Performancing Metrics

رشد 50 درصدی روابط اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا پس از برجام | اتاق خبر
کد خبر: 404699
تاریخ انتشار: 20 دی 1396 - 10:19
در نشست رئیس اتاق ایران و سفیر جدید فنلاند در تهران مطرح شد
رئیس اتاق ایران در نشست با سفیر فنلاند در تهران از رشد 50 درصدی روابط اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا از زمان اجرایی شدن برجام خبر داد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، سفیر فنلاند در تهران با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد. طی این نشست ظرفیت‌های همکاری مشترک بین بخش خصوصی دو کشور مطرح و بر لزوم حل مشکلات بانکی با هدف توسعه روابط اقتصادی تأکید شد.

غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، با اشاره به اینکه سطح روابط ایران و اتحادیه اروپا از زمان اجرایی شدن برجام تاکنون 50 درصد رشد یافته، تصریح کرد: خوشبختانه فنلاند در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای خود موفق بوده و توانسته به توفیقات خوبی در عرصه اقتصادی برسد به همین دلیل همکاری ایران و استفاده از تجربیات این کشور برای ایران می‌تواند مؤثر باشد.

وی ادامه داد: زمینه‌های همکاری مشترک بین ایران فنلاند بسیار متنوع است. این کشور در زمینه شیوه‌های جدید آبیاری، انرژی‌های تجدیدپذیر، خصوصی‌سازی و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط اقدامات خوبی انجام داده که ایران می‌تواند از تجربیات آنها بهره‌برداری کند.

شافعی همچنین به طرح‌های نیمه‌تمامی که از سال‌ها قبل باقی مانده‌اند اشاره و تشریح کرد: بسیاری از این طرح‌ها توجیه اقتصادی دارند و سرمایه‌گذاران خارجی از جمله سرمایه‌گذاران فنلاندی می‌توانند در تکمیل این طرح‌ها مشارکت کنند.

رئیس اتاق ایران در ادامه به اهمیت و تأثیرگذاری اعزام و پذیرش هیات های اقتصادی بین دو کشور اشاره کرد و توسعه روابط مردم با مردم را موضوعی مهم در توسعه مناسبات سیاسی کشورها دانست. به اعتقاد وی تجار و فعالان اقتصادی کشورها هستند که می‌توانند از طریق روابط اقتصادی زمینه مناسبات سیاسی کشورها را فراهم کنند.

کیو نوروانتو، سفیر جدید فنلاند در تهران نیز زمینه‌های همکاری بین دو کشور را بسیار گسترده خواند و تأکید کرد: طی پنج ماهی که از شروع مأموریت چهار ساله‌ام در ایران می‌گذرد به اصفهان و چابهار سفر کرده‌ام. ایران از نظر منابع طبیعی و نیروی انسانی، ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد. در همین رابطه سعی کردیم این پتانسیل‌ها را شناسایی کرده و پس از رایزنی با سرمایه‌گذاران ایرانی و فنلاندی زمینه توسعه روابط دو کشور را مهیا سازیم.

وی ادامه داد: فنلاند روی نیروی انسانی، علم، فناوری و حوزه‌های پژوهشی، سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده و برنامه‌های توسعه‌ای خود را بر این مبنا پایه‌ریزی کرده است. البته این مهم با توجه به رقابت‌های شدیدی که بین کشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا وجود دارد، به راحتی صورت نگرفته است.

سفیر فنلاند در تهران به ملاقات‌هایی که با وزیر امور خارجه ایران داشت اشاره کرد و گفت: جناب وزیر در این نشست‌ها به موضوع روابط بانکی و مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، اشاره کرده و خواستار رسیدگی به این مسائل شده است. اتاق بازرگانی فنلاند نیز مدت‌هاست که این موضوع را در دستورکار قرار داده و در حال بررسی راهکارهای موجود است.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید