Performancing Metrics

جزئیات وام ۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن | اتاق خبر
کد خبر: 40895
تاریخ انتشار: 5 خرداد 1392 - 11:16

 

رئیس انجمن سراسری انبوه‌سازان در تشریح جزئیات مصوبه دولت برای پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن، گفت:‌ با توجه به این موضوع، نخستین شهرک مسکونی بخش خصوصی در غرب تهران و در محدود شهریار ساخته می‌شود.

به گزارش اتاق نیوز به نقل از تسنیم ، ایرج رهبر، افزود: با توجه به پیشنهاد پرداخت تسهیلات ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن برای اقشار تقریبا توانمند به شورای پول و اعتبار، انتظار ما این بود که حداقل وام ۸۰ میلیون تومان تعیین شود، اما با این حال با این مبلغ نیز می‌توان برای این قشر مسکن ساخت.

وی با بیان این‌که «شهرک‌سازی توسط بخش خصوصی» به‌عنوان مکمل این برنامه مطرح شد، افزود:‌ با توجه به این‌که حدود ۸۰ درصد در بحث پرداخت تسهیلات نتیجه گرفتیم، بنابراین برنامه‌ریزی برای پایلوت اولین شهرک مسکونی توسط شرکت‌های بخش خصوصی در غرب تهران انجام و این برنامه را به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه کردیم.

وی با اشاره به این‌که شهرک‌سازی با مالکیت بخش خصوصی عملیاتی می‌شود، تصریح کرد: لازمه این کار در اختیار داشتن منابع مالی مطمئن برای اجرا بود، در این راستا پیش‌بینی‌های لازم در طرح صورت گرفت و طرح به‌طور کامل در قالب یک پکیج اجرایی می‌شود.

رئیس انجمن سراسری انبوه‌سازان تاکید بر این‌که طرح ما یکی از پکیج‌های اجرایی بسیار خوب ساخت و ساز برای افزایش تولید مسکن است، گفت: مجوز شهرک‌سازی از سوی وزارت راه و شهرسازی اخذ شده است و چند منطقه در غرب تهران را برای این کار در نظر گرفته‌ایم.

رهبر ادامه داد: مناطقی در شهریار و رباط‌کریم برای شهرک‌سازی انتخاب شده که امیدواریم بتوانیم این کار را اجرایی کنیم، برای آغاز ساخت‌وسازها باید مجوز شورای عالی شهرسازی را نیز اخذ کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که شهرک‌سازی چه زمانی آغاز می‌شود، گفت: برای اخذ مجوزها باید مراحل تقریبا سختی را پشت سر گذاشت، پیگیر این موضوع هستیم و پیش‌بینی می‌شود نیمه دوم سال این برنامه عملیاتی شود.

*سود ۱۶ درصدی تسهیلات ۵۰ میلیونی 

رئیس انجمن سراسری انبوه‌سازان در ادامه با اشاره به این‌که به دنبال این هستیم که بانک‌ها به‌صورت رقابتی در این ساخت‌وسازها حضور یابند، افزود: تامین منابع مالی از طریق بانک‌های داخلی صورت می‌گیرد و با توجه به این‌که به این‌که بانک‌ها اجازه دارند یک تا ۱.۵ درصد سود بانکی را فلورانس بدهند می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند.

رهبر توضیح داد: بانکی که بتواند تسهیلات را سریعتر و با سود کمتری در اختیار مشارکت داشته باشد از گردش مالی سریعتر برخوردار می‌وشد و این همان چیزی که بانک‌ها به دنبال آن هستند.

وی با بیان این‌که این مسئله می‌تواند منجر به ایجاد رقابت بین بانک‌ها شود، خاطرنشان کرد:‌ بخش عمده تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ساخت یعنی ۹۰ درصد پس از دوران مشارکت به خریدار منتقل می‌شود تا قدرت خرید افزایش یابد.

وی یکی از مزیت‌های این تسهیلات را تحریک بخش تولید دانست و یادآور شد: وام خرید -که البته ما اعتقادی به آن نداشتیم-بخش تقاضا را تحریک می‌کرد، اما تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ساخت بخش تولید را تحریک می‌کند و این موضوع باعث افزایش انگیزه برای تولید و عرضه مسکن در زمان کم به بازار مصرف می‌شود.

رئیس انجمن سراسری انبوه‌سازان به مزایای تسهیلات ساخت مسکن اشاره کرد و افزود:‌ برای دریافت وام ۳۰ میلیون تومانی باید ۱۵ میلیون تومان سپرده‌گذاری شود، ابتدا اعلام شد که زمان سپرده‌گذاری یک ساله است، اما وقتی دیدند که تمایلی چندانی به استفاده از این تسهیلات نیست مدت سپرده‌گذاری را به ۹ ماه کاهش دادند.

رهبر ادامه داد: اما این روش دریافت وام برای سازنده کارایی ندارد، چراکه کسی که می‌خواهد در حوزه ساخت و ساز سرمایه‌گذاری کند، نمی‌تواند ۹ ماه سرمایه‌اش را در بانک بگذارد. 

وی در پاسخ به این پرسش که سود وام ۵۰ میلیون تومانی چه میزانی است، گفت:‌ سود این تسهیلات حدود ۱۶ درصد است که این یکی از مزیت‌های وام ساخت به‌شمار می‌آید، در حال حاضر بانک‌های خصوصی در قبال پرداخت تسهیلات ۲۵ یا ۳۰ درصد سود می‌گیرند که این موضوع باعث شده کسی دیگر دبنال ساخت و ساز در بخش مسکن نباشد.

وی با اشاره به این‌که بازپرداخت این تسهیلات بسته به انتخاب خریدار ۱۰،۱۵ یا ۲۰ ساله است، یادآور شد: شهرک‌های بخش خصوصی مانند مسکن ویژه ساخته می‌شود و واگذاری عرصه و اعیان به خریدار یکی از مزیت‌های این طرح محسوب می‌شود.

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید