Performancing Metrics

مالیات کسب و کارهای مجازی چالش جدید دولت | اتاق خبر
کد خبر: 403296
تاریخ انتشار: 19 آذر 1396 - 18:52
رئیس مالیاتی اعلام کرد:
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت:تعیین مشمولیت مالیاتی کسب و کارهای مجازی و تعیین مقر آنها خصوصا در کسب و کارهای بین‌المللی یکی از چالش های جدید پیش روی سازمان امور مالیاتی است.

 

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، سیدکامل تقوی‌نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در چهاردهمین کنفرانس مجمع انتخابات مالیاتی، با بیان اینکه بخش مهمی از فرآیند تحول سازمانی معطوف به مدرن سازی بوده و تغییرات چشمگیر تکنولوژی در محیط بیرونی سازمان ها، شیوه‌های جدید کسب و کار  و حجم انبوه داده‌ها از جمله عوامل محرک به سوی مدرن سازی محسوب می‌شود، گفت: دو موضوع تحول نظام مالیاتی، حرکت به سوی نظام مالیاتی مطلوب، مالیات ستانی از اقتصاد و خدمات دیجیتال از جمله اولویت‌های مالیاتی است.

وی تحول در نظام مالیاتی و حرکت به سوی نظام مطلوب را یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای سازمان های مالیاتی دانست و ادامه داد: تحول سازمان های مالیاتی در دو بعد مدرن‌سازی یا دیجیتالی شدن و اصلاح قوانین و مقرارت قابل تبیین است. سازمان امور مالیاتی با درک این موضوع در سالیان گذشته اقدام به راه‌اندازی سامانه ثبت نام و دریافت شماره اقتصادی دریافت الکترونیکی اظهارنامه‌های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی و اجاره املاک و ارزش افزوده همراه با امضای الکترونیکی، سامانه فهرست مالیات بر درآمد حقوق، و سامانه خلاصه پرونده الکترونیکی در کنار سامانه پرداخت الکترونیکی حقوق مالیاتی اقدام نموده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه علاوه بر سامانه‌های مورد اشاره که ارتباط سازمان و مودیان را تسهیل می‌کند، نرم‌افزارهای کاربردی دیگر نیز راه‌اندازی شده است، گفت: این نرم‌افزارهای فرآیند داخلی سازمان همانند رسیدگی و تشخیص مالیات در منابع مختلف مالیاتی وصول و اجرا و حل اختلاف مالیاتی را مورد پشتیبانی قرار می‌دهند. علاوه بر این اجرای طرح جامع مالیاتی از حدود ۱۰ سال قبل در قالب ۵ محور و ۳۲ پروژه آغاز شده است. این پروژه‌ها عبارتند از: محور نرم‌افزار و نظام یکپارچه مالیاتی با ۱۰ پروژه، محور زیر ساخت ۷ پروژه، محور همکاری با صاحبان منافع، ۷ پروژه محور منابع انسانی ۶ پروژه و محور مدیریت طرح دو پروژه .

تقوی نژاد، هسته اصلی این طرح بزرگ نرم‌افزار آی‌تی اس اعلام کرد و گفت: این نرم افزار از تمامی فرآیندهای مالیاتی اصلی و از جمله ثبت‌نام، پردازش، حسابرسی به صورت یکپارچه پشتیبانی می‌کند.

رئیس سازمان مالیاتی کشور با بیان اینکه پروژه انتخاب برای حسابرسی برمبنای ریسک از جمله مهم ترین طرح های جامع است گفت: براساس این پروژه صحت اطلاعات اظهارنامه مودیان بررسی می‌شود و مودیان براساس میزان ریسک طبقه‌بندی و ممیزی خواهند شد. ازسویی دیگر یکی از اقدامات انجام شده در بحث قوانین و مقررات نظام مالیاتی کشور موضوع تنقیح مقررات و بخشنامه‌های سازمان مالیاتی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه دیجیتالی شدن امور روز به روز در حال گسترش بوده و تمام ابعاد کسب و کار را تحت تاثیر قرار داده، گفت: ماهیت مجازی این پدیده موجب ایجاد چالش‌های مالیاتی شده است. به عنوان مثال شناسایی فعالان اقتصادی فضای مجازی و تعیین مشمولیت مالیاتی آنها با توجه به مفهوم مقر دائم از جمله این چالش ها است.

وی افزود: تعیین مشمولیت مالیاتی کسب و کارهای مجازی و تعیین مقر آنها خصوصا در کسب و کارهای بین‌المللی با توجه به کسب کارهای مجازی همانند مکان استقرار سرور محل پرداخت و دریافت وجه، محل تولید کالای دیجیتال از جمله چالش های پیش روی سازمان مالیاتی است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید