Performancing Metrics

در خریدهای اینترنتی کلاه سرتان نرود | اتاق خبر
کد خبر: 405133
تاریخ انتشار: 29 دی 1396 - 09:55
هشدار!
با رشد و گسترش هرچه بیشتر استفاده اقتصادی از فضای مجازی در سال‌های اخیر، میزان پرداخت‌های آنلاین هم افزایش داشته است؛ کاری که البته برای هرچه ایمن‌تر شدن نیازمند رعایت اصولی است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، برخط شدن بسیاری از مبادلات اقتصادی در فضای مجازی موجب شده تا میزان سوءاستفاده و کلاهبرداری‌ها در این فضا بیشتر شود. بخشی از این سوءاستفاده احتمالا به خاطر کمتر شناخته شدن این فضا و یا حداقل مبادله اقتصادی در این فضاست. نکاتی که در ادامه می‌آید به شما کمک می‌کند تا بتوانید مبادله‌های مجازی خود را امن‌تر کنید.

 شخصی که با او معامله می کنید را بشناسید

قبل از این که خریدی انجام دهید، آدرس و شماره تلفن واقعی فروشنده اینترنتی را بررسی و نسبت به صحت آن اطمینان پیدا کنید. به این منظور که اگر بعداً برای شما سوالی پیش بیاید و یا به مشکلی برخورد کنید، این آدرس و شماره تلفن در دست شماست و می‌توانید به آنها مراجعه کنید.

کالائی که می‌خرید را بشناسید

یک نسخه نهایی از شرایط و ویژگی‌های محصول را که فروشنده تهیه کرده است، را به دقت مطالعه کنید حتی اگر این کار برای شما خسته کننده و ملال‌آور باشد. همچنین شرایط و ویژگی‌ها را به دقت بررسی کنید که اگر شما از محصول راضی نیستید، آیا می‌توانید آن را برگردانده و پول خود را دریافت کنید؟ هر نوع اطلاعات ثبت شده که مربوط به این معامله است و شامل تمامی نامه‌های الکترونیک ارسالی به فروشنده و دریافتی از فروشنده است، را ذخیره کرده و از آنها پرینت بگیرید.

همینطور کارت‌های هدیه را از مراکزی که می‌شناسید و به آنها اعتماد دارید، تهیه کنید. از خرید کارت از سایت‌هایی که مانند یک حراجی کار می‌کنند، خودداری کنید. زیرا این کارت‌ها می‌توانند تقلبی باشند.

در حفاظت از اطلاعات شخصی خود حساس باشید

اطلاعات کارت اعتباری خود یا سایر اطلاعات مالی خود را در ازای خرید و دریافت جدیدترین اسباب بازی، کارت هدیه رایگان، یک شغل فصلی و یا اجاره (یک محل) برای تعطیلات در اختیار شخصی که نمی‌شناسید، قرار ندهید.

سعی کنید اطلاعات مالی خود را از طریق نامه الکترونیک ارسال نکنید. نامه الکترونیک روشی مطمئن برای انتقال شماره کارت اعتباری، شماره حساب بانکی و یا شماره تامین اجتماعی نیست.

برروی لینک موجود در نامه الکترونیکی هم کلیک نکنید. شرکت‌هایی که فعالیت آنها مشروع و قانونی است قاعدتا اطلاعات مالی شما را از طریق نامه الکترونیکی یا پیام‌های پاپ‌آپ درخواست نمی‌کنند.

سیاست حفظ اسرار را به دقت مطالعه و بررسی کنید

سیاست حفظ اسرار ممکن است طولانی باشد و خواندن آن زمان‌بر باشد، اما می‌تواند اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار بدهد. برای مثال وب سایت چه نوع اطلاعات شخصی را جمع آوری می‌کند، صاحبان و اپراتورهای سایت چگونه قصد دارند از این اطلاعات استفاده کنند. اگر نمی‌توانید سیاست حفظ اسرار سایت را پیدا کنید و یا آن را درک نمی‌کنید و مفاد آن را متوجه نمی‌شوید، به فکر انجام معاملات تجاری خود در جای دیگری باشید و بگذارید که سایت (صاحبان سایت) بداند شما چه فکر و نظری دارید.

حواشی خرید

با دانستن نام سازنده یک کالا و شماره مدل، شما می‌توانید ویژگی‌های این کالا را به صورت جز به جز با سایر کالاهای مشابه مقایسه کنید. بعضی از خرده‌فروشان کالا را به قیمتی که سایر رقبا عرضه می‌کنند، وارد بازار می‌کنند و یا حتی قیمت آن را پایین‌تر هم می‌آورند. بسیاری از بازرگان‌ها، نه همه آنها، امسال هزینه‌ای بابت خرید کالا پرداخت نمی‌کنند.

بنابراین هزینه ارسال کالا را نیز در مجموع هزینه‌ها در نظر بگیرید. اگر شما در اینترنت سفارش خرید می‌دهید و محل فروشگاه را انتخاب می‌کنید، هزینه پارکینگ و حمل و نقل عمومی را نیز در نظر بگیرید.

مواظب خرید از طریق شبکه  WiFi عمومی (شبکه‌ای که رمز ندارد) باشید

بر اساس اطلاعات سایت پایگاه آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی جرایم اقتصادی در فضای مجازی، فکر نکنید که نقاط دسترسی WiFi عمومی امن هستند. تا زمانی که مطمئن نشوید که یک نقطه دسترسی ابزارهای امنیتی موثر و کافی دارد، ممکن است نخواهید اطلاعات حساس خود مانند شماره کارت اعتباری تان را از طریق آن شبکه ارسال کنید.

 مبالغ را از طریق کارت اعتباری یا کارت هزینه پرداخت کنید

این ابزارها از بهترین و اثرگذارترین روش‌ها برای محافظت و حمایت از استفاده کننده است. ارسال پول از طریق سیستم مخابراتی می‌تواند ریسک داشته باشد. همانند ارسال وجه نقد، اگر یک بار ارسال شود، دیگر ارسال شده است؛ شما نمی‌توانید آن را برگردانید.

خرید در اینترنت و استفاده از ابزارهای شبه نقد مانند چک شخصی و... می‌تواند ریسک داشته باشد. تنها زمانی از این ابزارها استفاده کنید که شخصی که با او معامله می‌کنید، را می شناسید.

محصولات رایگان می‌توانند هزینه‌زا باشند

محافظ صفحه، کارت‌های الکترونیک و سایر دانلودها در فضای اینترنت می‌توانند حامل ویروس‌های خطرناک باشند. نرم‌افزارهای ضدویروس و ضدجاسوسی خود را همراه با نرم افزار دیواره آتش همواره به روز و فعال نگه دارید.

حساب های مالی خود را به دقت بررسی کنید

به صورت روزانه و مستمر حساب‌های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید تمامی برداشت‌های پول از حساب مطابق نظر خودتان صورت گرفته است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید