Performancing Metrics

آغاز اعطای گواهینامه فنی به ساختمان ها | اتاق خبر
کد خبر: 402440
تاریخ انتشار: 29 آبان 1396 - 18:17
یک مقام مسئول خبر داد؛
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز اعطای گواهینامه فنی به مصالح ساختمانی از سوی این مرکز خبر داد و گفت: به زودی فرآیند اعطای گواهینامه به کل ساختمانها را آغاز می کنیم.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، محمد شکرچی زاده در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری علمی، آموزشی و تحقیقاتی شرکت سرمایه گذاری مسکن با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: زلزله اخیر نشان داد جامعه مهندسی نمی تواند امروز سرافرازانه بگوید که می تواند جواب مناسبی به مخاطرات طبیعی بدهد. مرکز تحقیقات مسکن  بعد از ۴۲ سال از عمر خود اگر چه اقداماتی انجام داده، اما زلزله استان کرمانشاه نشان داد که این اقدامات کارآیی لازم را نداشته است. با توجه به انبوه حوادث طبیعی مانند زلزله می بینیم که نتوانسته ایم خودمان را در بخش علمی ساخت و ساز تجهیز کنیم و پاسخ علمی به مشکلات صنعت ساخت و ساز در برابر حوادث طبیعی ارائه کنیم.

وی افزود: آنچه برای ما جذابیت دارد این است که دستاوردهای علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بتواند از سوی شرکت سرمایه گذاری مسکن پیاده سازی شده و این دانش عملیاتی شده و در نتیجه به کل صنعت ساختمان تسری داده شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: ۲۶ میلیون ساختمان در کشور داریم که بهسازی و ارتقای ایمنی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین علاوه بر ساخت ساختمان های جدید به صورت ایمن، ساختمان های موجود هم باید ایمن سازی شوند. می توانیم در نخستین گام در خصوص ساختمان های دولتی ایمن سازی را آغاز کنیم که مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی و شرکت سرمایه گذاری مسکن می توانند با همکاری یکدیگر این کار را انجام دهند.

وی از دیگر اقدامات مهم صنعت ساختمان کشور را بهینه سازی در مصرف انرژی برشمرد و تصریح کرد: کمتر از دو میلیون واحد مسکونی در کشور بهینه سازی انرژی شده اند که در صورت بهینه سازی کردن ساختمان های موجود، دولت می تواند در زمینه کاهش گازهای گلخانه ای به صورت موثرعمل کند.

شکرچی زاده در خصوص بافت فرسوده و بهسازی علمی این بافت ها تاکید کرد: اگر بتوانیم در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری شرکت سرمایه گذاری مسکن مدل های عملیاتی در زمینه بهسازی بافت های فرسوده تهیه کنیم دولت نیز حمایت خواهد کرد و این موضوع جزو معدود مواردی است که ردیف بودجه داشته و مرکز تحقیقات می تواند با شرکت های انبوه ساز همکاری علمی داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره حمایت این مرکز از استارتاپ های فناوری ساختمان گفت: دولت باید بخش مهمی از ظرفیت تحقیقات را به استارتاپ ها و نوآوری ها اختصاص دهد. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته بخش مهمی از اقتصاد را شرکت های دانش بنیان و فناورانه برعهده دارند.

وی با بیان اینکه فناوری های نو در بخش ساختمان نسبت به سایر رشته های مهندسی عقب تر است، افزود: تا دهه هشتاد در کشور فعالیت در حوزه صنعتی سازی ساختمان پیگیری می شد که در حال حاضر تا حدودی متوقف شده است ولی قراراست به زودی بخش فناوریهای نوآورانه در بخش ساختمان و صنعتی سازی مسکن در مرکز تحقیقات راه اندازی شود.

شکرچی زاده در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع اعطای گواهینامه های فنی به مجموعه راه ها و ساختمان های ساخته شده اشاره و تاکید کرد: تا به حال این گواهینامه ها عموما برای محصولات ساختمانی یا راهسازی مانند مصالح و کارخانه های تولید قیر و آسفالت و نیوجرسی صادر می شد و ما کمتر به پکیجی از سازه های ساخته شده گواهینامه می دادیم که قرار است به زودی اجرای این فرآیند را در مرکز تحقیقات آغاز کنیم به این صورت که بخش حمل و نقل مرکز تحقیقات برای یک سیستم راهسازی و یک جاده ساخته شده گواهینامه فنی می دهد و بخش ساختمان این مرکز نیز قرار است در زمینه سازه های ساختمانی چنین کاری را انجام دهد.

وی با اشاره به بازدیدی که از بیمارستان تازه ساخته شده در اسلام آباد غرب انجام شده، گفت: این بیمارستان در اثر زلزله اخیر با لرزش کمتری نسبت به کانون آن فرو ریخت، این در حالی بود که مصالح به کار رفته در آن به صورت جزء به جزء گواهینامه های فنی از مرکز را دریافت کرده بودند اما ساختمان به صورت کلی و پکیجی از مصالح چنین گواهینامه ای نداشت و در برابر زلزله فرو ریخت. بنابراین قرار است مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعطای گواهینامه های فنی را به صورت کلی به ساختمان ها آغاز کند.

گفتنی است در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی میان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت سرمایه گذاری مسکن با موضوع استفاده از ظرفیت ها و امکانات طرفین با هدف بهره برداری از توانمندی های علمی برای ارتقای علمی ساخت و ساز مسکن به امضا رسید.

بر اساس این تفاهم نامه، این دو نهاد در زمینه های مدیریت ساخت و پروژه، تاسیس ساختمان های پایدار، استفاده از انرژی های نوین و تجدیدپذیر، بهره برداری از مصالح و سیستم های ساختمانی ایمن، پیاده سازی روش های نوین ساخت و ساز و همچنین ارتقای ساخت و ساز در حوزه های مصرف انرژی، ایمنی در برابر آتش، تسهیل دسترسی معلولان و ... همکاری خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید