Performancing Metrics

تبعات اقتصادی جدایی اقلیم کردستان عراق | اتاق خبر
کد خبر: 399534
تاریخ انتشار: 27 شهریور 1396 - 09:56
آل اسحاق تشریح کرد
یحیی آل اسحاق، معتقد است برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان، آثار اقتصادی سوئی برای این اقلیم و طرف‌های تجاری آن به دنبال خواهد داشت و همکاری‌های اقتصادی با این منطقه را با چالش جدی مواجه می‌کند چراکه فعالیت‌های اقتصادی به فضایی آرام، آزاد و قابل اعتماد نیاز

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: آثار منفی برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق بر اقتصاد این منطقه و روابط تجاری آن با همسایگان بسیار سنگین‌تر از پیامدهای احتمالاً مثبت این اتفاق است.

یحیی آل اسحاق، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: پروژه‌های عمرانی که با سرمایه‌گذاری پیمانکاران ایرانی در کردستان عراق انجام شده و بخش عمده مبادلات تجاری با این منطقه نیز به همین واسطه با چالش مواجه خواهد شد.

او با اشاره به اینکه ایران برگزاری این همه‌پرسی را به صلاح نمی‌داند و دلایل قاطعانه‌ای نیز برای مخالفت با آن دارد، تصریح کرد: در حال حاضر جدایی اقلیم کردستان از عراق تقریباً به‌جز اسرائیل موافقی ندارد و حتی آمریکا و گروه‌های داخلی کردستان نیز بر این مسئله توافق ندارند.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق ادامه داد: دولت و مجلس عراق و همسایگان کردستان نیز همگی با جدایی این منطقه مخالف هستند ازاین‌رو بعید است که این کار انجام شود اما با وقوع آن، فضای این اقلیم قطعاً به یک بحران برخورد خواهد کرد و حداقل به روابط اقتصادی با کردستان آسیب جدی خواهد زد.

آل اسحاق با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی به یک فضای آرام، آزاد و قابل اعتماد نیاز دارد، اظهار کرد: موضع‌گیری‌هایی که با جدایی کردستان عراق شده، حاکی از این است که در صورت برگزاری همه‌پرسی همه زمینه‌های مورد نیاز برای فعالیت‌های اقتصادی به‌هم می‌ریزد و بازار کردستان که بازار مناسبی برای ما بود با چالش جدی مواجه می‌شود.

به گفته او سرمایه‌گذاری ایران در حوزه‌های عمرانی و ساخت‌وساز کردستان عراق بوده و در حوزه تجارت، تولید، ترانزیت سوخت و مبادلات کالایی نیز همکاری‌های دوجانبه با این منطقه جریان داشته است.

آل اسحاق معتقد است: جدایی کردستان عراق باعث می‌شود عراق که در حال رها شدن از سرکشی داعش است، روی آرامش بعد از داعش را نبیند و دوباره درگیر ماجراهایی شود که اقتصاد منطقه را نیز تحت تأثیر قرار دهد هرچند اصل همکاری اقتصادی با کشور عراق مسئله‌ای است که وضعیت کردستان نمی‌تواند آن را با چالش جدی مواجه کند.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید