Performancing Metrics

تحقق حماسه اقتصادی با تمرکز بر توسعه و رونق صنعت گردشگری | اتاق خبر
کد خبر: 39830
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1392 - 18:16

یکی از سنت های پسندیده ای که از سال های گذشته شروع شده است، نامگذاری سال ها با عنوان جدید از سوی مقام معظم رهبری است و امسال نیز، به نامˈحماسه سیاسی و اقتصادیˈ نامگذاری شده است، با توسعه صنعت گردشگری کشور می توان، گامی مهم در تحقق این شعار برداشت.

به گزارش اتاق نیوز،گردشگری به عنوان سومین صنعت درآمدزای جهان، باعث اشتغالزایی، افزایش درآمدهای ارزی کشورها، تامین آرامش ملت ها، تحقق اهداف توسعه پایدار و زمینه ای برای تبادل فرهنگ های جهان معرفی شده است.

جمهوری اسلامی ایران نیز با داشتن موقعیت استثنایی و بی نظیر از نظیر جاذبه های صنعت گردشگری و جاذبه های طبیعی و اکوتوریسمی، توجه بسیاری از گردشگران بین المللی را به خود جلب کرده است و می توان با توسعه زیرساخت ها، گسترش امکانات مورد نیاز گردشگران، توسعه تبلیغات و گسترش فرهنگ کشور در راستای افزایش درآمدهای گردشگری اقدام کرد.

بر اساس اسناد بالادستی توسعه نظیر سند چشم انداز کشور، جمهوری اسلامی ایران در سال 1404 باید به قطب گردشگری منطقه تبدیل شده و بیش از 20 میلیون گردشگر خارجی را به خود جذب کند.

با تغییرات صورت گرفته در بخش گردشگری کشور و حرکت نظام و مدیران اجرایی کشور در راستای توسعه پایدار، تحقق این هدف دست یافتنی است و می توان با برنامه ریزی مدن، به این مهم دست یافت.

بر اساس گزارش سال 2011 مجمع جهانی اقتصاد در زمینه رتبه بندی شاخص رقابت پذیری و سفر، جمهوری اسلامی ایران در میان 16 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا، رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده است.

بر اساس محاسبه دقیق اطلاعات و داده ها، این گزارش و اعلام رتبه بندی بیش از 70 شاخص نظیر ˈقوانین خط و مشی و مقررات گردشگری سفر، شاخص های فرهنگی و منابع طبیعی و انسانی در صنعت گردشگری، در دسترس بودن نیروی کار واجد شرایط، تمایل برای سفر و گردشگری، نگرش مردم نسبت به گردشگران ورودی و تعداد اتاق هتل هاˈ تنظیم شده است.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران از میان 139 کشور بررسی شده، رتبه 114 را به دست آورده است و از کشورهای همسایه نیز کشور امارات متحده عربی، حائز رتبه سی ام این طبقه بندی شده است.

جمهوری اسلامی ایران با قرار گرفتن در ردیف پنج کشور دارای جاذبه های گردشگری جهان و برنامه ریزی مدون برای معرفی صحیح جاذبه ها و آماده کردن زمینه برای ورود گردشگران خارجی، می تواند به رتبه های برتر کشورهای پذیرنده گردشگر خارجی جهان تبدیل شود.

 

بر اساس آمارهای سازمان جهانی جهانگردی، با ورود هر گردشگر، سه تا پنج شغل جدید در کشور ایجاد می شود وصنعت گردشگری نیز در آینده ای نزدیک به مهم ترین شاخص توسعه یافتگی اقتصاد کشورها تبدیل خواهد شد.

صنعت جهانگردی به طور متوسط، 10 درصد تولید ناخالص داخلی و 10 درصد اشتغال جهان را به خود اختصاص داده است و برای برخی کشورها نیز به عنوان نخستین منبع درآمد پایدار ایفای نقش می کند.

مدیریت توسعه محصول، بازایابی گردشگری، توسعه زیرساخت های گردشگری کشور، تامین نیازهای گردشگران ورودی به کشور بر اساس نوع فرهنگ آنان با تاکید بر احترام به فرهنگ ایرانی و اسلامی کشور، تغییر نگاه کشورهای دیگر در امن بودن کشور و تبلیغات صحیح جاذبه ها به منظور مقابله با تبلیغات سوء انجام گرفته خارج از کشور از راهکارهای تحقق اهداف توسعه پایدار و فرمان اقتصادی سال جاری است.

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید