Performancing Metrics

تب کریمه کنگو در کمین است | اتاق خبر
کد خبر: 394003
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1396 - 09:04
یک مقام مسئول بابیان اینکه تاکنون۲ نفر بر اثر تب کریمه کنگو در کشور فوت کرده‌اند،گفت:فردی که دراصفهان فوت شده،مشکوک به این بیماری بوده اما هنوز این مساله به تایید آزمایشگاهی نرسیده است.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، کریم امیری، معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور درباره منتشر فیلم شده در فضای مجازی مبنی بر مرگ و دفن قرنطینه‌ای یک فرد در اصفهان بر اثر بیماری تب کریمه کنگو، اظهارداشت: بیماری تب خونریزی‌دهندهٔ کریمه کنگو (CCHF) هر ساله در ایران، به خصوص وقتی که هوا گرم و فعالیت کنه‌ها زیاد می‌شود، شیوع می‌یابد، این بیماری بومی است و نمی‌توان گفت که فقط مخصوص امسال است.

وی با بیان اینکه موردی که در اصفهان عنوان شده، هنوز به تأیید قطعی آزمایشگاهی نرسیده است، افزود: البته این مساله را باید از وزارت بهداشت سؤال کرد اما براساس اطلاعاتی که ما از این وزارت خانه دریافت کرده‌ایم، هنوز این مساله به تأیید قطعی نرسیده است.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: اما  چون این فرد علائمی شبیه (CCHF)  داشته و به عنوان یک فرد محتمل که مبتلا به این بیماری است در نظر گرفته شده؛ در چنین مواردی رعایت یک سری احتیاطات انجام می‌شود چراکه تماس انسان با انسان احتمال شیوع بیماری را افزایش می‌دهد.

امیری تصریح کرد: ممکن است ابتلای این فرد به بیماری تب کریمه کنگو تأیید شود ممکن هم است تأیید نشود اما تاکنون تأییدیه آزمایشگاهی برای این فرد صادر نشده است.

تاکنون ۲ نفر بر اثر تب کریمه کنگو فوت کرده‌اند 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تاکنون ۲ نفر بر اثر این بیماری در کشور فوت کرده‌اند، اظهارداشت: از ۲۷ نفری که از اول سال تاکنون به این بیماری مبتلا شدند، دو نفر فوت کردند که یک نفر از آنان در کرمانشاه و دیگری در بندرعباس بوده که نفر دوم در کشتارگاه کار می‌کرده و کارگر کشتارگاه بوده است.

امیری ادامه داد: کسانی که بر اثر این بیماری فوت می‌کنند افرادی هستند که دیر به پزشک مراجعه می‌کنند، توصیه ما به مردم این است که در چنین فصلی اگر علائمی شبیه سرماخوردگی پیدا کردند، آن را دست کم نگیرند و سریع به پزشک مراجعه نمایند؛ اگر فرد در مراحل نخست بیماری به پزشک مراجعه کند احتمال درمان او بسیار زیاد است.

وی اضافه کرد: ولی زمانی که به مرحله خونریزی بیماری می‌رسیم امکان نجات بیمار بسیار کاهش می‌یابد.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه امسال بیماری تب کریمه کنگو از ۱۴ فروردین به بعد در کشور شیوع یافته است، اظهارداشت: امسال وضعیت بارندگی‌های نیز مطلوب بود به همین دلیل فعالیت کنه‌ها به شدت افزایش یافت؛ بیماری تب کریمه را کنه‌ها معمولاً از یک دام به دامی دیگر منتقل و دام‌ها را آلوده می‌کنند، دام نیز هیچ علائمی از آلودگی ندارد و اگر در مرحله‌ای که ویروس در بدن دام است، کشتار انجام شود ترشحات آن می‌تواند برای فردی که در معرض دام قرار دارد، خطرناک باشد.

توصیه‌های دامپزشکی به مردم/ از کشتار غیرمجاز دام‌ها بپرهیزید

امیری به مردم توصیه کرد: اگر در روستاها حضور دارند سعی کنند در محل‌هایی که دام وجود دارد اسکان پیدا نکنند و مراقب باشند که کنه وارد بدنشان نشود؛ بدنشان را به دقت بررسی و از لباس‌های رنگ روشن استفاده کنند که اگر کنه‌ای روی لباسشان بود به راحتی بتوانند آن را مشاهده کنند.

وی اضافه کرد: دامداران نیز به طور مرتب به سمپاشی دام‌های خود ادامه دهند تا بتوانند کنه‌ها را از بین ببرند همچنین اگر فردی از اعضای یک خانواده بیمار شد، او را سریع به بیمارستان برسانند و افراد سالم با ترشحات بیمار تماس نزدیک نداشته باشند، با او هم غذا نشوند، همچنین پرنسل بیمارستان موارد ایمنی را در ارتباط با این بیماران کاملاً رعایت کنند مثلاً اگر تزریقاتی انجام می‌دهند حواسشان جمع باشد که سرنگ آلوده اتفاقی با بدن خودشان تماس پیدا نکند.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه افراد باید از تماس مستقیم با کنه‌ها جدا پرهیز نمایند، تصریح کرد: از مردم درخواست می‌کنیم به هیچ وجه کنه‌ای را که روی بدن دام هست با دست جدا نکنند، به محض اینکه روی بدن دام کنه مشاهده کردند مبادرت به سمپاشی نمایند؛ همچنین کسانی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند با مسائل ایمنی فردی را رعایت نمایند و هنگام کشتار حتماً از دستکش و عینک استفاده کنند.

امیری تصریح کرد: برخی سلاخ‌ها عادت دارند هنگام کشتار چاقوی خونی را در دهان خود قرار می‌دهند که از آنان می‌خواهیم اکیداً از این کار خودداری کنند، ضمن اینکه لاشه‌هایی که در کشتارگاه کشتار می‌شود باید قبل از اینکه به دست مصرف کننده برسد حداقل ۲۴ ساعت در اتاق سرد و در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد نگهداری شود تا طی این مدت اگر ویروسی در لاشه دام است، از بین برود.

وی گفت: لاشه‌هایی که به شکل غیرمجاز در معابر و منازل کشتار می‌شوند و این مرحله را طی نمی‌کنند، می‌توانند برای سلامتی انسان‌ها مضر باشند.  

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید