Performancing Metrics

اظهارات عراقچی درباره ایرانیان دوتابعیتی | اتاق خبر
کد خبر: 411078
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1397 - 10:56
معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با یک روزنامه اسپانیایی اظهار داشت: هیچ سیاستی علیه شهروندانی که تابعیت دوگانه دارند، وجود ندارد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سید عباس عراقچی افزود: در واقع، ما تابعیت دوم آنها را نادیده می‌گیریم و هیچگاه از هیچ ایرانی نمی‌ پرسیم آیا گذرنامه دیگری دارد؟ ما می‌ خواهیم که آنها به خانه بازگردند و با خانواده های خود تماس و رابطه داشته باشند، آنها را یک ارزش برای خودمان قلمداد می‌ کنیم و تلاش در تسهیل آمدن و رفتن آنها داریم.

عراقچی با اشاره به اینکه بین پنج تا شش میلیون ایرانی در خارج زندگی می کنند تاکید کرد که بسیاری از این ایرانیان بدون مشکل به ایران رفت و آمد می‌ کنند و فقط تعداد بسیار اندکی‌ از آنها به خاطر جاسوسی دستگیر شده‌اند.

وی افزود: ما متوجه هستیم که ایرانی های دارای دو تابیعت، یک هدف آسان برای جذب از سوی سرویس های مخفی‌ خارجی‌ هستند. در عین حال می‌ خواهم به همه ایرانی ها بگویم که هیچ سیاستی علیه شهروندانی که تابعیت دوگانه دارند، وجود ندارد. ما می‌ خواهیم که آنها به خانه بازگردند، از نظر اقتصادی فعال باشند و در دانشگاه ها تدریس کنند. آنها را یک ارزش برای خودمان قلمداد می‌ کنیم و تلاش در تسهیل آمدن و رفتن آنها را داریم.


گفتنی است که طی رزوهای گذشته جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که برخی از آنها از اعضای هیأت تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها هستند، نامه‌ای خطاب به ایرانیان خارج از کشور نوشته اند. هدف از نگارش نامه نمایندگان که پس از تدوین گزارش تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها تهیه شده، اطمینان دادن به ایرانیان خارج از کشور برای تردد به کشورمان اعلام شده است.

در این نامه که قرار است روزهای آینده به امضای جمع بیشتری از وکلای ملت برسد خطاب به ایرانیان خارج از کشور تأکید شده که صاحبان، علم، سرمایه و سایر اقشار مردم به راحتی می‌توانند به خارج کشور سفر کرده و مجدداً به ایران بازگردند.

همچنین در این نامه به صراحت آمده است که بحث مربوط به دوتابعیتی‌ها و افراد دارای گرین‌کارت و تابعیت‌های مضاعف شامل مقامات کشور و خانواده‌های آنها می‌شود و ربطی به سایر ایرانیان ندارد.

در این نامه بر لزوم زندگی آزاد ایرانیان تأکید شده و هرگونه رصد و توجه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی به مسئله دوتابعیتی‌ها را متوجه مقامات کشور دانسته است.

نویسندگان این نامه به تمامی ایرانیانی که به دلایل علمی و تجاری و دلایل دیگر از کشور خارج شده‌اند، اطمینان داده است که می‌توانند به راحتی به کشور بازگشته و مشکلی برایشان پیش نمی‌آید.

نمایندگان مجلس همچنین خطاب به ایرانیان خارج از کشور تأکید کرده‌اند که فریب برخی اظهارنظر و شیطنت‌ها را نخورند و بدانند که قرار نیست مشکلی برای مردم ایجاد شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید