Performancing Metrics

۱۲.۷هزار میلیارد تومان چک برگشت خورد | اتاق خبر
کد خبر: 394029
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1396 - 16:21
در سال گذشته حدود ۱۲ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان از چک‌های مشتریان بانکها برگشت خورده است، عمده دلایل برگشی به کسری و فقدان موجودی حساب برمی گردد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از آمار مربوط به  دادوستد چک در سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که تا پایان اسفند ماه در کل کشور بالغ بر ۱۰ میلیون فقره چک به مبلغی بیش از ۶۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مبادله شده است که نسبت به دوره قبل از نظر تعداد ۴.۲ درصد و  از لحاظ مبلغ تا ۱۶.۳ درصد افزایش دارد. از این میزان حدود ۸.۶ میلیون فقره چک به مبلغی بالغ بر۵۱ هزار میلیارد تومان وصول شده است. آمار وصولی‌ها از این حکایت دارد که بالغ بر ۵۱ هزار میلیارد وصول شده که نسبت به ماه قبل؛ از نظر تعداد ۵.۲ درصد  و مبلغ تا ۱۷.۲ درصد رشد دارد.

از چک‌های مورد معامله میزان چک‌های برگشتی، بالغ بر ۱.۴ میلیون فقره به مبلغی حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.  تعداد چک‌های برگشتی ۱.۲ درصد کاهش و مبلغ آن تا ۱۲.۶ درصد افزایش دارد. این در حالی است که  ۹۷.۴ درصد از نظر تعداد و ۹۷ درصد از نظر مبلغ به دلیل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

باید یادآور شد که در بین استان‌های کشور، تهران بالاترین حد چک‌های برگشتی را با بیش از ۴۸۷ هزار فقره و۷۳۰۰ میلیارد تومان  به خود اختصاص داده است. همچنین اصفهان با ۱۵۰ هزار فقره و مبلغ حدود ۷۵۶ میلیارد تومان و خراسان رضوی با ۱۱۸ هزار فقره و ۸۱۴ میلیارد تومان در رتبه های بعدی چک‌های برگشتی قرار دارند.

اما طبق توضیحات احمدی-دبیرکل بانک مرکزی- این افزایش ۱۲.۶ درصدی چک برگشتی در اسفند ماه را از نظر مبلغ باید در کنار افزایش ۱۷.۲ درصدی مبلغ کل وصولی‌ها تحلیل کرد که نشان می‌دهد علت افزایش چک برگشتی نسبت به دوره قبل، افزایش چک‌های مبادلاتی بوده است.

در مجموع در اسفند ماه ۱۳۹۵ در کل کشور حدود ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار فقره چک وصول شده است که از این تعداد حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار فقره چک عادی و بالغ بر یک میلیون و ۱۳۰ هزار فقره چک رمزدار بوده است.  بر این اساس ۸۸.۴  درصد از کل تعداد چک‌های وصولی، چک عادی و ۱۱.۶ درصد چک رمزدار بود. از نظر مبلغی حدود۲۰۴  هزار میلیارد تومان چک وصول شده  که بالغ بر ۵۱ هزار میلیارد تومان چک عادی و بالغ بر ۱۵۳ هزار میلیارد تومان چک رمزدار است، به عبارتی ۲۵ درصد از کل مبلغ چک‌های وصولی عادی و ۷۵ درصد از آن رمزدار بود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید