Performancing Metrics

لغو جلسه شورای امنیت با موضوع حقوق بشر در سوریه پیام سیاسی مهمی به غربی‌ها داشت | اتاق خبر
کد خبر: 407945
تاریخ انتشار: 29 اسفند 1396 - 11:29
بشار جعفری:
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تاکید کرد، لغو جلسه شورای امنیت درباره موضوع حقوق بشر در سوریه پیام سیاسی مهمی به کشورهای غربی است که تلاش می‌کنند این شورا را به بازی بگیرند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در پی لغو جلسه شورای امنیت اظهار داشت، آنچه امروز اتفاق افتاد از جنبه سیاسی بسیار مهم است چراکه شورای امنیت به لحاظ سیاسی و نه اجرایی در خصوص پرونده سوریه با حالتی از تقسیم و چنددستگی ظاهر شد و یکی از نکات مهم در شکست شورای امنیت در تشکیل این جلسه این است که شورای امنیت به مسائل حقوق بشری نمی‌پردازد و این مساله در حیطه اختیارات شورای حقوق بشر در ژنو است.

جعفری افزود: تلاش برای برگزاری جلسه شورای امنیت امروز تلاشی پیش‌ پا افتاده و اشتباه استراتژیکی بود که کشورهای غربی مرتکب شدند زیرا ضعف حساب‌گری‌های آنها را به عنوان کشورهای عضو دائم شورای امنیت نشان داد و شکست برای سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه بود.

وی اظهار داشت، هیئت‌های غربی تلاش می‌کنند بزرگترین نشست‌ها درباره سوریه را با هدف باج‌خواهی سیاسی از دولت سوریه و دوستانش در شورای امنیت برگزار کنند از این رو ما اخیرا شاهد برگزاری نشست‌های متعددی درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه یا مساله غوطه‌شرقی، بعضا حقوق بشر و نیز موضوع آوارگان بودیم که منعکس کننده نوعی بهره‌برداری بی‌ارزش از سازوکارهای شورای امنیت و برای تحت فشار گذاشتن دولت سوریه و دوستانش و برچسب زدن به آنهاست که همیشه مانع از تصمیماتی در شورای امنیت علیه دولت سوریه می‌شوند.

وی تاکید کرد، جلسه روز دوشنبه شورای امنیت هدفش سرمایه‌گذاری روی حضور کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در نیویورک بود که به برنامه‌های ضد سوری‌اش معروف است.

لغو جلسه شورای امنیت درباره موضوع حقوق بشر در سوریه

شورای امنیت جلسه‌ای پیرامون حقوق بشر در سوریه را به دلیل مطابقت نداشتن با منشور آن بعد از رای گیری اجرایی به درخواست نماینده دائم روسیه در سازمان ملل لغو کرد.

روسیه، چین، قزاقستان و بولیوی با برگزاری نشست مخالفت کردند، در حالی که ساحل عاج، گینه استوایی و اتیوپی از رای گیری امتناع کردند که منجر به لغو جلسه شد.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل قبل از جلسه گفت: ما مخالف این جلسه هستیم و به اعضا در روز جمعه هم این را گفتیم چراکه معتقدیم هیچ توجیهی برای برگزاری جلسه‌ وجود ندارد چون در جایی که شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو وجود دارد مساله حقوق بشر از بحث‌های درج شده در دستور کار شورای امنیت نیست.

نماینده روسیه افزود: وجود کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل در نیویورک دلیلی قانع‌کننده برای توجیه برگزاری جلسه شورای امنیت با محوریت حقوق بشر نیست و چنین نشستی برنامه‌ریزی نشده بود و در دستور کار این ماه شورای امنیت نبود.

نماینده روسیه گفت، صحبت از حقوق بشر در سوریه شامل مساله تروریست‌ها که از حمایت علنی برخوردارند و شهروندان سوری سال‌هاست که از دست آنها در امان نیستند، نمی‌شود. این نشست ماهیت سیاسی داشته و هیچ ارتباطی به سوری‌ها ندارد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید