Performancing Metrics

سامانه «نیما» تا پایان اردیبهشت عملیاتی می شود | اتاق خبر
کد خبر: 409630
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1397 - 10:02
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: سامانه «نیما» تا پایان اردیبهشت عملیاتی می شود و این سامانه به کشف قیمت ارز متناسب با عرضه و تقاضا کمک خواهد کرد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، صمد کریمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: وظیفه سامانه «نیما»  ایجاد محل تلاقی جریانهای ورودی و خروجی ارز است که عوامل و ابزارهای متعددی همچون صرافان ، واردکنندگان و صادرکنندگان بانکها و متقاضیان واقعی را در بر می گیرد.

 
او ادامه داد: صرافی های مجاز می توانند از طریق سامانه «سنا» وارد نیما شوند و از طریق سامانه جامع تجارت و بانکها نیز از طریق پرتال ارزی می توانند به نیما دسترسی داشته باشند. البته در فاز اجرائی این سامانه از امروز سه شنبه کار با صادر کنندگان عمده در بخش پتروشیمی آغاز می شود و پس از آن به سراغ صادرکنندگان جز خواهیم رفت . 

به گفته وی تا پایان ماه جاری همه آموزش های لازم در خصوص سامانه «نیما» به نهادها و سازمانهای ذیربط داده خواهدشد.

کریمی تصریح کرد: در سیاست جدید ارزی همه وارد کنندگان باید به سیستم بانکی کشور مراجعه کنند . البته صرافان می توانند ارز مازاد صادر کنندگان را خریداری و جهت واردات کالا به ذی نفعان خارجی پرداخت کنند.
 

او افزود: راهبرد بانک مرکزی این است که همه تقاضاهای واقعی ارز را پوشش دهد و در حقیقت راه اندازی سامانه نیما سبب می شود تا جریان ورودی و خروجی ارزی منظم و مطمئنی داشته باشیم ضمن اینکه بخشی از عرضه و تقاضا هایی که در بازار آزاد پوشش داده می شود مانند تقاضاهای مربوط به قاچاق کالا دیگر وجود نخواهد داشت . 

امیر حسین شکوهی مدیر سامانه بانکی «نیما» نیز گفت: وقتی کسی ارزی را در سامانه نیما برای فروش ارائه می کند ، بررسی می شود که این فرد آیا پروانه صادراتی وارداتی دارد یا خیر، آیا این فرد ارز مازاد دارد یا سرمایه شخصی وی در خارج از کشور است و ... .

گفتنی است هیچ تقاضایی بدون مجوز و بررسی های لازم در سیستم نیما ثبت نمی شود. 

او ادامه داد: همه اعتبار سنجی ها و بررسی ها در بیرون از سامانه نیما انجام می شود و نیما فقط این موقعیت را فراهم می کند که وارد کنندگان و صادر کنندگان و کارگزاران ما بتوانند به راحتی معامله کنند و فضای رقابتی ایجاد شود به این ترتیب بحث قاچاق هم خود به خود حل می شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید