Performancing Metrics

حضور ۱۵۰ سرمایه‌گذار افغان در چابهار | اتاق خبر
کد خبر: 402266
تاریخ انتشار: 26 آبان 1396 - 12:16
سازمان توسعه تجارت اعلام کرد
رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت از سرمایه‌گذاری و فعالیت بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ شرکت افغانستان در منطقه آزاد چابهار خبر داد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمد مهدی جوانمرد قصاب درباره ارتباط با تاثیر این موضوع بر توسعه صادرات ایران اظهار کرد: آن‌چه اکنون اتفاق افتاده ترانزیت است، نه توسعه صادرات. در گذشته یکی از موضوعات و مشکلات جدی که در چابهار وجود داشت این بود که از این منطقه کامیون رفت‌وآمد نمی‌کرد، اما اکنون با ایجاد مسیری برای ترانزیت گندم، عملا بحث حمل‌ونقل راه افتاده است، هرچند همچنان در این حوزه با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم.

رایزن بازرگانی سابق در ایران در تشریح این مشکلات اظهار کرد:گاه گمرک هماهنگی لازم را ندارد و گاه مناطق آزاد یا دیگر بخش‌ها، اما به‌هرصورت همه مشکلات موجود به‌نوعی به تفاسیر و نحوه اجرای قانون برمی‌گردند و اگر در قانون‌گذاری و اجرا به موفقیت برسیم می‌توان از این منطقه برای توسعه صادرات نیز بهره گرفت.

وی ادامه داد: اکنون آن‌چه رخ می‌دهد ترانزیت است، اما باید به‌سمتی حرکت کنیم که چابهار به محلی برای فرآوری مواد اولیه و صادرات آن‌ها تبدیل شود. در هر صورت، هنوز قوانین موجود برای رسیدن به نقطه توسعه صادرات یا جذب مشتری جذابیت ندارد و تاجران از موانع موجود گلایه‌های متعدد دارند.

جوانمرد قصاب افزود: اگرچه قوانین متعددی در این زمینه وجود دارد، همچنان موانعی سر راه ترانزیت و سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار قرار دارد و مسائلی مانند آماده‌ نبودن زیرساخت‌های مناسب یا دسترسی‌نداشتن به آب و برق و دیگر انرژی‌ها مانع از جذب سرمایه‌گذار در این منطقه می‌شود.
رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۰۰ تا ۱۵۰ شرکت افغانستانی در چابهار، توضیح داد:برخی از این شرکت‌ها در افغانستان صاحب‌نام هستند، اما متاسفانه همان‌طور که اشاره شد، قوانین موجود به‌گونه‌ای است که حمایت کافی از سرمایه‌گذاران صورت نمی‌گیرد، درحالی‌که برای توسعه صادرات جذب سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: این‌که به این منطقه تنها به چشم محلی برای ترانزیت کالا نگاه شود رویکردی نادرست است و باید به فکر جذب سرمایه‌های بیشتر و سرمایه‌گذاری مشترک بود. در واقع، چابهار ظرفیتی دارد که می‌توان از آن برای جابه‌جایی کالای محصولات ایران و بسیاری کشورها استفاده کرد؛ چراکه این بندر بهترین راه برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه و افغانستان محسوب می‌شود؛ به‌شرطی که برنامه جامع و مدونی برای توسعه صادرات و تراتزیت داشته باشیم.

جوانمرد قصاب همچنین اظهار کرد:راه‌اندازی راه‌آهن زاهدان- چابهار از موضوعاتی است که اهمیت بسزایی داشته و حتی می‌توان این خط را تا افغانستان یا دیگر کشورهای مشترک‌المنافع ادامه داد. حال گفته می‌شود ایجاد این خط راه‌آهن در دستور کار قرار گرفته و در سه تا چهار سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

وی در ادامه از دیگر نکات مهمی که در توسعه اقتصادی چابهار اهمیت دارد به موضوع مواد اولیه پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در جلساتی که با تولیدکنندگان داشتیم تاکید داشتند لازم است در چابهار مواد اولیه به قیمت صادراتی آن‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار گیرد که در این منطقه مواد اولیه فرآوری شده و به‌شکل محصول دارای ارزش افزوده صادر شوند.

جوانمرد قصاب در پایان گفت:جای سوال است که چرا به مناطق آزاد به‌عنوان محلی برای توسعه صادرات نگاه نمی‌شود تا عده‌ای به سرمایه‌گذاری در این نقاط بپردازند. اکنون هیچ مزیتی برای این مناطق وجود ندارد، درحالی‌که در این سال‌ها همواره تولیدکنندگان گلایه داشته‌اند که چرا مواد اولیه پتروشیمی با قیمتی پایین‌تر از قیمت داخلی صادر می‌شوند. شاید زمان آن رسیده باشد که با ایجاد هیئتی متشکل از نهادهای مرتبط صفر تا صد ترانزیت از این منطقه و بحث توسعه صادرات آن مورد توجه جدی قرار گیرد.

در هفته‌های گذشته کشتی حامل محموله ترانزیتی گندم اهدایی کشور هند به افغانستان از بندر کاندلای هند به بندر چابهار رسید. این محموله گندم شامل٦٤٠ دستگاه کانتینر به میزان ١٥ هزار تن، پس از تخلیه همزمان توسط حمل جاده ای و از مرز میلک به افغانستان ترانزیت شد.

به گفته مسئولان مختلف با توجه به موقعیت خاص چابهار انتظار می‌رود حجم بالایی کالا به طور مستمر از این بندر عبور داده شود چراکه بندر چابهار بهترین مسیر برای ارتباط هند با افغانستان و هند با کشورهای آسیای میانه بوده و ترانزیت در بندر چابهار عامل موثر در جذب تجار افغانی است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید