Performancing Metrics

مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین تا پایان شهریور رده‌بندی می‌شوند | اتاق خبر
کد خبر: 398020
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1396 - 15:09
یک مقام مسئول در سازمان راهداری:
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران، از رده‌بندی تمامی مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین استان تهران تا پایان شهریور امسال خبر داد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، مجیدرضا نصراله‌نژاد با اشاره به رشد ۸۵ درصدی مراجعه‌کنندگان به مراکز معاینه فنی سنگین در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۱ گفت: در سال ۱۳۹۱، تعداد ۱۲۱ مرکز معاینه فنی سنگین در کشور دایر بوده که تعداد ۷۳۴ هزار و ۸۵۹ خودرو، به این مراکز جهت انجام معاینه فنی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد، ۶۳۰ هزار و ۴۲۵ خودرو در آزمون‌های معاینه فنی قبول و به آن‌ها کارت و برچسب معاینه فنی صادر شده است و تعداد ۱۰۴ هزار و ۴۳۴ خودرو نیز در آزمون‌های معاینه فنی رد شده‌اند.

وی افزود: در سال ۹۵ تعداد مراکز در کل کشور به ۱۳۹ مرکز افزایش یافته و میزان مراجعه به مراکز برای اخذ معاینه فنی نیز به یک میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۱ خودرو افزایش یافته که از این تعداد، یک میلیون ۲۴۶ هزار و ۳۴۱ خودرو در آزمون‌های معاینه فنی قبول و ۱۱۶ هزار و ۷۳۰ خودرو در آزمون‌ها رد شده‌اند.

نصراله نژاد افزود: پیاده‌سازی طرح برخط سازی مراکز معاینه فنی و در ادامه ایجاد ارتباط کنترلی بین سامانه کارت هوشمند ناوگان و منوط نمودن سیستمی ارائه خدمات حمل و نقلی به داشتن معاینه فنی معتبر، تأثیر زیادی بر افزایش تعداد مراجعین به مراکز معاینه فنی داشته است.

وی اظهار داشت: بیشترین مراجعه در سال ۹۵ به ترتیب به استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس است و با عنایت به اینکه تعداد مراکز معاینه فنی این استان‌ها بیش از سایر استان‌ها بوده؛ میانگین تعداد مراجعه‌کنندگان به هر مرکز مورد بررسی قرار گرفته که بالاترین مراجعه مربوط به استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان و هرمزگان است.

مدیرکل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران، با اشاره به فعالیت ۹ مرکز معاینه فنی سنگین در استان تهران گفت: تعداد مراجعه‌کنندگان در کل کشور در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ حدود ۱۱ درصد رشد داشته است. ولی تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز معاینه فنی در استان تهران در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ حدود ۱۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین بررسی میزان رشد قبولی و ردی مراجعه‌کنندگان حاکی از رشد ۱۷ درصدی قبولی و ۲۴ درصدی ردی‌ها در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ می‌باشد و این درصد رشد ردی در مقایسه با رشد ردی کشوری که حدود ۱۲ درصد است آمار قابل قبولی است.

این مقام مسئول در ادامه به آیین‌نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: این آیین‌نامه در ۳۰ آذر ماه سال گذشته ابلاغ گردیده است و به مراکز موجود تا پایان شهریور سال  جاری فرصت داده شده خود را با ضوابط جدید تطبیق دهند. بعد از این تاریخ تمدید مجوز فعالیت مراکز موجود که  اعتبار پروانه فعالیت آن‌ها به اتمام رسیده باشد منوط به احراز شرایط مندرج در این آیین‌نامه است.

نصراله‌نژاد با اشاره به رده‌بندی مراکز و تمدید پروانه فعالیت و ارائه امتیازات به مراکز بر اساس رده مورد نظر در آیین‌نامه جدید گفت: در آیین‌نامه جدید مراکز باید رده‌بندی شوند. مراکزی که شرایط مندرج در ضوابط را احراز بکنند رده ۱ و پروانه فعالیت آن‌ها یک‌ساله تمدید می‌گردد. این مراکز صرفاً مجاز هستند در یک شیفت کاری فعالیت بکنند. مراکز رده ۱ در صورت داشتن دوربین مداربسته مرکز و خط، تأمین خدمات عیب‌یابی مکانیزه، سامانه مکانیزه ارسال پیامک اتمام اعتبار گواهی معاینه فنی، داشتن گواهی ISO  و تأمین تجهیزات ایمنی از قبیل سامانه اطفای حریق و ... به رده ۲ ارتقا می‌یابند. پروانه فعالیت مراکز رده ۲ با اعتبار دو ساله تمدید می‌گردد و می‌توانند شیفت کاری خود را به دو شیفت در روز افزایش داده و فضایی را جهت رفع نقایص جزئی وسایل نقلیه سنگین اختصاص دهند.

نصراله‌نژاد اظهار داشت: تأمین کلیه شرایط مورد نیاز مرکز رده ۲، تأمین سالن انتظار و امکانات رفاهی جهت مراجعین حداقل مساحت ۱۵ مترمربع، داشتن گواهی نظام آراستگی ۵S و دستگاه آزمون آلایندگی مجزا جهت خودروهای بنزینی و اختصاص حداقل ۱۰ درصد محوطه به فضای سبز از مواردی است که شرایط مورد نیاز ارتقای مرکز معاینه فنی از رده ۲ به ۳ است؛ برای مراکز رده ۳ سازمان راهداری امتیازاتی از قبیل صدور مجوز با اعتبار ۵ ساله و امکان دایر نمودن کارواش و امکان انجام معاینه فنی سیار وسایل نقلیه خاص در نظر گرفته است.

وی در ادامه به سهمیه استان تهران در افق ۱۴۰۰ در خصوص افزایش خطوط معاینه فنی اشاره کرد گفت: در طرح جامع ۵ ساله توسعه مراکز معاینه فنی سنگین به استان تهران سهمیه افزایش ۸ خط جدید داده شده است. برای افزایش خط ما چند رویکرد را دنبال می‌کنیم. رویکرد اول این است که مراکز موجود خودشان را به مرکز رده ۲ ارتقا داده تا اجازه راه‌اندازی خط دوم به آن مرکز داده شود. البته افزایش خط در صورتی امکان‌پذیر است که مرکز تمایل داشته، طرح توجیهی اقتصادی ارائه دهد و  از لحاظ فنی قابلیت توسعه خط وجود داشته و از لحاظ میزان مراجعه و رشد تقاضای معاینه فنی نیاز به افزایش خط در نقطه مورد نظر وجود داشته باشد. در رویکرد بعدی احداث مرکز جدید توسط متقاضیان و سرمایه‌گذاران جدید را در برنامه داریم و با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته، نقاط  و مناطق مورد نیاز به احداث مرکز معاینه فنی شناسایی شده که تا سال ۱۴۰۰ تعداد ۸ خط به ۹ خط فعلی مراکز معاینه فنی سنگین اضافه خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران همچنین به نظارت مستمر مراکز معاینه از طریق سامانه معاینه فنی سنگین اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سه تیم به کنترل و نظارت بر نحوه انجام معاینه فنی و صدور کارت و برچسب مراکز معاینه فنی از طریق سامانه معاینه فنی سنگین اختصاص دادیم که در آینده به ۹ تیم افزایش می‌دهیم. در حال حاضر فعالیت تمامی مراکز معاینه فنی به صورت سیستمی رصد می‌شود و ایرادات و نواقص و تخلفات شناسایی و طبق ضوابط اقدامات لازم در این خصوص صورت می‌گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه از ابتدای مهر ماه سال جاری ضوابط جدید تأسیس و فعالیت مراکز معاینه فنی سنگین اجرایی می‌گردد (به جز تفکیک خط سبک و سنگین که تا اول دی ماه سال ۹۸ به مراکز مهلت داده شده است) و به مراکز بر اساس قرار گرفتن مرکز در رده ۱ تا ۳ امتیازاتی تعلق می‌گیرد بر اساس اخذ رده می‌توانند در یک یا دو شیفت در روز فعالیت کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید