Performancing Metrics

احتمال تعطیلی امور جاری دولت ترامپ | اتاق خبر
کد خبر: 405165
تاریخ انتشار: 29 دی 1396 - 20:52
امشب تصمیم گیری می‌شود؛
جمهوری‏‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا موفق شدند با تصویب یک بودجه اضطراری که نیازهای دولت را تنها تا شانزدهم فوریه-حدود یک ماه دیگر- تامین می کند، احتمال توقف فعالیت‏های دولت را کاهش دهند.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا موفق شدند تا با تصویب یک بودجه اضطراری که نیازهای دولت را تنها تا شانزدهم فوریه، حدود یک ماه دیگر تامین می کند، احتمال توقف فعالیت‌های دولت را کاهش دهند.

جمهوری‌خواهان سنا از آرای لازم برای تصویب این طرح برخوردار نیستند.

مهلت تصویب بودجه اضطراری نیمه شب جمعه است و در صورتی که کنگره بودجه موقت را تصویب نکند، فعالیت دولت آمریکا، به غیر از کارکنان ضروری، تعطیل خواهد شد.

دولت آمریکا آخرین بار ۵ سال پیش به مدت ۱۶ روز به خاطر عدم توافق جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر بودجه به تعطیلی کشیده شد.

با نزدیک شدن به پایان مهلت قانونی کنگره آمریکا برای تصویب لایحه موقت بودجه دولت، بسیاری از نهادهای دولتی و ارتش آمریکا ممکن است از نیمه شب فردا جمعه به علت قطع بودجه با خطر تعطیلی روبرو شوند.

این وضعیت نتیجه به بن‌بست رسیدن مذاکرات نمایندگان کنگره بر سر تصویب لوایحی چون تمدید اقامت افرادی است که در کودکی به طور غیرقانونی به آمریکا آورده شده‌اند؛ داکا، لایحه‌ای که دموکرات‌ها می‌گویند پیش از تصویب هر بودجه موقتی برای دولت باید تکلیف آن روشن شود اما دونالد ترامپ گفته حاضر نیست بر سر این لایحه معامله کند.

دولت آمریکا که سال مالی خود را از اکتبر گذشته آغاز کرده، هم اکنون هم با بودجه موقت به کار خود ادامه می‌دهد و کنگره آمریکا هنوز لایحه بودجه کامل درخواستی دولت را نهایی نکرده است؛ موضوعی که تازگی ندارد و سابقه تاریخی طولانی در این کشور دارد.

روز پنجشنبه (۱۹ ژانویه - ۲۹ دی) پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان و برجسته‌ترین چهره حزب جمهوری‌خواه، با حضور در برابر خبرنگاران از دموکرات‌ها به علت «گروکشی» بر سر بودجه دولت به شدت انتقاد کرد و گفت: «آنها بودجه ارتش را در ازای تصویب لایحه دیگری که هیچ ربطی به نیروهای مسلح ندارد گرو گرفته‌اند».

سخنان آقای رایان در حالی طرح شد که در دو روز گذشته رسانه‌های آمریکا از اختلاف داخلی جمهوری‌خواهان بر سر رای دادن به این لایحه و تصویب بودجه موقت دولت هم بسیار سخن گفته‌اند.

هم‌زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، در یک رشته توییت جدید گفته حاضر نیست در ازای دریافت بودجه موقتی که مخارج دولت را فقط برای یک ماه دیگر تضمین می‌کند به لایحه اصلاح قانون داکا تن دهد.

با وجود این، پل رایان در کنفرانس خبری خود به خبرنگاران اطمینان داد که در صورت موافقت دموکرات ها برای تصویب لایجه بودجه موقت، دونالد ترامپ با امضاء کردن اصلاحیه و تمدید داکا «مشکلی ندارد».

رئیس‌ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان تاکید کرد که امروز (پنجشنبه ۱۸ ژانویه - ۲۸ دی) بعد از توییت «شبهه‌افکن» آقای ترامپ با او تلفنی حرف زده و قول حمایت ۱۰۰ درصدی او از این لایحه را گرفته است.

برنامه«داکا» یا حمایت از جوانان مهاجر بدون مدرک از حدود ۸۰۰ هزار نفر در آمریکا حمایت می‌کند و برایشان اجازه موقت کار می‌گیرد و به آنها خدمات تحصیلی ارایه می‌دهد.

آقای ترامپ اول ماه سپتامبر گذشته اعلام کرد قصد دارد به برنامه «داکا»پایان دهد و از کنگره خواست ظرف شش ماه برنامه جایگزینی برای داکا ارائه دهند.

آن مهلت شش ماهه اکنون به سر آمده و دموکرات‌ها می‌گویند تنها در صورتی با بودجه موقت دولت موافقت خواهند کرد که طرح مورد حمایت آنها برای اصلاح داکا هم همزمان با بودجه تصویب شود.

علاوه بر داکا، در لایحه بودجه ارایه شده، منابع مالی برای ادامه طرح بیمه کودکان خانواده‌های کم درآمد برای شش سال آینده هم مورد توجه قرار گرفته است.

این طرح که به چیپ (CHIP) شهرت یافته به دولت‌های ایالتی اجازه می‌دهد با استفاده از بودجه فدرال پوشش بیمه درمانی برای کودکان خانواده‌های کم درآمد فراهم کنند.

دولت آقای ترامپ که برچیدن طرح بیمه همگانی باراک اوباما را یکی از اصلی‌ترین الویت‌های خود معرفی کرده است در یک سال گذشته بارها از حذف کامل یا بخش‌های مهم آن سخن گفته و در لایحه اصلاحات مالیاتی که دسامبر گذشته به تصویب رسید هم بخش‌هایی در این رابطه گنجانده شده بود.

به همین علت، اکنون دموکرات‌ها و بخش مهمی از جمهوری‌خواهان در مجالس نمایندگان و سنای آمریکا می‌خواهند با تصویب بودجه شش ساله برای این طرح، خیال رای‌دهندگان در حوزه‌های انتخاباتی خود را راحت کنند و به آنها در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره تضمین دهند که بیمه کودکان فقیر دست کم برای شش سال آینده قطع نخواهد شد.

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان هم در سخنان امروز خود با اشاره به این طرح خطاب به دموکرات‌ها گفت: «چرا باید ایالت‌هایی چون آلاباما به علت قطع شدن بودجه این نوع بیمه، از اول ماه آینده، فوریه، نتوانند به چیپ ادامه دهند.»

این در حالی است که دموکرات‌ها می‌گویند نگه داشتن لایحه بودجه تنها برگ برنده آنها برای چانه زنی با جمهوری‌خواهان بر سر داکا و بیمه کودکان است؛ مشکلاتی که مستقیما به موضوعاتی چون مهاجرت و گسترش خدمات عمومی دولت فدرال مرتبط می‌شود و جمهوری‌خواهان به طور سنتی با آنها مخالفند.

با وجود این که جمهوری‌خواهان هم اکنون در هر دو مجلس نمایندگان و سنا اکثریت را در دست دارند، اما برای تصویب لایحه بودجه آنها در سنا دست کم به ۶۰ رای موافق نیاز دارند و این به معنای دست کم کسب ۹ رای موافق دموکرات برای تصویب این لایجه است تا در کنار ۵۱ سناتور جمهوری‌خواه، بودجه موقت دولت آقای ترامپ برای یک ماه دیگر تصویب شود.

آخرین تعطیلی دولت آمریکا به سال ۲۰۱۳ و دوران ریاست جمهوری باراک اوباما باز می گردد که طی آن نهادهای مختلفی از دولت برای ۱۶ روز بسته شدند.

در صورت به توافق نرسیدن نمایندگان کنگره تا نیمه شب فردا (جمعه) بسیاری از بخش های دولت آمریکا تنها تا ۱۶ فوریه قادر به ادامه کار خواهند بود.

علاوه بر آن پرداخت دستمزد به نظامیان آمریکا تا زمان تصویب بودجه متوقف خواهد شد و بخش‌هایی از خدمات درمانی دولتی به بیماران بستری شده هم دچار اختلال خواهد شد.

با تعطیلی بخش‌های از وزارت خارجه آمریکا صدور ویزا و گذرنامه هم به تاخیر خواهد افتاد.

علاوه بر این، سازمان ملی کنترل ترافیک هوایی، سازمان امنیت ملی، زندان‌های فدرال، بخش‌هایی از اداره مالیات و حتی برخی از نیروگاه‌های تولید برق هم با قطع بودجه روبرو خواهند شد.

البته آقای ترامپ گفته تدابیری اتخاذ کرده که در صورت تعطیل شدن دولت، پارک‌های ملی و مراکز طبیعت‌گردی ملی فعلا باز بماند.

در سال ۲۰۱۳ که دولت باراک اوباما تعطیل شد یکی از نهادهایی که تحت تاثیر قرار گرفت سازمان پارک‌ها و موزه‌های ملی آمریکا بود.

قرار بود برای تهیه گزارش از تحرک جدید جنبش‌های راست افراطی و سفیدپوست‌پرستان در آمریکا به تجمع کوکلاکس‌کلان‌ها در میدان نبرد تاریخی گتیزبرگ در پنسیلوانیا بروم.

برای پیدا کردن رهبر این گروه نژادپرست که در تاریخ آمریکا به افراطی‌گری و انجام عملیات تروریستی شهرت دارند، روزها تحقیق کرده بودیم اما تعطیلی سازمان پارک‌ها، علاوه بر این مرکز تاریخی و همایش چند نفره کوکلاکس‌کلانها، بسیاری از سواحل عمومی در نقاط مختلف را هم به تعطیلی کشانده و سر و صدای مردم را هم در آورده بود.

آن روزها، باراک اوباما و هم حزبی‌های دموکراتش در کنگره، از این فرصت استفاده کردند و گناه را تمام و کمال به گردن جمهوری‌خواهان انداختند تا خشم عمومی را به سوی رهبران آنها کانالیزه کنند.

حالا تاریخ ورق خورده و تقریبا همان اظهارات و مقصرجویی‌ها را از زبان جمهوری‌خواهان می‌شنویم.

طنز روزگار هم اینجاست که اگر کنگره در ۲۴ ساعت آینده راه برون‌رفتی برای این بحران پیدا نکند، دولت آقای ترامپ دقیقا در نخستین سال‌روز تاسیس‌اش، یعنی ۲۰ ژانویه، با خطر تعطیلی روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید