سیاست گذاری دولت حمایت از تولید و اشتغال است و اقداماتی که بدین منظور اجرا کرد و همچنان در دست اجرا دارد با هیچ دوره ای قابل مقایسه نیست. 

وی با بیان اینکه دولت اقداماتی را در راستای حمایت از تمامی اصناف به ویژه سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام می دهد، افزود: دولت همواره پذیرای انتقادات و مشکلات مطرح شده بوده است، زیرا در نظام جمهوری اسلامی ایران بین دولت و ملت مرزبندی وجود ندارد و دغدغه ها یکسان هستند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با اشاره به بازدیدهایی که در شش ماه دوم سال گذشته از ۲۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی کشور انجام شده است، گفت: نرخ تسهیلات بانکی ارائه شده به تولیدکنندگان ۱۸ درصد است و اینکه با این نرخ حداقل بنگاه های اقتصادی کوچک نمی توانند توازنی بین مصارف و منابع ایجاد کنند ادعایی معقولانه و قابل قبول است. اما باید توجه داشت متقابلاً سودی که به سپرده های سرمایه گذاری تعلق می گیرد ۱۵ درصد است و تفاوت سه درصدی چندان زیاد نیست. 

یزدانی با تصریح بر بخشودگی جرایم دیرکرد سرمایه گذاران بدهکار به شهرک ها و نواحی صنعتی کشور عنوان کرد: حمایت از تولید و تولید کنندگان داخلی صرفاً منحصر به زمان خاص و دستورالعمل ابلاغ شده ای نبوده است و از جمله سیاست های دولت به شمار می رود چنان که در سال گذشته نیز در همین راستا، قریب به ۴۰۰۰ میلیارد ریال از جرایم دیرکرد بدهکاران در زیر مجموعه سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران مشمول بخشودگی قرار گرفت. 

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران مبنای توسعه را ایجاد زیر ساخت ها برشمرد و اضافه کرد: افزایش ظرفیت تصفیه فاضلاب به میزان ۲۲ هزار و ۸۰۰ متر مکعب در روز و در قالب ۴۸ تصفیه خانه موجود در سطح شهرکهای صنعتی کشور یکی از اقدامات صورت گرفته در همین دولت و در راستای ایجاد و توسعه زیرساخت ها بوده است. 

وی افزود: حمایت از بنگاه های اقتصادی کوچک سرلوحه اقدامات ما است؛ به گونه ای که این بنگاه ها در هر نمایشگاهی شرکت کنند ۵۰ درصد هزینه غرفه در اختیار آنان توسط ما تأمین می شود.

وی افزود: از کنسرسیوم های صادراتی نیز همواره حمایت صورت گرفته و خواهد گرفت و همچنین تمامی دوره های آموزشی مدیریتی و مهارتی که برای صاحبان صنایع کوچک و متوسط برگزار می گردد ۱۰۰ درصد رایگان است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام میزان تسهیلات ارائه شده به بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط در سال گذشته بیان کرد: به ۲۴ هزار بنگاه، هفده هزار میلیارد تومان تسهیلات تعلق گرفت و در حال مذاکره با بانک صنعت و معدن برای تأسیس بانکی مختص بنگاه های کوچک و متوسط با شرایط ویژه و رویکرد توسعه ای می باشیم. 

یزدانی تأکید کرد: یکی از مهم ترین رسالت های ما حمایت از بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط است که به همین منظور صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در سال جاری ۳۰ میلیارد ریال به صورت ثابت و ۳۰ میلیارد ریال به صورت جاری ظرفیت صدور ضمانت نامه دارد و بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و تمامی بانک های دولتی و خصوصی به جز بانک صادرات، بانک ها موظف به پذیرفتن ضمانت نامه ها و قراردادها به عنوان وثیقه هستند. 

وی  گفت: در این دولت میزان بسیار قابل توجهی از واحدهای راکد به چرخه تولید بازگردانده شدند حتی از واحدهایی که به دلیل اختلاف نظرات موجود بین شریک ها به حالت راکد در آمده بودند به سادگی گذر نکردیم چرا که اذعان داریم می توان برای هر واحدی به فراخور شرایطی که با آن مواجه است نسخه مناسبی پیچید و اکنون از ۳۹ هزار واحد مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی کشور ۱۴ درصد آنها تعطیل هستند.

معاون وزیر صنعت کاهش میزان واردات و افزایش صادرات را یکی از اقدامات موثر دولت دانست و گفت: تمامی مشکلات را نمی توان در یک مدت زمان محدود حل کرد اما چنین اقداماتی مؤید برخورداری دولت از برنامه ریزی های دقیق و منسجم در مسیر تحقق مطالبات است. 

یزدانی حمایت از شرکت های خدماتی را حائز اهمیت برشمرد و عنوان کرد: رسالت ما توسعه و نگهداری از زیر ساخت هاست و در این مسیر از ظرفیت های مردمی نمی توان غافل ماند به همین دلیل در بیش از ۲۴۰ شهرک و ناحیه صنعتی امورات به شرکت های خدماتی واگذار شد پس بدیهی است توجه به درخواست اعضای این شرکت ها بسیار مهم است.


وی گفت: مدعی حل کردن تمامی مشکلات نیستیم اما مدعی گام برداشتن در مسیر حل مشکلات هستیم و در همین دولت لایحه رفع موانع تولید تنظیم، و توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد، در سال جاری نیز تصویب شده است بخشی از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده برای توسعه شهرک های صنعتی کشور، نگهداری از آنها و حمایت از شرکت های خدماتی تخصیص داده شود. 

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران اظهار کرد: در سطح کشور بیش از۷۸۰ شهرک و ناحیه صنعتی به مرحله واگذاری زمین به سرمایه گذاران رسیده اند، در سال جاری بازدید از ۵۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی در برنامه کاری ما قرار دارد و مطمئناً این بازدیدها با هدف کاهش مشکلات است اما آنچه در سطح کشور یکسان نیست شیوه اجرای قانون است و نمی توان قوانین مربوط به کار، تأمین اجتماعی، نظام های بانکی، مالیاتی و ... را زیر سوال برد بلکه باید خلأهای قانونی را یافت و آنها را جهت اصلاح منعکس نمود. 

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید