Performancing Metrics

ثبت ۱۸.۱۲ میلیون خانوار شهری | اتاق خبر
کد خبر: 407881
تاریخ انتشار: 27 اسفند 1396 - 21:21
مرکز آمار اعلام کرد؛
مرکز آمار ایران تعداد خانوارهای ساکن در شهرهای کشور را ۱۸.۱۲ میلیون خانوار اعلام کرد که از این تعداد ۹.۹۷ میلیون خانوار در واحدهای مسکونی غیر آپارتمانی زندگی می‌کنند.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، طرح آمارگیری از مصرف حامل‌های انرژی و ویژگی‌های محیط زیستی خانوارهای شهری -١٣٩٥ در مرداد ماه سال ١٣٩٥ توسط مرکز آمار ایران برای خانوارهای معمولی ساکن و گروهی در نقاط شهری کشور (که از این پس به اختصار «خانوار شهری» نامیده می‌شود) به اجرا گذاشته شد.

نگاهی به اهم نتایج طرح در سال ١٣٩٥ نشان می‌دهد:

-تعداد خانوارهای شهری معمولی ساکن و گروهی ١٨,١٢ میلیون است که در ١٧.٦٨ میلیون واحد مسکونی زندگی می‌کنند.

-از مجموع ١٨,١٢ میلیون خانوار شهری کشور، ٨.١٣ میلیون خانوار در واحدهای مسکونی آپارتمانی و ٩.٩٧ میلیون خانوار در واحدهای مسکونی غیر آپارتمانی زندگی می‌کنند و ٠.٠١ میلیون خانوار در سایر انواع واحدهای مسکونی (چادر، کپر، آلونک، زاغه) زندگی می‌کنند. مجموع کل زیربنای واحدهای مسکونی معمولی شهری (آپارتمانی و غیرآپارتمانی)، ١٨٥٣.٣ میلیون مترمربع است.

-خانوارهای شهری کشور، ٧٩,٨ درصد از کل زیربنای واحدهای مسکونی خود را در ماه‌های سرد سال، گرم و ٧٦.٠ درصد از کل زیربنای واحد مسکونی خود را در ماه‌های گرم سال، خنک می‌کنند.

 -بررسی سهمی از زیربنای واحد مسکونی معمولی که گرم می‌شود نشان می‌دهد، استان‌های قزوین (٩٤,٧ درصد) و تهران (٩٣.٨ درصد) زیربنای بیشتری را نسبت به سایر استان‌ها، گرم می‌کنند.

-بررسی سهمی از زیربنای واحد مسکونی معمولی که خنک می‌شود نشان می‌دهد، استان‌های هرمزگان (٩٧,١ درصد) و تهران (٩٦.١ درصد) زیربنای بیشتری از واحد مسکونی را نسبت به سایر استان‌ها خنک می‌کنند.

-در میان وسایل و تجهیزات گرمایشی، بخاری گازی، سهم عمده‌ای از وسایل گرمایشی را در بین خانوارهای شهری که واحد خود را گرم می‌کنند، داراست به طوری‌ که ٧٥,١ درصد از خانوارهای شهری فقط با بخاری گازی واحد مسکونی خود را گرم می‌کنند. متوسط ساعت استفاده هر خانوار شهری از وسیله گرمایشی در یک شبانه‌روز در فصل زمستان ١٥ ساعت است.

-در میان امکانات و وسایل سرمایشی، کولر آبی با ٥٦,٨ درصد و کولر آبی و پنکه با ١٤.٠ درصد، سهم عمده‌ای از وسایل و امکانات سرمایشی را در بین خانوارهای شهری که واحد خود را خنک می‌کنند، دارا است. متوسط ساعت استفاده هر خانوار شهری از وسایل و امکانات سرمایشی در یک شبانه‌روز در فصل تابستان ١١ ساعت است.

-خانوارهای شهری کشور به‌ طور متوسط در هر هفته ١٧٥٥٤٨ تن پسماند تولید کرده‌اند. سرانه پسماند تولید شده توسط هر خانوار شهری ٩,٧ کیلوگرم در هفته بوده است.

-٥٩,٨ درصد خانوارها، پسماندها را دوباره استفاده می‌کنند و کیسه پلاستیکی با ٥٨.٧ درصد، بیشتر از سایر پسماندها، توسط خانوارهای شهری دوباره استفاده شده است.

-٥,٤ میلیون خانوار شهری، به‌ طور متوسط در هر ماه از حداقل یکی از وسایل یک‌بار مصرف پلاستیکی (لیوان، بشقاب و ...) استفاده کرده‌اند. به‌ طور متوسط ١٤.٥ میلیون کارد، قاشق و چنگال، ٤٥.٩ میلیون لیوان، ١٨.٩ میلیون بشقاب، کاسه یا دیس و ٣٢.٥ میلیون متر سفره یک‌بار مصرف پلاستیکی در هر ماه استفاده شده است.

-بررسی متوسط استفاده از کیسه فریزر، کیسه مخصوص زباله و کیسه پلاستیکی شفاف در هفته توسط خانوار، نشان می‌دهد، ٩٥,٤ درصد خانوارهای شهری از کیسه فریزر استفاده کرده‌اند و سرانه کیسه فریزر استفاده شده ١١ عدد در هفته به ازای هر خانوار بوده است.

٧٨.٣ درصد خانوارها از کیسه مخصوص زباله استفاده می‌کنند و سرانه استفاده این خانوارها از کیسه مخصوص زباله ٤ عدد در هفته بوده و ٨٦.٢ درصد خانوارها از کیسه پلاستیکی شفاف استفاده می‌کنند و  سرانه استفاده از کیسه پلاستیکی شفاف توسط این خانوارها ٨ عدد در هفته بوده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید