Performancing Metrics

بخشش جریمه وام‌های «فرشتگان» مشروط شد! | اتاق خبر
کد خبر: 405151
تاریخ انتشار: 29 دی 1396 - 16:09
روال تغییر کرد
موسسه کاسپین که در جریان آغاز دریافت اقساط تسهیلات تعاونی فرشتگان، وعده بخشش جریمه تاخیر در فاصله زمانی حدود شش ماهه‌ای که مشکلات موسسه موجب توقف پرداختی شد را داده بود، اکنون بخشنامه ای صادر کرده که بخشش جریمه مورد نظر را مشروط می‌کند.

 

به‌ گزارش اتاق خبر، به نقل از ‌ایسنا، فرشتگان که از تعاونی‌های بزرگ و پر حاشیه موسسه اعتباری "کاسپین" به شمار می‌رود بعد از این که جریان تعیین تکلیف سپرده گذاران آن در دستور کار قرار گرفته و تا مرحله پرداخت‌های بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هم پیشرفت، سرانجام با انتقال حساب‌ها و تسهیلات مشتریان و همچنین رفع مسدودی حساب‌های کاسپین این موسسه توقفی که در دریافت اقساط تسهیلات وجود داشته را برداشت و مشتریان می‌توانستند قسط وام‌های دریافتی را بپردازند، اما این اقدام با بخشودگی‌هایی همراه بود. به طوری که دربندهایی از بخشنامه اول خود اعلام کرد که در فاصله اول تیر تادوازدهم آذر ماه سال جاریه جریمه تاخیری که در این چند ماه شامل وام گیرندگان می‌شود حذف خواهد شد.به هر حال در مدت مورد نظر پرداخت نشدن اقساط ناشی از عدم مراجعه و کوتاهی مشتری نبود بلکه به دلیل مسدود شدن حساب‌های کاسپین  و عدم تکمیل انتقال حساب‌ها مشتریان اتفاق افتاده بود.از سوی دیگر اگر وا گیرنده تمام مبلغ باقی‌ مانده را به طور یک جا پرداخت می‌کرد در کنار جریمه تاخیر سود آینده نیز بخشوده می‌شد.

 

به فاصله‌ای کوتاه وقتی که صاحبان وام برای پرداخت اقساط مراجعه می‌کردند برخی از شعب کاسپین بر خلاف بخشنامه اعلامی جریمه تاخیر فاصله شش ماهه‌ای که اعلام شده بود را به اجبار  از مشتری دریافت و عنوان می‌کردند که این بر اساس دستور دفتر مرکزی انجام می‌شود. پیگیری موضوع از این قرار بود که کاسپین تاکید دارد به شعب که چنین جریمه‌ای دریاف نشود و به شعب تذکر خواهند داد. چندی طول نکشید که بار دیگر مشتریان کاسپین گله کرده و گفتند که با مراجعه مجدد باز هم با درخواست دریافت جریمه تاخیر مواجه شده‌اند و حتی از آنها دریافت شده است. بار دیگر پیگیری‌ها از کاسپین ادامه‌ پیدا کرد و این‌بار هم عنوان کردند که این  خلاف مقررات بوده و نباید شعب در این رابطه دریافتی داشته باشد، از این رو اگر شعبه‌ای برخلاف این اقدام می‌کند تخلف بوده و مشتریان شکایت خود را اعلام کنند.

اما به تازگی و در بیست و ششم دی ماه به  کاسپین با ابلاغ بخشنامه‌ای جدید به شعب خود موضوع وجه التزام و یا همان جریمه تاخیر را مورد تاکید قرار داده است ولی متفاوت از قبل. در این بخشنامه تاکید شده که بر اساس مصوبه هیات مدیره این موسسه شرایط جدید بخشودگی وجه التزام تسهیلات مشتریانی که قصد تسویه نهایی و کامل دارند در دو مرحله قابل بررسی است؛ اول این که در صورت تسویه کامل تسهیلات، وجه التزام وام کلیه تعاونی‌ها قابل بخشش است که در حد شش درصد خواهد بود،  ولی در مورد تسهیلات  تعاونی منحل شده "فرشتگان" در بازه زمانی اول تیر ماه تا ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۶ در صورت مراجعه بابت به روز رسانی اقساط مشمول بخشش وجه التزام حداکثر ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۶ می‌شود.

گر چه "کاسپین" شعب خود را ملزم به بخشش جریمه تاخیر در فاصله مورد نظر کرده است،  ولی این بار این اتفاق به طور مشروط بوده و تنها ۲۱ روز دیگر مشتریان مهلت دارند که مراجعه و برای پرداخت اقساط اقدام کنند در حالی که در بخشنامه اولیه زمانی مشخص نشده بود. این اقدام نیز قابل تامل است چرا که به هر حال برای بخشش جریمه ای شرط زمانی گذاشته شده که مسئول این جریان خود موسسه و حواشی آن بوده است.

کاسپین از موسساتی است که در پایان سال ۱۳۹۴ با گردآمدن هشت تعاونی منحل شده در بازار غیرمتشکل پولی تشکیل و مجوز فعالت خود را از بانک مرکزی دریافت کرد. فرشتگان با حدود ۵۰۰ هزار سپرده‌گذار بزرگترین زیرمجموعه این موسسه محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید