Performancing Metrics

تامین اعتبار ۱۲ میلیارد دلاری واردات کالاهای اساسی | اتاق خبر
کد خبر: 411215
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1397 - 20:58
یک مسئول اعلام کرد؛
سخنگوی بانک مرکزی گفت: ۱۲ میلیارد و ۶۷ میلیون دلار برای تامین کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه واحدهای تولیدی ارز تخصیص داده شد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، محمدعلی کریمی با تاکید بر این که از این میزان ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار تامین اعتبار شده و مشتری ارز را دریافت کرده است به تشریح ارز تخصیصی و تامینی با دسته بندی کالاهای وارداتی پرداخت و افزود: اغلب کالاهای مورد نیاز در ۴۴ روز گذشته ثبت سفارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای واردات کالاهای اساسی از جمله برنج، جو، حبوبات، دام زنده، کنجاله سویا، گندم، گوشت، ذرت، روغن، شکر و کره ۲ میلیارد و ۳۷ میلیون دلار تخصیص داده شده که از این رقم یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار آن تامین ارز شده است.

این مسئول در بانک مرکزی، نرخ دریافتی بابت هر دلار برای واردات کالاهای اساسی را از واردکنندگان آن ۳۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: اگرچه که مجموع ارز پرداختی دولت ۴۲۰۰ تومان درنظرگرفته شده؛ اما برای جلوگیری از افزایش قیمت به بهانه افزایش نرخ ارز، تفاوت ۴۰۰ تومانی ارز کالاهای اساسی را دولت پرداخت می کند.

کریمی، همچنین درباره میزان ارز تخصیصی برای واردات تجهیزات پزشکی، داروهای ساخته شده، شیرخشک و مواد اولیه دارو را نیز ۶۵۰ میلیون دلار اعلام کرد که از این میزان ۴۱۰ میلیون دلار آن تامین شده است.

به گفته سخنگوی بانک مرکزی، در تامین سایر نیازها وارداتی کشور هم با راه اندازی سامانه نیما و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی عرصه تجارت خارجی کشور به خوبی اداره می شود که در این باره مواد اولیه تولید چون قطعات منفصله ماشین آلات راه سازی، ماشین الات و دستگاههای مکانیکی، ماشین آلات و دستگاههای برقی، چدن، آهن، فولاد، محصولات شیمیایی آلی و غیرآلی، سوختهای معدنی، محصولات کانیهای غیرفلزی، کاغذ و مقوا، کائوچو، شیشه، لکوموتیو و انواع واگن و محصولات سرامیکی از ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین اعتبار شده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اطلاعیه شماره ۷ بانک مرکزی در تاریخ ۲۵ فروردین مبنی بر تعیین ۳۳ دسته از مصارف اصلی ارزی کشور گفت: از این تعداد مردم با ۳ مورد بیشتر سروکار دارند که شامل ارزهای دانشجویی،​ درمانی و مسافری است.

سخنگوی بانک مرکزی ادامه داد: تا ۳ خرداد حدود ۸۵ میلیون یورو و معادل ۱۰۳ میلیون دلار ارز مسافری از طریق بانکهای ملی و سامان در اختیار مسافران خارج کشور قرار گرفت، همچنین در این مدت برای دیگر امور خدماتی چون درمانی و دانشجویی هم ۶۸ میلیون یورو و معادل دلاری ۸۲ میلیون دلار تخصیص داده شده که در مجموع حدود ۱۶۷ میلیون یورو و معادل ۱۹۰ میلیون دلار به این سه دسته ارز تخصیص داده شده است.

کریمی درباره تعدیل نرخ ارز تخصیصی دولت هم گفت: از ابتدای ابلاغ سیاستهای ارزی دولت اعلام شد که نرخ ۴۲۰۰ تومان ثابت نخواهد بود و به مرور زمان تعدیل می شود؛ بر همین اساس این نرخ در چند روز گذشته افزایش قیمت داشته و تا دیروز به ۴ هزار و ۲۱۱ تومان رسیده است که تا پایان سال هم انتظار می رود چند درصدی نرخ موجود تعدیل شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید