Performancing Metrics

بدهی‌های دولت یازدهم افزایش ۲.۵برابری داشته است | اتاق خبر
کد خبر: 397665
تاریخ انتشار: 19 مرداد 1396 - 12:11
دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس:
عضوهیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر چه دولت یازدهم در ظاهر از بانک مرکزی استقراض نکرده، اما با انتشار اوراق مشارکت، بدهی خود را در چهار سال گذشته ۲.۵ برابر کرده است.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، سید حسن حسینی شاهرودی با اشاره به آمار بانک مرکزی مبنی بر اینکه بدهی بخش‌های دولتی به بانک‌ها در دولت یازدهم ۱۳۴ درصد رشد کرده است، افزود: این آمار نشان می دهد که دولت مسیر استقراض از بانک مرکزی را تغییر داده و به سمت منابع بانک ها و مردم روی آورده و بخشی از نیاز پولی و مالی خود را از بانک ها تامین می کند؛ بدون اینکه بازپرداختی داشته باشد و بخشی را از مردم با اوراق قرضه و صکوکی که منتشر می کند.

وی افزود: این اقدام بدهی دولت را افزایش می دهد و اگر در ظاهر استقراض نشده و یا پول چاپ نشود، اما همچنان این بدهی به قوت خود باقی است و آمار ۱۳۴ درصدی رشد نشان می دهد که بدهی دولت ۲.۵برابر نسبت به دولت های گذشته افزایش یافته است که این آمار تکان دهنده ای است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه دولت باید با ایجاد سازوکاری، هزینه های خود را کاهش دهد، ادامه داد: دولت باید استقراض خود از بانک ها و مردم را به حداقل برساند و آمارها نشان می دهد که اگر دولت دازدهم همین روند را پیش گیرد، دولت سیزدهم را با یک رقم گزافی بدهکار می کند.

حسینی شاهرودی یادآور شد: با استقراضی که دولت براساس برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سنواتی از محل اوراق قرضه از مردم انجام می دهد و بازپرداخت برخی از آنها دو تا پنج ساله است، آینده مطلوبی برای اقتصاد کشور و نقدینگی پیش بینی نمی شود.

وی با بیان اینکه باید از افزایش هزینه های جاری کشور پرهیز کرد، افزود: باید بودجه جاری کشور را کاهش داد، اما متاسفانه در برخی سال ها نه تنها کاهش بودجه جاری وجود نداشته، بلکه افزایش غیرمتعارف بودجه صورت گرفته و برخی سال ها حدود ۲۵درصد بودجه جاری افزایش یافته است.

سخنگوی هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کنار افزایش بودجه جاری، بودجه عمرانی کاهش یافته و کشور را در بخش پروژه های عمرانی با مشکل مواجه کرده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید