Performancing Metrics

احداث معدن در جنگل ممنوع | اتاق خبر
کد خبر: 401569
تاریخ انتشار: 11 آبان 1396 - 12:36
رییس سازمان جنگل‌ها اعلام کرد
رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد که با توجه به این که جنگل به خودی خود یک معدن با ارزش است، برای احداث معادن در این عرصه‌ها و دیگر عرصه‌هایی که دارای پوشش گیاهی هستند مجوزی صادر نمی‌کنیم با معدن‌دارانی که تعهداتشان را اجرا نمی‌کنند برخورد

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، خداکرم جلالی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - اظهار کرد: برخی از معادنی که خسارات سنگینی به منابع طبیعی وارد می‌کنند نیز تا حد امکان حذف شده و برای احداث و بهره برداری مجوزی به آنها نداده‌ایم که با این اقدام خسارات عرصه‌های معدنی به حداقل رسیده است.

وی با بیان این‌که اکثریت معدن‌داران به تعهدات خود عمل می‌کنند، تصریح کرد: برخی از معدن‌دارانی که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و با آنها به مشکل خورده‌ایم باید حقوق دولتی را پرداخت کنند و در صورت تخطی از آن، با آنها برخورد می‌شود.

 رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: برخی از معدنکاری‌ها و بهره برداری از معادن به گونه‌ای است که چهره طبیعت را برهم می‌زند و شاید به سادگی بازسازی آنها امکان‌پذیر نباشد که می‌توان به معادن سنگی اشاره کرد که بخشی از یک کوه را برمی‌دارند.

جلالی اظهار کرد: وقتی که بهره برداری در معادن به اتمام می‌رسد مجوز بهره برداری مجدد در آن عرصه و حتی دیگر عرصه‌ها مشروط به بازسازی عرصه‌های تخریب شده توسط معدن‌داران با استفاده از روش‌های فنی و علمی است و در عرصه‌هایی که پوشش گیاهی و جنگل وجود داشته باشد مجوز بهره‌برداری صادر نمی‌کنیم، چرا که حتی اگر معدن ارزشمند باشد جنگل به خودی خود یک معدن بسیار ارزشمند بوده که تولیدات آن به صورت مستمر برای استفاده عموم سودمند است.

وی تاکید کرد: حقوق دولتی که معدن‌داران پرداخت می‌کنند در قانون مشخصا برای جبران خسارات به منابع طبیعی عنوان نشده است، اما در هزینه‌کرد این مبالغ پرداخت شده، جبران خسارت‌های وارده به منابع طبیعی یکی از جاهایی است که می‌توان به آن اشاره کرد. البته اولویت برای هزینه‌کرد بخشی از اعتباراتی که به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری داده می‌شود، به بازسازی معادن بهره برداری شده اختصاص پیدا می‌کند که با اجرای این کار تحول مناسبی در این زمینه به ویژه در عرصه‌های معدنی ایجاد شود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید