Performancing Metrics

سرقت در خلأ | اتاق خبر
کد خبر: 409543
تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت 1397 - 14:32
سرقت خودپردازها در حالی به یکی از سرقت‌های مد این روزها در شبکه بانکی تبدیل شده که ظاهرا خلأ قاعده و ضابطه مشخص و مدونی برای نصب و حفظ امنیت این دستگاه‌ها موجب تشدید ناامنی شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در چند ماه گذشته چندبار خبری در رابطه با سرقت خودپرداز بانک‌ها منتشر شده است و طی آن دستگاه‌های خودپرداز به طور شبانه و طی اقدامی که عجیب به نظر می‌رسد از جای خود سرقت شده‌اند. شاید اولین سوالی که در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود این است که شرایط امنیتی و حفظ خودپردازها چگونه است که این روزها به راحتی به دزدیده می‌شود که می‌تواند موجب خدشه‌دار شدن اعتماد به امنیت در حوزه بانکی شود.

بررسی موضوع و پیگیری آن از مسئولان مربوطه با توضیحاتی همراه بود به طوری که در اهم آن جمشیدی – دبیر کانون بانک‌های خصوصی – اینگونه توضیح داد که در حال حاضر برای ایجاد شعب جدید استانداردهای لازم و ضوابط آن تعریف شده و طبق آن شعب ایجاد می‌شود به گونه‌ای که برای شعب باید تائیدیه‌ای از سوی پلیس پیشگیری ناجا دریافت شود آنگاه این تائیدیه که طبق استانداردهای مصوب شورای امنیت است، موجب صدور مجوز بانک مرکزی نیز خواهد شد.

به گفته وی، در مورد  نصب خودپردازها، محل آن و ضوابط امنیتی فعلا هیچ دستورالعمل و ضوابط تعیین شده و مدونی که به تصویب شورای امنیت رسیده باشد، وجود ندارد، از این‌رو هر یک از بانک‌ها براساس آنچه که خود تعیین کرده‌اند اقدام می‌کنند.

جمشیدی این را هم گفت که بانک مرکزی، پلیس پیشگیری ناجا و بانک‌ها طی جلساتی که با هم داشتند بررسی‌هایی در رابطه با نصب و مسایل امنیتی خودپرداها داشته‌اند، اما هنوز به تصویب نرسیده و در نتیجه شرایطی مشخص و مشترک برای بانک‌ها به منظور نصب خودپردازها وجود ندارد.

 چندی پیش هم پلیس پیشگیری ناجا دست به پلمب خودپردازها ر برخی مناطق زده بود و دلیل آن عدم  هماهنگی بانک‌ها و دریافت تاییدیه برای نصب خودپرداز بود ولی بانک‌ها نیز نسبت به این موضوع معترض شدند چرا که معتقد بودند تاکنون هیچ‌گونه استانداردی از سوی شورای امنیت کشور برای به کارگیری دستگاه‌های خودپرداز خارج از شعب بانک‌ها به شبکه بانکی ابلاغ نشده است که قرار باشد بر اساس آن عمل کنند.

این در شرایطی است که در حال حاضر مشاهده می‌شود خودپردازها در مواردی در مکان‌هایی نصب شده‌اند که هیچ امکان نظارت بر امنیت آنها وجود ندارد. به عنوان مثال مشاهده می‌شود در جاده‌های کمربندی نیز یک دستگاه خودپرداز نصب شده است که به هرحال حجمی بالایی پول می‌تواند در آن وجود داشته باشد و امنیت آن تضمین شده نیست، چرا که وقتی داخل شهر و در محل عبور و مرور خودپرداز به سرقت می‌رود، دیگر نمی‌توان انتظار داشت در جاهای دور از دسترس امنیت کافی برای این خودپردازها وجود داشته باشد.

اما در رابطه با این که در خودپردازها چه حجم پول قرار گرفته و در هر بار سرقت ممکن است حداکثر چه مبلغی از بین برود، باید گفت که میزان کاملا مشخص نیست بلکه براساس کاست‌هایی که در دستگاه‌های خودپرداز وجود دارد و نوع اسکناسی که در آن قرار دارد، این ارقام متفاوت خواهد بود ولی تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز قابل پیش‌بینی است. همچنین پول‌هایی که در دستگاه‌های خودپرداز قرار می‌گیرند بیمه شده و در صورت سرقت به بانک مربوطه برمی‌گردد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید