Performancing Metrics

مراسم روز بین المللی نوروز در مجلس سنای مکزیک برگزار شد | اتاق خبر
کد خبر: 408076
تاریخ انتشار: 2 فروردین 1397 - 18:45
رئیس مجلس سنای مکزیک در آیین روز بین المللی نوروز که در این مجلس برگزار شد گفت، آیین هایی چون نوروز می توانند به درک متقابل فرهنگ ها و دوستی ملت ها کمک کنند.

به گزارش اتاق خبر، روز پنجشنبه سفارت جمهوری اسلامی ایران در مکزیک، در این مراسم که به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران در مجلس سنای مکزیک برگزار شد، سناتور کوردرو رئیس مجلس سنای مکزیک، سناتور لورا روخاس رئیس کمیسیون روابط خارجی، سناتور تورس رئیس کمیسیون آسیا- پاسیفیک، تعداد دیگری از نمایندگان مجلس سنا، بیش از 20 تن از سفرا و دیپلمات های خارجی، نمایندگان ‌مراکز فرهنگی و جمع زیادی از علاقه مندان به فرهنگ ایران حضور داشتند. 
سناتور ارنستو کوردرو رئیس مجلس سنای مکزیک در سخنانی با یادآوری سنت کهن نوروزی، از این آیین به عنوان عنصر فرهنگی برای درک فرهنگ ها و تقویت گفت وگو یاد کرد.
وی افزود، جامعه بین المللی امروز از بیگانه هراسی و نفرت پراکنی رنج می برد و آیین هایی چون نوروز می توانند به درک متقابل فرهنگ ها و دوستی ملت ها کمک کنند. 
سناتور روخاس رئیس کمیسیون روابط خارجی مکزیک نیز با اشاره به ارزش های نوروز و گسترش آن در مناطق مختلف جغرافیایی از آن به عنوان میراث معنوی بشری یاد کرد که از سوی سازمان ملل متحد و یونسکو به رسمیت شناخته شده است. 
سناتور تورس رئیس کمیسیون آسیا- پاسیفیک مجلس سنا هم نوروز را ابتکاری ارزشمند و آئینی کهن برشمرد که همچنان از تازگی و طراوت برخوردار است و صدها میلیون انسان را در شادی و مهربانی به هم نزدیک می کند.
در ادامه «محمدتقی حسینی» سفیر کشورمان در مکزیک نیز با معرفی جلوه های زیبای نوروز گفت: پیام نوروز مدارا، بخشش و بخشندگی، دوست داشتن، یگانگی انسان و احترام به حرمت انسانی، شکرگزاری از نعمت ها و حرمت نهادن به طبیعت است. 
حسینی با اشاره به اهمیت این پیام ها تنوع فرهنگ ها را موهبتی برای زیباتر شده جهان دانست و تاکید کرد که گفت وگو و احترام به فرهنگ ها و ایجاد درک درست از ارزش های انسانی مسیر مطمئن تری برای صلح و رفاه همه ملت هاست.
وی با انتقاد از سیاست های بیگانه هراسی و ایجاد تنفر گفت، تمدن ها نیازمند درک یکدیگر و بهره گیری از ارزش های مشترک برای پیشبرد اهداف والای خود مبنی بر ایجاد دنیایی صلح آمیز و عاری از خشونت هستند. 
حسینی گفت ایران با برخورداری از تمدنی کهن و ریشه دار همواره منادی صلح، گفت و گو و احترام به تنوع فرهنگی بوده است.
در آغاز مراسم روز بین المللی نوروز در مکزیک یک اصله نهال زیتون به همین مناسبت در محل مجلس سنای مکزیک کاشته شد و در پایان نیز رئیس مجلس سنا و شرکت کنندگان از سفره هفت سین ایرانی دیدن کردند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید