Performancing Metrics

ارزش ریال ایران ۲۰درصد افت کرده است | اتاق خبر
کد خبر: 406671
تاریخ انتشار: 1 اسفند 1396 - 09:59
عسگراولادی:
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه اعلام کرد که برقراری پیمان پولی میان ایران و روسیه هنوز برقرار نشده است و در حال حاضر یکی از موانع در این زمینه افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی ارزش ریال ایران طی پنج سال اخیر است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، اسدالله عسگر اولادی اظهار کرد: هنوز پیمان پولی میان ایران و روسیه برقرار نشده است و مهمترین موانع در این زمینه این است که بانک‌های مرکزی ایران و روسیه سر مبادله با یکدیگر اختلاف دارند.

وی افزود: بالاخره بعد از چند ماه باید ارز مبادله شود و هنوز تفاهم کامل حاصل نشده است و به پای قرارداد نرسیده‌ایم اما مذاکرات ادامه دارد. یک ماه آینده در ۱۵ اسفند در مسکو با روسیه کمیسیون مشترک دارم که امیدواریم در این کمیسیون مشترک موضوع پیمان پولی با روسیه نهایی شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره وضعیت ارزش پول روسیه و ایران توضیح داد: اکنون ارزش پول روسیه یعنی روبل نسبت به قبل بهتر شده اما ارزش پول ما افت کرده است. امروز بیشترین افت برای پول ما است؛ به طوریکه در پنج سال اخیر حدود ۲۰ درصد ارزش واحد پولی ایران سقوط کرده است.

عسگر اولادی اضافه کرد: ارزش پول روسیه در مقطعی حدود پنج تا ۱۰ درصد پایین آمد ولی دوباره احیا شده است و وضعیت بهتری دارد اما ریال ما وضعیت بدی دارد.

در شیوه برقراری پیمان‌های پولی دو جانبه و چند جانبه به منظور تسهیل در روابط تجاری، مبادلات با استفاده از پول‌های محلی انجام می‌شود. به این معنی که به جای استفاده از واحد پول واسطه که عمدتا دلار و یورو است، از پول کشورهای مبدأ و مقصد استفاده می‌شود که از حدود سه سال پیش برقراری پیمان پولی بین ایران و سه کشور عراق، ترکیه و روسیه کلید خورد که تاکنون فقط پیمان پولی با ترکیه اجرایی شده است و با دو کشور دیگر هنوز مذاکرات ادامه دارد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید