Performancing Metrics

۵۴ درصد بیکاران در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال | اتاق خبر
کد خبر: 410490
تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1397 - 10:40
بر اساس بررسی جزئیات آمارهای نیروی کار، از بین جمعیت بالغ بر ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری کشور، ۵۴ درصد در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، جزئیات شاخص‌های عمده نیروی کار نشان می‌دهد از مجموع ۳ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۲۰۶ بیکار در سال گذشته، یک میلیون و ۷۵۶ هزار و ۱۳۵ نفر معادل ۵۴ درصد از کل جمعیت بیکار در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند.

این آمار نشان می‌دهد ۸۴۰ هزار و ۱۷۵ نفر از جمعیت بیکار کشور در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال و ۹۱۵ هزار و ۹۶۰ نفر نیز در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال قرار دارند.

البته بررسی شاخص‌های نیروی کار به استناد مطالعات مرکز آمار ایران، حاکی از آن است که نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ با ۰.۹ درصد افزایش به ۴۰.۳ درصد رسیده است به این معنا که ۴۰.۳ درصد از جمعیت در سن کار کشور از نظر اقتصادی فعال بودند و در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفتند.

شاخص نرخ بیکاری در کل کشور در سال گذشته ۱۲.۱ درصد بود که نسبت به سال ۹۵ از کاهش ۰.۳ درصدی حکایت دارد؛ این نرخ در گروه سنی جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۲۸.۴ درصد نسبت به جمعیت فعال بوده است؛ همچنین نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نیز نشان می دهد که ۲۵.۳ درصد از جمعیت فعال کشور در این گروه سنی، بیکار بودند.

برآیند تغییرات شاخص بیکاری در بین جمعیت جوان کشور حاکی از آن است که نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در سال گذشته ۰.۸ درصد و در جمعیت ۱۵ تا ۲۹ ساله نیز ۰.۶ درصد کاهش داشته است.

همچنین بررسی اشتغال در بخش های عمده اقتصادی نشان می دهد که بخش خدمات همچنان بیشترین سهم اشتغال را نسبت به بخش های صنعت و کشاورزی به خود اختصاص می دهد. بر این اساس سهم بخش خدمات از کل اشتغال کشور ۵۰.۴ درصد، سهم بخش صنعت ۳۲ درصد و سهم بخش کشاورزی ۱۷.۶ درصد از کل جمعیت شاغل کشور است.

شاخص بیکاری در۳۱ استان کشور نیز نشان می‌دهد، استان کرمانشاه به رغم کاهش ۰.۴ درصدی نرخ بیکاری نسبت به ۹۵ اما همچنان با نرخ بیکاری ۲۱.۶ درصدی دارای بالاترین جمعیت بیکار در کل کشور است و پس از آن استان چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری ۲۰.۸ درصد در صدر استان های دارای بیشترین جمعیت بیکار کشور قرار دارد.

استان های مرکزی و سمنان نیز با نرخ بیکاری ۷.۹ درصدی کمترین جمعیت بیکار را در بین استان های کشور دارند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید