Performancing Metrics

هشداری دیگر از ترکیه به آمریکا درباره باز گذاشتن دست تروریست‌ها در سوریه | اتاق خبر
کد خبر: 404781
تاریخ انتشار: 21 دی 1396 - 19:45
وزیر امور خارجه ترکیه هشدار داد: اگر دست سازمان‌های تروریستی را باز بگذاریم و به آن‌ها سلاح بدهیم، تلاش‌های صلح در سوریه به سختی به نتیجه خواهند رسید.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مقاله‌ای تحت عنوان "این گونه است که صلح در سوریه برقرار می‌شود" برای مجله نیوزویک نوشت: حمایت آمریکا از حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و یگان‌های مدافع خلق یک اقدام وحشتناک است.

حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و شاخه نظامی‌اش یعنی یگان‌های مدافع خلق، شاخه‌های سوری شبکه تروریستی پ.ک.ک هستند که بیش از ۳۰ سال است که علیه ترکیه می‌جنگند.

چاووش‌اوغلو گفت: اگر دست سازمان‌های تروریستی جدایی‌طلب را باز بگذاریم و به آن‌ها سلاح بدهیم تا اهدافشان را پیش ببرند، آن وقت اتحاد سیاسی و ادغام سوریه به سختی تحقق خواهد یافت.

چاووش‌اوغلو با اشاره به اینکه با طرفداری از یک سازمان تروریستی علیه یک سازمان تروریستی دیگر نمی‌توان با تروریسم مبارزه کرد، گفت: ایده اصلی ائتلاف ناتو این است که امنیت یکی از متحدان نسبت به دستاوردهای تاکتیکی کوتاه مدت که تنها به ایجاد سیکل خشونت‌ها و ناآرامی‌ها کمک می‌کند، در اولویت قرار دارد.

وی افزود: روند ژنو در خصوص صلح سوریه باید از سر گرفته شود. چاپلوسی به عنوان پلتفرم اساسی در این روند سیاسی هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. جامعه بین‌الملل باید بهترین راه را از بین راه‌هایی که در اختیار دارد، انتخاب کند.

چاووش‌اوغلو در ادامه گفت: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دو شرط را برای کنگره قریب الوقوع سوچی روسیه که در ژانویه برگزار می‌شود، مطرح کرده است. این دو شرط شامل یک ارتباط شفاف و قدرتمند با روند ژنو با میانجیگری سازمان ملل و رد صریح ارتباط دیگران با سازمان‌های تروریستی از جمله حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و یگان‌های مدافع خلق است.

کنگره سوچی به عنوان محل برگزاری کنگره مذاکرات ملی سوریه تعیین شده و قرار است ۲۹ تا ۳۰ ژانویه با مشارکت ۱۷۰۰ تن برگزار شود.

چاووش‌اوغلو جنگ سوریه را بدترین بحران انسانی از زمان جنگ جهانی دوم توصیه کرد که منجر به پیدایش یک تهدید جهانی شد.

وی گفت: ترکیه بیشترین آسیب را از سازمان‌های تروریستی از جمله داعش‌، جبهه النصره،‌ پ.ک.ک، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و یگان‌های مدافع خلق خورده است.

چاووش‌اوغلو اذعان کرد: ارتش آزاد سوریه با حمایت ترکیه،‌ ۲۰۱۵ کیلومتر مربع از خاک سوریه را از داعش پاک کرده و جان ۲۶۴۷ تروریست را گرفته است. ترکیه برای برآورده کردن نیاز ۳.۴ میلیون آواره سوری، ۳۰ میلیارد دلار هزینه کرده است. ما برای آوارگان سوری که در کشور ما مهمان هستند،‌ دسترسی آزاد به خدمات درمانی، آموزشی و حق پیوستن به نیروی کار را قائل شده‌ایم. تقریبا ۷۰ هزار شهروند سوری از ترکیه به مناطق آزاد شده کشورشان بازگشته‌اند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید