Performancing Metrics

در سیاست موشکی‌ تغییری ایجاد نمی‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 394048
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1396 - 22:05
سخنگوی وزارت خارجه:
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: پرونده صیادان ایرانی اسیر در سومالی همچنان باز است ولی ناهمواری‌های زیادی در این پرونده وجود دارد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بهرام قاسمی در نشست خبری صبح روز دوشنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هشت نفر از صیادان ایرانی که در سومالی گرفتار بودند همچنان در اسارت هستند، خانواده‌ها نامه‌ای به آقای روحانی نوشتند به این امید که پس از دو سال و دو ماه راه نجاتی برای آنها پیدا شود. جزئیات پرونده آنها در چه مراحلی است و تأیید می‌کنید که آقای روحانی دستور پیگیری داده‌اند؟ گفت: این موضوع به سال 1394 برمی‌گردد. 37 صیاد به اسارت درآمدند و تعدادی از آنها فرار کرده، تعدادی آزاد شده و متأسفانه چند نفر هم جان خود را از دست دادند و در نهایت هشت تن از این صیادان عزیز همچنان در اسارت دزدان دریایی هستند.

وی ادامه داد: پرونده مفتوح و بسیار پیچیده است. شاید بتوانم بگویم کانال‌های مختلف به صورت هفتگی در دستگاه‌های مختلف آن را تحت پیگیری دارند. امیدواریم با اقداماتی که در جریان است شاهد آزادی آنها باشیم و بتوانند به وطن و نزد خانواده‌های خود بازگردند.

قاسمی با بیان اینکه خانواده صیادان اسیر در سومال نامه‌ای به رییس جمهور نوشته‌اند،‌ افزود: دستورات لازم صادر شده اما پیچیدگی‌های این مسیر در گذشته کار را تا حدی ناهموار کرده است ولی به هر حال تلاش‌ها ادامه دارد، ارتباط‌ها وجود دارد و امیدواریم بتوانیم هر چه سریع‌تر اخبار مثبتی در این خصوص داشته باشیم.

وی همچنین در پاسخ به بخش دیگری از این سوال مبنی بر اینکه رویترز خبری در رابطه با دزدیده شدن قایق ایرانی دیگری در سومالی، خاطرنشان کرد: خبر دیگر در رابطه با لنج دیگر ایرانی بود که در سومالی توسط دزدان دریایی به اسارت گرفته شده است. در حال بررسی موضوع هستیم اما هنوز اطلاعات دقیقی نمی‌توانم در رابطه با اینکه چند نفر هستند و چه تعداد از آنها ایرانی هستند را ارائه کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: فکر می‌کنم همه سرنشین‌ها ایرانی نیستند و احتمالاً از یک یا دو ملیت دیگر در این لنج حضور داشته‌اند ولی اخبار دقیق‌تر را متأسفانه هنوز در این ارتباط دریافت نکرده‌ایم.

اگر صحبت‌های آقای "نبویان" درست باشد، حتما اقدام قضایی می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اتهامات اخیر سید محمود نبویان یک فعال سیاسی به دولت و شخص ظریف مبنی بر این‌که آقای ظریف با آمریکایی‌ها توافق کرده که در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، تهران سردار قاسم سلیمانی را به آمریکایی‌ها تحویل دهد، گفت:‌ آیا باید به این‌گونه سخنان جواب داد. من نمی‌دانم این شخص کیست. من در جریان کلیت این سخنان هستم. سخنانی است که باید به آن خندید. صحبت‌های عجیبی است؛ اگر واقعیت داشته باشد. امیدواریم که چنین حرف‌هایی درست نباشد و یک ایرانی در حدی از درک و درایت باشد که این‌گونه سخنان نادرست و دروغ را نگوید. این سخنان ناپسند و غلط است و نمی‌فهمیم که این‌گونه سخنان بر اساس چه اصول دینی و اخلاقی می‌تواند مطرح شود. شاید این صحبت‌هایی است که از درون موساد و سازمان سیا شنیده و مطرح می‌شود و ما نمی‌توانیم باور کنیم که در ایران کسی بتواند این‌گونه سخنان غلط و دروغ را مطرح کند.

وی ادامه داد: سیاست ما در وزارت خارجه در طول چند سال اخیر در برابر بی‌حرمتی‌هایی که انجام شده صبر و مدارا بوده و هرگز فکر نکرده‌ایم که به سیستم قضایی مراجعه کنیم، ولی اگر چنین موضوعی درست باشد، حتما اقدام قضایی می‌کنیم. کار را با تمام توان و جدیت وافر پیگیری می‌کنیم. این سخنان در صورتی که درست باشد سخنانی ناروا و نادرست است و نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در ادامه نشست رسانه‌ای خود با خبرنگاران در ارتباط با درگیری اخیر ایجاد شده بین مرزبانان ایرانی در آذربایجان غربی و گروه‌های تروریستی در مرز ترکیه و تأکید فرمانده مرزبانی ناجا مبنی بر اینکه ترکیه را مسئول این اقدام می‌دانیم و این کشور باید پاسخگوی این موضوع باشد، گفت: اتفاق صورت گرفته اتفاق ناخوشایندی بود، ما این موضوع را از کانال‌های دیپلماتیک به دولت ترکیه ابلاغ کردیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم دیگر شاهد چنین اقدامات ناگوار در مرزهای خود با ترکیه نباشیم، افزود: امیدواریم که ترکیه پاسخ مناسبی را در این زمینه ارائه کند و ما بر اساس این پاسخ اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

هیچ گروه مخالف کشور ترکیه در داخل خاک ایران نیست

در همین راستا خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که برخی از رسانه‌های ترکیه مدعی هستند که تعدادی نیروهای تروریستی پ.ک.ک در برخی از نقاط مرزی ایران مستقر شده‌اند و درواقع آنها مدعی هستند که ایران به این عناصر پناه داده است که بهرام قاسمی گفت: این سخنان فرافکنی و کذب است و ما درخواست خودمان را از طریق هیچ گروه تروریستی خشن و گروه‌هایی که به خشونت روی آورده‌اند و علیه همسایگان اقداماتی انجام می‌دهند نداریم. من این ادعاها را تکذیب می‌کنم و هیچ گروه مخالف کشور ترکیه در داخل خاک ایران نیست. اینها فضاسازی رسانه‌ای است و شاید با اهداف مشخص در برهه کنونی انجام می‌شود.

انتخابات در خارج از کشور در شرایط سالمی برگزار شده است

خبرنگاری با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خارج از کشور خطاب به این دیپلمات کشورمان گفت برخی از رسانه‌ها در داخل کشور این موضوع را مطرح کردند که در برخی از صندوق‌های رأی در خارج از کشور به نفع  آقای روحانی فعل و انفعالاتی صورت گرفته و شکایت‌هایی نیز در این ارتباط به  شورای نگهبان ارائه شده است، نظر شما به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه در این ارتباط چیست؟ که قاسمی گفت: من چنین موضوعی را تکذیب می‌کنم. انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور بر اساس مکانیسم‌هایی که در گذشته وجود داشته برگزار شده و نمایندگان شورای نگهبان و ستاد انتخابات بر سر صندوق‌ها حضور داشته‌اند. از گذشته ما شاهد هیچ‌گونه تخلفی در صندوق‌های رأی در خارج از کشور نبودیم و اگر شکایتی در این ارتباط مطرح شده در صلاحیت شورای نگهبان است که آن را بررسی کند و آنچه که این شورا می‌گوید ملاک عمل ما است.

وی افزود: من به عنوان عضوی از وزارت امور خارجه که مجموع تحولات را دنبال می‌کند فکر می‌کنم چنین خبری دروغ محض است و انتخابات در خارج از کشور در شرایط سالمی برگزار شده است.

در نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت خارجه خبرنگاری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در اولین روز ماه مبارک رمضان در ارتباط با برخی از کشورهای مرتجع و هم‌چنین تاکید ایشان مبنی بر این‌که در زمینه ذکر مبانی اسلام آحاد مردم و مسوولان صریح باشند، اظهار کرد: صحبت‌های مقام معظم رهبری صحبت‌های شیوایی بود که باید با ذکاوت و هوشمندی تمام از این مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران دفاع کنیم.

وی ادامه داد: منویات مقام معظم رهبری همیشه مورد توجه ما بوده و با دقت بیش‌تری این فرمایشات را پیگیری می‌کنیم.

مواضع ترامپ درباره ایران در ریاض "نابجا" و "بی‌ربط" بود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اتهامات ترامپ به ایران در سفر اخیرش به ریاض مبنی بر این‌که تهران از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند، اظهار کرد: این مواضع نابجا، غلط و بی‌ربط برخی از کشورها در مورد ایران در خصوص بحث تروریسم، بحث جدیدی نیست و فرافکنی است.

وی این سخنان را غیر قابل باور و غیر قابل قبول عنوان کرد و گفت: سفر ترامپ به کشوری که مولد و مروج خشونت و تروریسم است باطل بودن این‌گونه ادعاها را مشخص می‌کند و ترامپ باید به این تناقض پاسخ دهد که چگونه کشوری که در همان ایام درگیر برگزاری انتخابات باشکوهی بود را در کشوری که در دادگاه‌های آمریکا به صورت رسمی محکوم شده و مواضع آن در چند دهه گذشته نسبت به تروریسم برای افکار عمومی مشخص و مبین است، متهم به ترویج تروریسم می‌کند.

خبرنگار دیگری با اشاره به توافق‌نامه آستانه 4 مبنی بر این‌که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به عنوان ضامن آتش بس در سوریه مناطق کاهش تنش را مشخص کنند و سخنان اخیر دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر این‌که ایران آمادگی دارد در صورت لزوم، برای نظارت بر مناطق شمول کاهش تنش، نیرو اعزام کند، گفت: مذاکرات و گفت‌وگو بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه که در چارچوب مذاکرات آستانه، ضامن اجرای آتش بس در سوریه هستند ادامه دارد. کارشناسان سه کشور مذاکراتی را با یکدیگر بر روی نقاط تعیین کاهش تنش انجام داده‌اند. هم‌چنین تلاش‌های خوبی صورت گرفته و اگر زمینه‌ها و نتیجه‌گیری‌های لازم صورت گیرد فکر می‌کنم نیروهایی از سوی این سه کشور برای نظارت بر مناطق کاهش تنش اعزام شوند و ما آمادگی داریم که در صورت رسیدن به تفاهم لازم در ارتباط با نقشه راه مناطق کاهش تنش، این اقدام را انجام دهیم و به روند تحقق آتش بس در سوریه کمک کنیم.

در ادامه خبرنگار دیگری با اشاره به حضور رئیس‌جمهور آذربایجان در نشست ریاض و اظهار رضایت این مقام عالی رتبه آذربایجانی در ارتباط با این نشست، خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نظر جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مواضع دو پهلوی مقامات آذربایجانی در نحوه تعامل با تهران چیست؟ که وی در پاسخ تصریح کرد: ما مانع حضور دیگران در اجلاس‌هایی که تشکیل می‌شود نیستیم. رییسان کشورها می‌توانند در هر اجلاسی که می‌خواهند شرکت کنند و رفت و آمد داشته باشند. برای ما مهم آن چیزی است که در صحنه عمل می‌بینیم. موضوعی که ممکن است در برخی موارد متضاد با آن‌ چیزی باشد که در رسانه‌ها مطرح می‌کنند.

قاسمی ادامه داد: ایران و آذربایجان رابطه خوبی با یکدیگر دارند و امیدواریم دو طرف حق همسایگی را به خوبی انجام دهند.

خبرنگار دیگری در ارتباط با محتوای دیدار اخیر حسین امیرعبداللهیان با نماینده حماس پرسید که سخنگوی وزارت خارجه گفت: من در مورد این دیدار اطلاعی ندارم.

وی افزود: این نوع مذاکرات همواره و هر روز در سطوح مختلف بین مقامات ایران با دیگر مقامات در تهران و نمایندگی‌های ما در خارج از کشور انجام می‌شود و امری غیر عادی نیست.

بحث در مورد چرایی انتخاب نشدن سفیر ایران در سوئیس و طولانی شدن روند این انتخاب از دیگر سوالاتی بود که در این نشست بار پرسیده شد که قاسمی در پاسخ گفت: این موضوع دلیل خاصی ندارد و فکر می‌کنم با استقرار دولت جدید سفیر جدید در این کشور نیز مشخص شود، البته در حال حاضر سفارت‌خانه ما در این کشور تمام وظایف خود را انجام می‌دهد، البته به طور قطع حضور سفیر نیز لازم است.

قاسمی ادامه داد: شاید به دلیل انتخابات و باز بودن دست رئیس‌جمهور، مقداری به عزل و نصب‌ها توقف داده شد و اکنون با توجه به برگزاری انتخابات فکر می‌کنم شرایط برای انجام عزل و نصب‌های لازم فراهم شده باشد.

هر اتفاقی می‌تواند روی دهد

خبرنگار دیگری در این نشست در ارتباط با صحبت تیلرسون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این‌که شاید در آینده با ظریف صحبت کند و آیا اکنون در این ارتباط برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است توضیح داد: چنین قرار و تصمیمی وجود ندارد ولی شما باید توجه کنید دیپلماسی یک دامنه وسیعی است و هر اتفاقی می‌تواند یک روزی بیفتد.

در ادامه این نشست مطبوعاتی خبرنگاری گفت، مقامات خزانه‌داری آمریکا گفته‌اند که می‌خواهند مجوز فروش هواپیما به ایران از جمله بوئینگ را مجددا مورد بررسی یا بازبینی قرار دهند. اگر چنین اتفاقی انجام شود واکنش جمهوری اسلامی ایران چه خواهد بود که سخنگوی وزارت خارجه در واکنش تاکید کرد: ما به طور رسمی چنین چیزی را در مورد این موضوع دریافت نکرده‌ایم و مثل شما مطالبی در این ارتباط شنیده‌ایم.

قاسمی خاطرنشان کرد: هیچ دولتی نمی‌تواند مفاد برجام را به صورت گزینشی و دل‌بخواه تعریف کند. بخشی را بپذیرد و بخشی را نه. به بخشی پایبند باشد و به بخشی دیگر پایبند نباشد. تمام مفاد برجام باید مورد توجه قرار بگیرد و نمی‌توان با آن برخورد گزینشی داشت. در مورد آن‌چه شما گفتید ما چیزی رسمی دریافت نکرده‌ایم و اگر چنین موضوعی درست باشد، ما پیش‌بینی‌های لازم را داشته‌ایم. سکوت نمی‌کنیم و اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

اجلاس ریاض با ناکامی و مشکلات زیادی رو به رو شد

خبرنگاری به ماجراهای بعد از نشست ریاض اشاره کرد و پرسید، بعد از این اجلاس امیر کویت و قطر با آقای روحانی صحبت کردند، از دیگر سو به نظر می‌رسد اختلافاتی بین برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس و عربستان ایجاد شده و اظهاراتی هم به نقل از امیر قطر بعد از این اجلاس منتشر شد. به طور کلی نظر جمهوری اسلامی ایران در مورد این تحولات چیست؟

سخنگوی وزارت خارجه نیز در پاسخ گفت: باید به اتفاقاتی که صورت گرفته و در رسانه‌ها و مطبوعات منطقه منعکس شده با چند زاویه نگاه کرد و نگاه تک بعدی کافی نیست.

وی با اشاره به اجلاس ریاض و حضور عربستان در این اجلاس گفت: حضور قدرت‌های خارجی در منطقه همواره مخل امنیت، وحدت و تفاهم کشورهای منطقه بوده است. اجلاس ریاض با اهداف خاصی برگزار شد گرچه با ناکامی‌ها و مشکلات زیادی نیز رو به رو شد و برخی از این مشکلات اکنون خود را بروز داده‌اند.

بیانیه نشست "ریاض" بیانیه‌ای یک جانبه از سوی کشور میزبان بود

بعضی کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس ریاض قبل و بعد آن با ایران تماس داشتند

قاسمی ادامه داد: دولت عربستان از برخی کشورهای عربی و اسلامی دعوت کرد که در نشستی در ریاض شرکت کنند. برخی از این کشورهای شرکت‌کننده بعد از اجلاس و قبل از آن تماس‌هایی را با ایران داشتند که در جریان این تماس‌ها به ما اطلاع دادند که آنها از وجود هیچ‌گونه بیانیه‌ای آگاه نبوده‌اند و صحبتی از بیانیه نبوده است.

وی گفت: آنها هم‌چنین به ما گفتند که با مفاد این بیانیه موافق نیستند،‌ چنان‌که برخی از کشورها این موضوع را به صورت رسانه‌ای اعلام کردند و برخی نیز در تماس‌های دیپلماتیک با ما به این موضوع اشاره کردند. بیانیه ریاض بیانیه‌ای یک جانبه از سوی کشور میزبان بود.

قاسمی با تاکید مجدد مبنی بر این‌که سیاست‌های قدرت‌های بزرگ در منطقه هیچ‌گاه سیاست‌های وحدت آفرین و ثبات بخش در منطقه نبوده است، خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که در برخی از کشورهای منطقه از جمله خلیج فارس در چند روز اخیر رخ داده است به نظر می‌رسد ناشی از این اجلاس و عوارض آن است.

وی با بیان این‌که ما اصراری نداریم در مورد کم و کیف مسائلی که بین کشورهای خلیج فارس رخ داده و وجود دارد صحبت کنیم، افزود: اگر مشکلاتی به وجود آمده ناشی از این اجلاس و چیدمان نادرستی است که به اسم تمامی کشورها صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر به سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد منطقه اشاره کرد و افزود: سیاست ما در ارتباط با تعامل با کشورهای منطقه روشن است و سعی می‌کنیم با زبان مودت صحبت کنیم و فاصله‌ها را کم کنیم.

وی به نوع رابطه ایران با کشورهایی چون قطر، عمان و کویت اشاره کرد و افزود: روابط و گفت‌وگو با مقامات این سه کشور وجود داشته و دارد، گرچه ممکن است اختلاف سلیقه‌هایی نیز وجود داشته باشد که این یک امر طبیعی است.

قاسمی خاطرنشان کرد: ما برای دیگران تعیین تکلیف نمی‌کنیم. قبل از برگزاری اجلاس ریاض به کشورهای عربی و اسلامی هشدار داده بودیم که در برابر توطئه‌های رژیم صهیونیستی در راستای ایجاد انشقاق بین جوامع اسلامی هوشیار باشند و امیدواریم بتوانیم در راستای تفاهم و رایزنی‌هایی که با کشورهای منطقه داشته و خواهیم داشت، بر مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد فائق آییم.

خبرنگار دیگری درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با ادامه جنایت‌ها و اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که وی در پاسخ گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد این رژیم کاملا روشن و تغییرناپذیر است.

وی افزود: تا زمانی که اشغال‌گری هست مقاومت و مبارزه نیز هست.

اعتقاد نداریم که تحریم‌های اخیر آمریکا که به اقدام متقابل ایران منجر شد نقض برجام است

خبرنگار دیگری از  بهرام قاسمی پرسید به تازگی آقای نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام کرده است که بین بررسی‌های این کمیسیون و گزارش سه ماهه‌ای که وزارت خارجه در مورد برجام داده است، اختلافاتی وجود دارد که وی در پاسخ خاطرنشان کرد: من در مورد ذهنیت و نظر ایشان اطلاع دقیقی ندارم. بر اساس توافقی که صورت گرفته هر سه ماه وزارت خارجه در تاریخ مشخصی گزارشی از روند اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی ارائه می‌کند و این کمیسیون نیز با برگزاری نشست‌هایی این گزارش را بررسی می‌کند.

وی هم‌چنین در پاسخ به این سوال که یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی اعلام کرده تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران که به اقدام متقابل تهران منجر شد، نقض برجام است گفت:‌ ما چنین چیزی را نشنیده‌ایم و به چنین چیزی اعتقاد نداریم.

دولت‌ها در برخورد با مردم خود از رافت لازم برخوردار باشند

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه رفتار اخیر عربستان سعودی با برخی از مخالفانش گفت: توصیه ما این است که دولت‌ها در برخورد با مردم خود از رافت لازم برخوردار باشند و اجازه اظهارنظر به آن‌ها بدهند و به خاطر هر سخنی آن‌ها را تبعید نکنند یا به حبس نفرستند.

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گفته شده وزیر خارجه قطر در  سفری که به عراق داشته با سردار سلیمانی دیدار کرده است، گفت: من در مورد این خبر و موضوع نظری ندارم.

ما دولت بحرین را به خویشتن داری، احترام به عقاید دیگران و خودداری از خشونت و زور توصیه می‌کنیم

خبرنگار دیگری در ادامه این نشست مطبوعاتی در ارتباط با افزایش برخوردها از سوی دولت بحرین با شیخ عیسی قاسم و طرفدارانش پرسید که قاسمی گفت: ما در روابط با سایر کشورها از جمله همسایگان از اصل عدم مداخله در امور داخلی دیگری پیروی می‌کنیم. اما آن‌چه که در حوادث اخیر در بحرین اتفاق افتاده است، اقدامات ناگوار و محکوم است و ما دولت بحرین را به خویشتن داری، احترام به عقاید و افکار دیگران و خودداری از درگیری و به کار بردن خشونت و زور توصیه می‌کنیم.

قاسمی تصریح کرد: متصل کردن ناراضیان داخلی به خارج از مرزها و سرکوب آن‌ها تا یک ظرف زمانی مشخصی می‌تواند پاسخ‌گو باشد اما وقتی به نقطه جوش خود برسد فوران می‌کند و مشکلات بیش‌تری را ایجاد می‌کند.

عربستان فکر می‌کند با سلاح و پول می‌تواند امنیت را بخرد

قاسمی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به نظر ایران هدف عربستان از خرید چندصد میلیارد دلار اسلحه از آمریکا چه بوده است گفت:‌ به نظر می رسد که عربستان تصور می‌کند که نیازمند حمایت های قدرت های فرامنطقه ای است و فکر می‌کند که با سلاح و پول می‌تواند امنیت را بخرد. در حالیکه امنیت خریدنی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد صحبت های رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه تلاش می‌شود در طول چهار سال آتی مابقی تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود ،  افزود:‌ با اتکا به حضور مردم بسیاری از ناشدنی‌ها که برخی تصور می‌کنند ناشدنی است می‌تواند شدنی ، سهل و آسان شود البته هر پروژه و هر هدفی بر اساس میزان و نوع آن می‌تواند سختی هایی داشته باشد اما موضوع مورد اشاره بحثی شدنی و امکان پذیر است .

وی به نگاه کلان جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت:‌ در این نگاه، ما بر احترام به همه کشورها و اتکا به قدرت دیپلماسی تاکید داریم و معتقدیم که باید در مورد امور مختلف به جا و به هنگام برنامه ریزی های مشخص انجام شود.

طرح‌های نمایندگان آمریکا برای ما نه قابل اعتنا و نه قابل اجرا هستند

قاسمی همچنین در مورد برخی از طرح‌ها که از سوی برخی از نمایندگان آمریکا در کمیته خارجی سنای این کشور در راستای افزایش تحریم‌ها علیه ایران مطرح شده است، نیز گفت: بیش از ده طرح در کمیسیون و کمیته خارجی سنای آمریکا در طول یک سال گذشته در این ارتباط مطرح شده است که طرح‌هایی ابتر و ناقص بودند که به نتیجه نرسیده‌اند و برای ما نه قابل اعتنا و نه قابل اجرا هستند. آن‌چه که برای ما ملاک است سیاست‌ها و اقدامات خود دولت آمریکا است. اگر این لوایح در کمیسیون‌های مربوطه به تصویب برسد مجلسین آمریکا آن را تائید کنند و در نهایت رئیس‌جمهور آمریکا آن را امضا کند، قابلیت اجرایی پیدا می‌کند و ما به آن به عنوان سیاست آمریکا توجه می‌کنیم و در آن موقع است که ما واکنش مناسبی را انجام خواهیم داد.

نگران هیچ نوع حرکتی از سوی دیگران نیستیم

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما برای هرگونه اقدام آمادگی لازم را داریم و نگران هیچ نوع حرکتی از سوی دیگران نیستیم، در مورد بحث برنامه موشکی ایران نیز تصریح کرد: سیاست ایران در ارتباط با برنامه موشکی‌اش شفاف و روشن است و با هیچ قطعنامه‌ای منافات ندارد. سیاست ما در این ارتباط مستمر است. بحث موشکی ایران دفاعی و بازدارنده است و در این سیاست هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود بلکه پا برجا و مستمر خواهد بود.

سیاست دولت و وزارت خارجه در سالیان اخیر باعث شده که جامعه ایرانی خارج از کشور ارتباط بیشتری با ایران داشته باشند

سخنگوی وزارت خارجه در مورد حضور باشکوه ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری اخیر گفت:  مشارکت ایرانیان خارج از کشور در انتخابات اخیر به مانند داخل کشور با رشدچشم گیری مواجه بود . با آنکه انتخابات در روز غیرتعطیل برگزار شد، ولی تعداد زیادی از ایرانیان در صف های طویل شرکت در انتخابات حضور پیدا کردند و رای دادند. در این انتخابات با افرادی مواجه بودیم که برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در انتخابات شرکت می کردند. 

بهرام قاسمی ادامه داد: یک بررسی دقیق نشان می‌دهد سیاست دولت، وزارت خارجه و تلاش‌هایی که در سالیان اخیر صورت گرفته باعث شده که جامعه ایرانی خارج از کشور ارتباط بیش‌تری با ایران داشته باشند و ما بین جامعه ایرانی خارج از کشور  همبستگی بیش‌تری را نسبت به قبل مشاهده می‌کنیم.

خبرنگار دیگری در ارتباط با اولویت‌های دولت دوازدهم در ارتباط با موضوع دیپلماسی و سیاست خارجی پرسید و خطاب به سخنگو گفت، برخی معتقدند که دولت یازدهم در طول چهار سال گذشته بیش از همه به موضوع برجام توجه کرده و شاید همین موضوع باعث شده که از توجه به برخی از حوزه‌ها غفلت کند که قاسمی در واکنش گفت: در چهار سال گذشته موضوع روابط با کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه مورد توجه دستگاه دیپلماسی بوده و هرگز این موضوع فراموش نشده است.

وی با بیان این‌که ما سیاست خارجی یک بعدی نخواهیم داشت‌ و اصلا نمی‌توانیم چنین سیاست خارجی داشته باشیم افزود: گسترش مناسبات با کشورهای منطقه و همسایگان در دستور کار است. در حال برنامه‌ریزی در این ارتباط هستیم و امیدواریم بتوانیم با شتاب بیش‌تری راه‌مان را در این زمینه ادامه دهیم.

قاسمی گفت:‌ در گذشته تنها توجه وزارت خارجه به موضوع برجام نبوده است، بلکه ابعاد دیگر سیاست خارجی نیز مورد توجه قرار گرفته و در دولت آینده نیز همه ابعاد این موضوع مورد توجه است. در سیاست خارجی باید دقت کرد که یک عامل را نمی‌توان فدای عامل دیگری کرد و هر چیزی در جای خودش باید مورد توجه قرار بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با بیان این‌که در دولت دوازدهم باید برنامه‌هایی که آغاز شده است را ادامه داده و تکمیل کنیم، گفت:‌ برخی از سیاست‌ها و برنامه‌ها را آغاز کرده‌ایم که در حال حاضر ناتمام هستند و باید با درایت و هوشمندی آن‌ها را به پایان ببریم. همان‌طور که گفتم اولویت بیش‌تری به همسایگان و کشورهای منطقه خواهیم داشت. دوستان ما در کمیته‌های مختلف در حال تدوین راهبردهای منطقه‌ای خود هستند و در نهایت بعد از این‌که این برنامه‌ها تکمیل شد در معرض دید دولت قرار می‌گیرد و بعد از تصویب می‌توانیم این راهبردها را اجرایی کنیم.

قاسمی در مورد اظهار نظر یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مبنی بر این‌که قرار است در ساختار دستگاه دیپلماسی کشور تغییراتی ایجاد شود، گفت: دستگاه دیپلماسی، دستگاهی نیست که بتواند در یک شکل و قالب خاص متوقف بماند. وزارت خارجه برای داشتن عملکرد بهتر همواره به موضوع افزایش کارآیی و به روز شدن خود توجه داشته و در همین راستا ممکن است در مقطعی اولویت‌ها از یک بخش به بخش دیگری منتقل شود.

وی گفت:‌ از آن‌چه به نقل از یک نماینده محترم مجلس در ارتباط با ایجاد تغییرات در ساختار وزارت خارجه مطرح شده آگاهی ندارم. سخنانی که به نقل از ایشان مطرح شده از جمله بحث ایجاد دو میز اقتصادی در وزارت خارجه برای ما عجیب بود، چرا که اقدامات جامع‌تر  و کلان‌تری در وزارت خارجه در ارتباط با موضوع اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است. یکی از دوستان با این نماینده محترم صحبت کرد و ایشان تکذیب کردند که چنین جملاتی را مطرح کردند.

این مقام وزارت امور خارجه ادامه داد: با تغییر و تحولات در ساختار وزارت خارجه مشکلی نداریم. به طور عمومی این تغییرات داخلی است و اگر در مواردی نیاز باشد که اجازه سازمان امور استخدامی کشور را بگیریم این کار را انجام می‌دهیم.

وی با بیان این‌که آن‌چه به نقل از این نماینده مطرح شده صحیح نیست، ادامه داد: بر اساس اولویت‌های وزارت خارجه ممکن است در مقطعی در برخی از قسمت‌ها کاهش نیرو یا افزایش نیرو داشته باشیم. برخی از سفارت‌خانه‌ها تقویت شوند و تعداد اعضای آن‌ها بیش‌تر شود. این‌ها یک بحث دائمی است که از گذشته در وزارت خارجه مطرح بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنین تاکیدکرد:‌ همواره دغدغه آقای ظریف است که کارآیی وزارت خارجه افزایش پیدا کند و ما بر این موضوع تاکید داشته‌ و داریم که اقدامات مناسب در این زمینه انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست فرارسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک گفت.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید