Performancing Metrics

هشدار رییس دامپزشکی نسبت به شیوع تب‌ کریمه‌کنگو | اتاق خبر
کد خبر: 409898
تاریخ انتشار: 10 اردیبهشت 1397 - 09:15
رئیس سازمان دامپزشکی هشدار داد سالانه دو تا پنج نفر بر اثر تب‌کریمه کنگو فوت می‌کنند؛ لذا مردم دام‌های خود را خارج از کشتارگاه ذبح نکنند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، علیرضا رفیعی‌پور با بیان این‌که امسال یک زن در استان کرمان بر اثر بیماری تب کریمه کنگو فوت شده است، اظهار کرد: این بیماری مخصوص یک فصل نیست و نوعی بیماری چهار فصل شناخته می‌شود. با این تفاوت که در طول فصول سرد سال اگر دام خارج از کشتارگاه ذبح شود، امکان دارد که ویروس فقط از طریق دام آلوده به انسان منتقل شود ولی در فصول گرم، به موازات گوشت و خون‌آبه آلوده، کنه‌ها هم فعال می شوند و می‌توانند با گزش، ویروس را به انسان منتقل کنند.

 وی ادامه داد: اگر شهروندان این دستور قانونی و شرعی را رعایت کرده و دام‌های خود را فقط در کشتارگاه‌ها ذبح کنند، بیماری مهلک تب کریمه کنگو ریشه‌کن می‌شود. شهروندان روستایی و عشایر نیز می‌توانند برای ذبح دام به قصابانی که توسط دامپزشکی معرفی و تعیین شده‌اند مراجعه کنند. با چنین روندی دیگر شاهد انتقال ویروس تب کریمه کنگو به انسان نخواهیم بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه در خصوص نوسانات قیمت تخم‌مرغ طی سال گذشته افزود: طی پارسال، شیوع آنفلوآنزای مرغی در استان‌هایی از جمله قزوین، تهران و البرز باعث نوسانات شدید قیمت تخم‌مرغ شد و این در حالی بود که در مجموع فقط ۱۴ هزار تن تخم‌مرغ وارد کشور شد؛ در واقع این میزان به حدی نبود که بتواند مشکل کاهش تولید تخم‌مرغ را کاملا رفع کند. با این وجود، خوشبختانه در حال حاضر بیماری کنترل و جو تا حد زیادی مدیریت شده است.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته، بیماری آنفلوآنزای مرغی، ایران و بیش از ۶۰ کشور دیگر را درگیر کرده است و دست به دست چرخیدن بیماری به خاطر پرندگان مهاجری است که ناقل بیماری هستند. سالانه دو تا چهار میلیون پرنده مهاجر وارد ایران می‌شوند و متاسفانه این میهمان ناخوانده را وارد کشور می‌کنند. در واقع ویروس آنفلوآنزای مرغی طی سال‌های گذشته از طریق منابع آبی، آبگیرها، سدها و رودخانه‌ها به حیات اهلی و پرندگان آبزی منتقل شده است.

رفیعی‌پور با تاکید بر این‌که بیشترین درگیری با ویروس آنفلوآنزای مرغی، از جانب مرغ‌های تخم‌گذار بوده است، تصریح کرد: این اتفاق طی دو سال پیاپی خسارت‌های سنگینی به صنعت مرغ تخم‌گذار و به تبعیت آن تخم‌مرغ وارد کرده است. از این‌رو باید تدبیری اندیشیده شود که در آینده شاهد اپیدمی این بیماری نباشیم و در این اطلاع‌رسانی به ذی‌نفعان، رسانه‌ها نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: شناسایی همه تالاب‌ها، آبگیرها و سدها توسط محیط زیست و پایش و نمونه‌برداری این اماکن در طول ۳۶۵ روز از سال توسط دامپزشکی یکی از اقداماتی است که به جد جلوی شیوع آنفلوآنزای مرغی را می‌گیرد؛ به عبارتی هر جا که ردپایی از ویروس مشاهده شد، باید بلافاصله تحت قرنطینه و پاک‌سازی قرار گیرد.

وی با تاکید بر این‌که محیط زیست باید بیشترین همکاری را با دامپزشکی انجام دهد، یادآور شد: این پایش از ابتدای امسال آغاز شده است و برای ریشه‌کنی این نوع از آنفلوآنزا، همه دستگاه‌ها باید ورود کنند. به عنوان مثال سازمان جهادکشاورزی باید به جد در برابر مرغداری‌های غیرمجاز و سنتی بایستد. همچنین خروج از تراکم مرغداری‌ها در یک منطقه و ساماندهی آن‌ها در مناطقی که از نظر شیوع آنفلوآنزای مرغی امن‌تر به شمار می‌رود از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

رفیعی‌پور با تاکید بر این‌که استان‌های شمالی، خراسان شمالی، قم، البرز، تهران، قزوین و اصفهان استان‌های پرخطر محسوب می‌شود و باید تراکم صنعت مرغداری در این استان‌ها کاهش یابد، افزود: جابجایی کود مرغی و کنترل تردد مرغ زنده توسط نیروی انتظامی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در واقع، اگر همه این موارد دست به دست هم دهند، امسال سالی فارغ از شیوع آنفلوآنزای مرغی خواهیم داشت.

انتهای پیام/
نظرات
ADS
ADS
پربازدید