Performancing Metrics

سرعت دادن به کار پیشران هسته‌ای بی‌ارتباط با رفتار آمریکا در برجام نیست | اتاق خبر
کد خبر: 406832
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1396 - 18:21
کمالوندی:
سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: موضوع پیشران‌ هسته‌ای از برنامه‌های در دستور کار کشور بوده است اما سرعت دادن به آن و در اولویت قرار دادنش بی‌ارتباط با برجام و نوع رفتار طرف مقابل به ویژه آمریکایی‌ها نیست.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بهروز کمالوندی در توضیح نامه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با آغاز فعالیت بر روی پیشران‌ هسته‌ای، اظهار کرد: بر اساس کد اصلاحی 3.1، وقتی یکی از کشورهای عضو آژانس تصمیم می‌گیرد پروژه‌ای مرتبط با چرخه سوخت هسته‌ای را در پیش گیرد باید درباره آن به آژانس اطلاع دهد و در مراحل بعد اطلاعات طراحی ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به دستور رییس‌جمهور به سازمان انرژی اتمی و ماموریت این سازمان برای بررسی و تحقیق در رابطه با مراحل طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای، ادامه داد: بر اساس دستور رییس‌جمهور قرار بود سازمان انرژی اتمی گزارشی را به رییس‌جمهور در این رابطه ارائه کند که این گزارش ارائه شده و شامل جنبه‌های علمی تحقیقاتی کار است. بعد از آن سازمان وظیفه دارد اقدامات بعدی را در پیش گیرد. مهم‌ترین مساله تامین اعتبار این پروژه بود که اعتبارات لازم نیز پیش‌بینی شده است.

کمالوندی گفت: آنچه در این مرحله باید به آژانس اطلاع داده می‌شد اعلام شده است اما برای ارائه اطلاعات بعدی زمان‌بندی مشخصی نداریم، بسته به امکان‌سنجی کار، اطلاعات بعدی که احتمالا مربوط به اطلاعات طراحی یا DIQ است، ارائه خواهد شد.

وی در ادامه در رابطه با پیشرفت‌های کار در سایت فردو در مورد سانتریفیوژهای مرتبط با ایزوتوپ‌های پایدار، تصریح کرد: بر اساس برجام در رابطه با ایزوتوپ پایدار باید با همکاری روسیه کارها انجام شود که قرار است با استفاده از ماشین‌های IR-1 انجام شود. تغییرات آبشاری و مورد نیاز در آنها نیز باید انجام شود تا ایزوتوپ پایدار تولید شود. در حال حاضر مرحله تحقیقاتی و بررسی انجام شده و الان در مرحله پایلوت کار هستیم یعنی آنچه روی کاغذ بوده است در حال پیاده‌سازی است.

کمالوندی نتایج کار برای تولید ایزوتوپ پایدار را مثبت و مطلوب ارزیابی کرد.

وی در رابطه با زمان پایان مرحله پایلوت برای تولید ایزوتوپ‌ پایدار با بیان اینکه به طور مشخص نمی‌توانیم زمانی را اعلام کنیم، افزود: برای تولید ایزوتوپ پایدار بر اساس برجام دو آبشار علاوه بر این در چارچوب برجام در سایت فردو نصب هستند به کار اضافه می‌شوند اما اینکه چه زمان آنها آماده ورود به پروسه عملیاتی هستند دقیق نمی‌توان بیان کرد.

کمالوندی توضیح داد: ایزوتوپ‌ها به دو نوع پایدار و ناپایدار تقسیم می‌شوند که هر کدام استفاده خاص خود را دارند. ایزوتوپ پایدار در تولید دارو و به طور کلی در عرصه پزشکی و نیز صنعت و محیط زیست کاربرد دارد و بسیار ماده گران‌ قیمتی محسوب می‌شود و کشورهای بسیار کمی تولیدکننده آن هستند. همچنین به لحاظ تکنولوژی یکی از پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین تکنولوژی‌ها در دنیا محسوب می‌شود. اگر بخواهیم مثالی برای فهم این موضوع بزنیم باید بگویم مثل ساخت ترازویی است که با آن اجسام فوق سبک را اندازه‌گیری می‌کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه در رابطه با آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: مهم‌ترین نکته این گزارش اعلام پایبندی ایران به تعهداتش طبق برجام برای دهمین بار است. همچنین این گزارش در موضوع ایزوتوپ پایدار و پیشران هسته‌ای آخرین اطلاعاتی که ایران در اختیار آژانس قرار داده را بیان کرده است.

وی ادامه داد: در موضوعات دیگر از جمله کارخانه آب سنگین، باز طراحی راکتور خنداب و فعالیت‌های هسته‌ای دیگر، ایران به تعهداتش عمل کرده است و در عین حال پیشرفت‌هایی هم در آنها داشته است.

این مقام سازمان انرژی اتمی گفت: ما در باز طراحی راکتور اراک پیشرفت خوبی داشته‌ایم و به زودی چینی‌ها نظرشان را در رابطه با طراحی تفصیلی ارائه شده از سوی ایران بیان خواهند کرد.

کمالوندی در ادامه از برگزاری چهارمین سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران در چارچوب برجام، ضمیمه 3 در چین در اواخر فروردین ماه سال آینده خبر داد و گفت: دور اول این سمینار در بروکسل، دور دوم در مسکو و سومین آن در اصفهان برگزار شد و سمینار بعدی با محوریت ایران و چین در پکن برگزار می‌شود اما نمایندگان کشورهای 1+5 نیز در این سمینار حضور دارند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید