Performancing Metrics

آنتن‌ موبایل باید در چه فاصله‌ای از خانه‌ها نصب شود؟ | اتاق خبر
کد خبر: 410939
تاریخ انتشار: 1 خرداد 1397 - 11:18
بسیاری از مردم نمی‌دانند که استاندارد ملی ایران چه حدودی را برای میران تشعشعات رادیویی و مایکروویو در مناطق مسکونی تعیین کرده است و آنتن‌های اپراتورهای تلفن همراه و وایمکس باید در چه فاصله‌ای از اماکن مسکونی نصب شوند؟

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، از سوی نهادهای مسوول بارها اعلام شده که تشعشعات پرتوهای رادیویی کمتر از میزان استاندارد تعیین‌شده است، با این وجود شهروندان درصورت نگرانی از نصب دکل‌های اپراتورهای تلفن همراه و وایمکس می‌توانند شکایت خود را ثبت کنند تا اندازه‌گیری‌های لازم انجام و نتایج آن اعلام شود.

با توجه به پروانه‌های واگذارشده به اپراتورهای تلفن همراه و و وایمکس، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به پاسخگویی به شکایات مردم از تشعشعات آنتن‌های اپراتورهای یادشده اقدام می‌کند. این فرآیند به‌صورت ثبت شکایت در سامانه شکایات سازمان توسط افراد حقیقی یا حقوقی؛ بررسی شکایت و انجام اندازه‌گیری‌های لازم توسط اپراتور یا اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مربوطه و اعلام نظر سازمان انرژی اتمی ایران به عنوان متولی تشعشعات در کشور درباره نتایج اندازه‌گیری انجام می‌شود.

تاکنون فاصله مشخصی جهت نصب آنتن‌های مخابراتی از اماکن مسکونی تعیین نشده است، چراکه فاصله در کنار پارامترهای دیگری چون توان تشعشعی و زاویه تابش آنتن تعیین کننده استاندارد یا غیر استاندارد بودن حدود تشعشعات یک آنتن است. لذا در صورت وجود نگرانی از تشعشعات آنتنی در مجاورت مکانی مسکونی باید موضوع از طریق ثبت شکایت در سامانه شکایات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیری شود تا پس از انجام اندازه گیری های لازم رای نهایی در خصوص مجاز یا غیرمجاز بودن حدود پرتودهی آنتن مورد نظر از سوی سازمان انرژی اتمی ایران صادر شود.

در هر حال مقادیر تشعشعات رادیویی و مایکروویو در مناطق مسکونی و اماکن عمومی باید از حدودی که در استاندارد ملی ایران با عنوان "پرتوهای غیر یونساز-حدود پرتوگیری" آمده است، کمتر باشد.

اما  بسیاری از شهروندان سوال دارند که در صورت نگرانی از برپایی، سازه، استحکام پایه و محل نصب دکل‌های اپراتورهای تلفن همراه و وایمکس چه اقدامی باید انجام دهند؟ متولی نصب و رسیدگی به شکایات مربوط به دکل‌ها در شهر تهران، شرکت ارتباط مشترک شهر بوده و در شهرستان‌ها این امر به عهده شهرداری‌هاست. لذا در صورت وجود هرگونه نگرانی در این خصوص باید با نهادهای یاد شده مکاتبه شود.

نحوه و مراحل ثبت شکایت از تشعشعات آنتن‌های تلفن همراه و وایمکس هم به این صورت است که جهت ثبت شکایت در پایگاه اطلاع رسانی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با آدرس www.cra.ir به شاخه پاسخگویی به شکایات مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات خواسته شده در هر قسمت شکایت خود را ثبت کرده و با گرفتن کد رهگیری مراحل اقدامات انجام شده در آن مورد را پیگیری کنید.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید