Performancing Metrics

شرایط و ضوابط صادرات کالاهای قاچاق مکشوفه اعلام شد | اتاق خبر
کد خبر: 398494
تاریخ انتشار: 6 شهریور 1396 - 10:49
گمرک ایران شرایط و ضوابط صادرات اقلام قاچاق مکشوفه را به گمرک‌های سراسر کشور ابلاغ کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، این ابلاغیه براساس نامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تبصره ۲ ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی مواد ۵۵ و ۵۶ مبارزه با قاچاق کالا و ارز صادر شده است.

بر این اساس، فروش کالاهای قاچاق مکشوفه در چارچوب ضوابط مندرج در قانون تاسیس و ایین‌نامه معاملات سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و آیین نامه اجرایی مواد ۵۵ و ۵۶ قانون خواهد بود.

این سازمان بلافاصله پس از تحویل کالاهای قاچاق مکشوفه، اطلاعات کالاها را از طریق سامانه شناسه کالا به منظور تعیین ارزش کالاهای صادراتی با سامانه پنجره واحد گمرک ایران تبادل کرده و با استفاده از اطلاعات مذکور، قیمت تجاری روز کالا را به عنوان قیمت پایه فروش جهت طرح در مزایده تعیین می‌کند.

با توجه به این که اکثر کالاهای قاچاق مکشوفه در ردیف کالاهای تولید خارج از کشور بوده و ارزش کالاهای صادراتی مندرج در پنجره واحد، براساس کالاهای تولید داخل است، قیمت پایه فروش براساس نرخ روز مندرج در پنجره واحد گمرک توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی محاسبه می‌شود.

همچنین این سازمان موظف است با همکاری گمرک قبل از هرگونه اقدام در خصوص فروش، ضمن احراز ضوابط حاکم بر صدور کالا از جمله تعیین مجاز، مجاز مشروط، یارانه‌ای یا ممنوع بودن کالای صادراتی، کد تعرفه گمرکی و عوارض صادراتی را به متقاضیان خرید اعلام کند.

کالای فروخته شده توسط سازمان اموال تملیکی به عنوان کالای ورود قطعی تلقی و با استفاده از رویه صادرات از محل ورود قطعی، با رعایت ضوابط این دستورالعمل صادر می‌شود.

میزان و نوع تضامینی را که خریدار در چارچوب ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی مکلف به سپردن آن است، به طور دقیق در اسناد مربوط به شرایط فروش مندرج می‌شود.

عبارت‌های «کالای خریداری شده لزوما به خارج از کشور صادر می‌شود و مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی به عنوان مقصد صادراتی محسوب نمی‌شود» و» پس از ورود کالا به انبارهای موضوع ماده ۲۳ قانون امور گمرکی مشمول مقررات امور گمرکی خواهد بود» در آگهی‌های فروش و اسناد نقل و انتقال سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی درج می‌شود.

پس از انجام فرآیند فروش، کالا توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی پلمپ و با حضور خریدار و به همراه نماینده حراست سازمان به گمرک مورد نظر جهت صادرات منتقل می‌شود. مسیر و زمان حمل کالا، مشخصات کالا، مالک، حامل و وسیله نقلیه جهت انجام نظارت‌های لازم تا تاریخ ورود کالا به گمرک مقصد از سوی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به نیروی انتظامی اعلام می‌شود.

لازم به ذکر است که قبل از صدور حواله فروش، خریدار موظف به معرفی گمرک صادراتی است.

گمرک ایران در ادامه آورده است که پس از تحویل کالا به انبارهای موضوع ماده ۲۳ قانون امور گمرکی و تایید و اعلام خروج کالاهای صادراتی توسط گمرکات ذی‌ربط، وجه نقد، ضمانت‌نامه‌های بانکی یا وثیقه ملکی سپرده شده خریدار از سوی سازمان اموال تملیکی عودت داده می‌شود.

همچنین سازمان موظف است در حواله‌های فروش صادره عبارت «فروش به شرط صادرات» و نام گمرک صادرکننده کالا را قید کند.

پس از صدور کالا توسط خریدار، گمرک موظف به اعلام مراتب خروج قطعی کالا از کشور به سازمان اموال تملیکی است و خروج کالا از گمرک صرفا از طریق رویه صادرات مجاز است.

سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی نیز مکلف است پس از تحویل کالاهای موضوع ماده ۱۴ آیین‌نامه (کالاهایی که بنا به اعلام شرکت پخش فرآورده نفتی تشخیص داده نشده‌اند) ضمن ارسال نمونه نسبت به انجام استعلام در خصوص تعیین ماهیت کالا از کارگروه «تعیین ماهیت فرآورده‌های‌ نفتی» موضوع ماده ۱۲ دستورالعمل پیشگیری از قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی اقدام کند که موضوع این ماده صرفا ناظر به کالای قاچاق ورودی است.

براساس این گزارش، صادرات این کالاها مطابق ترتیبات مقرر در این دستورالعمل انجام و تعیین ماهیت در مرحله‌ی صادرات از طریق استعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران از کارگروه مذکور دراین ماده با رعایت الزامات دستورالعمل پیشگیری از قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی صورت می‌پذیرد.

گمرک ایران این موارد را به گمرک‌های اجرایی ابلاغ کرده است.

انتهای پیام

نظرات
ADS
ADS
پربازدید