Performancing Metrics

لزوم جذابیت در نرخ اوراق مشارکت | اتاق خبر
کد خبر: 396690
تاریخ انتشار: 31 تیر 1396 - 18:29
معاون شرکت بورس مطرح کرد
معاون شرکت بورس اوراق بهادار تهران معتقد است که برای توسعه بازار بدهی باید نرخ اوراق جذاب‌تر شود او می‌گوید بورس تهران تلاش می کند که توسعه اوراق بدهی به نفع شرکت‌های بورسی باشد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در هفته گذشته اوراق مشارکت پتروشیمی گچساران در بورس تهران منتشر شد. کل مبلغ این اوراق ۲۰۰ میلیون تومان بود که طی آن دو میلیون برگه از اوراق مشارکت منتشر شد. سود این اوراق ۱۸ درصد و نوع اوراق با نام بود همچنین دوره عمر آن پنج سال است.

روح الله حسینی مقدم معاون بورس تهران امروز در نشست خبری درباره انتشار اوراق بدهی گفت: سابقا متولیان بازار سرمایه بابت انتشار اوراق بدهی مورد انتقاد قرار گرفتند. دغدغه اصلی ما این است ما توسعه بازار بدهی به نفع شرکت های بورسی باشد. ما طی یکی دو سال اخیر توانستیم اوراقی را در بورس منتشر کنیم  من معتقدم برای اینکه این بازار توسعه پیدا کند باید نرخ ها برای شرکت ها جذاب تر شود.

جمشید مبارکی – مدیرعامل پتروشیمی گچساران – امروز در نشستی خبری درباره‌ی انتشار این اوراق، گفت: شرکت‌هایی هستند که به دلیل بودجه و نقدینگی در درصدهای پایینی از فروش واقعی به سر می‌برند که یکی از دلایل آن موضوعاتی در زنجیره تولید است.

وی ادامه داد: پتروشیمی گچساران اگر چند سال پیش هم آماده بهره برداری بود به رونق اقتصادی کشور کمک نمی‌کرد، چرا که شرکت‌های بالادستی و پایین دستی آن همزمان باید به تولید برسند تا رونق به وجود بیاید.

مدیرعامل پتروشیمی گچساران، ادامه داد: از جمله شرکت‌هایی که در زنجیره تولید وابسته به هم هستند پالایشگاه بیدبلند است که تقریبا حدود سه میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری نیاز دارد که با توجه به ال سی که گشوده شده پیشرفت خوبی دارد و اگر پتروشیمی گچساران راه اندازی نشود آن پالایشگاه هم توجیح  اقتصادی ندارد.

مبارکی با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، اظهار کرد: یکی از اهداف ما ایجاد اشتغال است. تاکنون ۲۲۰ میلیون یورو ال سی از طریق بانک توسعه صادرات محقق شده و نقدینگی مورد نیاز از آن تامین می‌شود.

احمد علی محصص – مدیرعامل پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان – نیز درباره‌ انتشار این اوراق، گفت: ما متعهد هستیم در صورتی که شرکت توان پرداخت نداشت تمام هزینه‌ها را پرداخت کنیم. پترول تمام تضامین بانکی را قبول کرده و امیدواریم این طرح تا اوایل سال ۱۳۹۸ به بهره برداری برسد.

در ادامه این مراسم نادی قمی – مدیرعامل تامین سرمایه نوین – درباره بازار بدهی، اظهار کرد: بازار بدهی به بازار سهام آسیب نمی‌زند و توسعه بازار بدهی در بازار سهام کمترین اثر را دارد.

وی افزود: از دیدگاه ما تامین سرمایه بلندمدت باید از طریق بازار سرمایه رخ دهد. در انتشار این اوراق بازار سرمایه وابسته به بازار پول نبود. امیدواریم با آمدن موسسات اعتبارسنجی شرکت‌ها دیگر برای تامین مالی نیازی به ضمانت شرکت‌ها نباشد و شرکت‌ها با اعتبار خودشان تامین مالی کنند.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین، ادامه داد: اگر شرکت‌های کوچک و متوسط اوراق مشارکت را انتشار دهند معضل اشتغال حل می‌شود. ما باید ابزارها و نهادهای مالی جدیدی معرفی کنیم، چرا که اینها محرک اشتغال و GDP غیرنفتی هستند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید