Performancing Metrics

تحریم پدیده جدیدی نیست | اتاق خبر
کد خبر: 400715
تاریخ انتشار: 22 مهر 1396 - 18:07
پورابراهیمی مطرح کرد:
رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس با بیان اینکه تحریم پدیده جدیدی برای اقتصاد ایران نیست از دولت خواست سریعا ستاد تدابیر ویژه اقتصادی را تشکیل دهد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، محمدرضا پورابراهیمی در خصوص اظهارات شب گذشته رئیس جمهور آمریکا و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: صحبت‌های دیشب آقای ترامپ را می‌توان از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار داد. در این اظهارات آقای ترامپ برجام را منتفی نکرده است، اما مسیر ایران در اجرای برجام را نیز تایید نکرده است.

وی اظهار داشت: فارغ از اینکه اظهارات ترامپ تماما غلط می‌باشد باید گفت برنامه آمریکا این است که فشار اقتصادی بیشتری بر جمهوری اسلامی بیاورد تا امتیازات بیشتری از کشورهای طرف معامله‌اش در خاورمیانه بگیرد.

نماینده مردم کرمان افزود: احتمالا آمریکا در تصویب تحریم‌های جدید اقداماتی را به صورت یک طرفه انجام خواهد داد که بر این اساس تحریم‌های قبلی را مجددا اعمال و تحریم‌های جدیدی را نیز تصویب می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: آمریکا در قالب طرح‌های جدیدی که در کنگره در حال بررسی است، تحریم‌های جدیدی را در دست اجرا دارد.

تحریم پدیده جدیدی برای اقتصاد ایران نیست

وی با تاکید بر اینکه تجربه چندین ساله ما در بحث تحریم‌ها حکایت از این واقعیت دارد که این شرایط سالها در کشور ما به صورت ملموس وجود داشته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با یک پدیده و موقعیت جدیدی به نام تحریم‌ها مواجه نیست که نظام اقتصادی ما در برابر آن راهکاری نداشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصاد گفت: هنوز تحریم‌های وعده شده در برجام نیز به صورت کامل برداشته نشده بود، فقط در بحث نفت که یکی از محورهای برجام بود توانستیم به ظرفیت قبل از تحریم‌ها بازگردیم.

برجام همه تحریم ها را رفع نکرده بود/تحریم های بانکی پابرجا بود

وی تاکید کرد: هنوز توافقات برجام برای رفع تحریم‌ها عملیاتی نشده بود و یکی از بحث‌های اخیر ما با دولت این بود که تحریم‌های بانکی کشور همچنان به قوت خود باقی است.

ایران با آمریکا هیچ گاه همکاری اقتصادی نداشته است

پورابراهیمی اظهار داشت: اروپایی‌ها موضع گرفتند که ما برجام را قبول داریم و حاضر نیستیم کنار بگذاریم نشان دهنده شکنندگی تصمیم آمریکاست، لذا اگر طرف‌های اروپایی با جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند و در خصوص توافقات اقتصادی که با ایران داشته‌اند مسیر خود را ادامه دهند، تحریم‌های آمریکا هیچ تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت، زیرا اصولا ما با آمریکا از روز اول همکاری اقتصادی نداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: احتمال دارد فشار آمریکا بر اروپایی‌ها برای مراودات اقتصادی، مراودات بانکی و افزایش شرکت‌های تحت تحریم باشد، لذا اگر اروپایی‌ها مسیر رفع تحریم‌ها را ادامه دهند، تحریم‌های جدید آمریکا تاثیری در اقتصاد ایران نخواهد داشت و ما مسیر را ادامه خواهیم داد.

سناریو های اقتصادی ایران برای مقابله با تحریم ها آماده است

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: جمهوری اسلامی در مقابل تمام استراتژی‌های آمریکا برای مقابله با ملت ایران استراتژی طراحی کرده است و ما سناریوهایی برای وضعیت بدتر از این نیز طراحی کرده‌ایم.

نوسانات در شاخص های اقتصادی ناشی از فضای روانی است

وی با بیان اینکه به دلیل فضای روانی نوساناتی را در شاخص‌های اقتصادی در کوتاه مدت خواهیم دید، گفت: این موضوعات در کوتاه مدت مدیریت خواهد شد که مدیریت آن نیازمند تصمیمات دقیق، منطقی، کارشناسی و تدابیر اساسی راهبردی است.

پورابراهیمی تاکید کرد: دولت باید هر چه سریعتر کمیته تدابیر ویژه اقتصادی که در دوره اول تحریم‌ها در دولت دهم طراحی شده بود را ایجاد کند، زیرا مصوبات آن نقش مصوبات شورای عالی امنیت ملی را دارد  و می تواند در دوران تحریم ها کارگشا باشد.

اظهارات اخیر ترامپ نشان دهنده آغاز جنگ اقتصادی آمریکا با ایران است/لزوم تسریع در تشکیل ستاد ویژه تدابیر اقتصادی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: اظهارات اخیر ترامپ نشان دهنده آغاز جنگ اقتصادی با ایران است و ما باید تصمیماتی را که در زمان جنگ اقتصادی لازم است اتخاذ کنیم.

پور ابراهیمی اظهار داشت:  کمیته تدابیر ویژه اقتصادی در دولت دهم تشکیل شده بود، اما به خاطر رویکرد دولت یازدهم تعطیل شد لذا در فضای جدید سیاسی باید این ستاد  مجددا آغاز به کار کند تا متناسب با تصمیمات جدید آمریکا تصمیمات جدی اتخاذ کند.از همه مجموعه‌ها شامل مجلس، دولت، شورای عالی امنیت ملی در این ستاد حضور خواهند داشت.

جمهوری اسلامی ایران به اندازه سر سوزنی به آمریکایی‌ها باج نخواهد داد

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید بدانند جمهوری اسلامی ایران بر مواضع خود ایستادگی می‌کند گفت:  مواضع شب گذشته رئیس جمهور نیز نشان داد جمهوری اسلامی ایران به اندازه سر سوزنی به آمریکایی‌ها باج نخواهد داد. دورانی که آمریکایی‌ها با قلدری باج می‌گرفتند تمام شده است، جمهوری اسلامی با اتکا به مبانی دینی و تأسی به ارزش‌ها و آرمان‌های خود امروز افتخار می‌کند که پرچم ولایت فقیه را در ایران برافراشته و زیر آن پرچم فعالیت می‌کند. ملت ایران که زیر پرچم اهل بیت قرار دارند، زیر بیرق آمریکا نخواهند رفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کمیسیون اقتصادی برنامه‌های مفصلی دارد. هفته آینده نشست تخصصی کمیسیون اقتصادی با ارکان اقتصادی نظام برگزار خواهد شد و موضوعات اقتصادی کشور تحلیل می‌شود و ظرفیت‌های کمیسیون در اختیار دولت برای مواجهه با اقدامات احتمالی آمریکا قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: دولت و ملت و مجلس در قالب ید واحد در مقابل آمریکا خواهند ایستاد و آمریکا به اهداف خود دست نخواهد یافت.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید