Performancing Metrics

ظریف: توافق هسته‌ای افق‌های جدیدی را برای گفت‌وگو و احترام متقابل در سطح منطقه‌ای گشوده است | اتاق خبر
کد خبر: 396515
تاریخ انتشار: 28 تیر 1396 - 10:46
سخنرانی وزیر امور خارجه در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد
محمد جواد ظریف گفت : تاکنون مسیری طولانی در مبارزه با فقر طی شده است ، مع الوصف فقر همچنان بزرگ ترین چالش دوران حاضر، تهدیدی واقعی در پیش روی بشریت و مانعی عظیم در مقابل توسعه پایدار جوامع است.

 

محمد جواد ظریف بامداد روز چهارشنبه به وقت تهران در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد "اکوسوک" با محوریت «توسعه پایدار» در نیویورک گفت: تاکنون مسیری طولانی در مبارزه با فقر طی شده است، مع الوصف فقر همچنان بزرگ ترین چالش دوران حاضر، تهدیدی واقعی در پیش روی بشریت و مانعی عظیم در مقابل توسعه پایدار جوامع است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، متن  سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان به شرح زیر است :

 بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس

در ابتدای سخن، از رئیس محترم شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (اکوسوک) و همکاران ایشان به واسطه تمهید برگزاری نشست مقامات عالیرتبه، تشکر و قدردانی می کنم . مسیری طولانی در مبارزه با فقر طی شده، مع الوصف فقر همچنان بزرگ ترین چالش دوران حاضر، تهدیدی واقعی در پیش روی بشریت و مانعی عظیم در مقابل توسعه پایدار جوامع است.

از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، یک چارچوب مستحکم حقوقی و تقنینی در کشور بنانهاده شد که زیربنایی محکم را برای طراحی، اجرا و پیگیری راهبردهای توسعه ملی و سیاستگزاری، خصوصا برای ریشه کنی فقر فراهم آورد. در پرتو این سیاست ها و برنامه ها، خوشحالم به اطلاع برسانم که علیرغم وجود چالش های بیرونی، از جنگ تحمیلی صدام گرفته تا تحریم های ایالات متحده آمریکا، دستاوردهای قابل ملاحظه ای بدست آمده است.

 آقای رییس

ارائه داوطلبانه گزارش ملی، فرصتی مغتنم برای تبادل نمونه های موفق، تجربیات و دستاوردها در زمینه پایه ریزی اقتصاد مقاومتی،  همراه با فقرزدایی، عدالت اجتماعی، امنیت غذایی، گسترش خدمات پایه شامل خدمات درمانی، آموزش و بهداشت برای همه، توانمندسازی زنان و دختران، ابداع و فناوری و حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی، و گونه های زیستی. یک نمونه قابل توجه تلاش های ایران برای احیای موفقیت آمیز دریاچه ارومیه در شمال غرب کشور است.

 تجربیات ما به مانند سایر کشورها، حاکی از اهمیت و ضرورت وجود یک محیط مساعد خارجی است. در اختیار قراردادن ابزار اجرا، عاملی حیاتی است و از کشورهای توسعه یافته انتظار می رود که به تعهدات خود در زمینه تامین منابع مالی، انتقال فناوری و ظرفیت سازی، بدون سیاسی کردن این فرآیند، عمل کنند. سازمان ملل متحد نقشی پیشرو در تقویت همکاری و مشارکت در سطوح منطقه ای و بین المللی دارد.

 آقای رئیس

منطقه آسیای غربی کماکان گرفتار جنگ های تمام عیار و درگیری های داخلی است که میلیون ها انسان را به کام فقر مطلق می کشاند. لذا پرداختن به مسئله فقر به عنوان یکی از آثار و نیز بطور همزمان، یکی از علل ناامنی، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای ثبات و رفاه منطقه است.

 اشغال خارجی، جنگ، درگیری و سیاست های مداخله جویانه قدرت های خارجی، ساکنان منطقه را نه تنها از ثروت و منابع طبیعی شان، بلکه از نعمت کرامت و آزادی محروم ساخته است. تروریست های افراطی با سوء استفاده از ناامیدی مفرط کنونی، و با ایدئولوژی تکفیری خود و حمایت کنشگران منطقه ای و جهانی، منطقه ما و لاجرم جهان را با جنایات غیرقابل وصف آلوده اند. وضعیت در سوریه، عراق، افغانستان، لیبی و یمن از تلخ ترین نمونه های فاجعه آمیز برای حیات بشری است که استمرار یافته و بر روی هم انباشته می شود. وقت آن رسیده با خود بیاندیشیم که در چنین شرایط اسفباری، چگونه می توانیم به اهداف مشترک "بدون نادیده گرفتن حتی یک نفر" دست یابیم؟

 آقای رئیس

به عنوان سخن پایانی، معتقدم که چالش های مشترک در خصوص توسعه، در عین حال توأم با فرصت هایی برای همکاری است. در اینجا برای تعامل با شرکایی که تمایل به همکاری برای مقابله با چالش های فوری و مشترک، شامل فقرزدایی و حفاظت از محیط زیست را دارند، اعلام آمادگی می نمایم. از جمله دستاوردهای سیاست رئیس جمهور روحانی که بر پایه تعامل سازنده بناگردیده، حل و فصل یک بحران غیرضروری در سطح جهان، از طریق دستیابی به توافق تاریخی هسته ای است. این موفقیت برجسته دیپلماسی و چندجانبه گرایی، افق های جدیدی را برای گفتگو، تفاهم، احترام متقابل و همکاری در سایر زمینه ها و سطوح، از جمله در سطح منطقه ای، گشوده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید