Performancing Metrics

درآمد عشایر ۲ برابر می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 411307
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1397 - 21:38
قائم مقام سازمان امور عشایر:
قائم مقام سازمان عشایری گفت: درآمد ماهیانه جامعه عشایری کشور یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که تلاش می‌کنیم تا آخر برنامه ششم این رقم دو برابر افزایش یابد.

 

‌به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، علایی مقدم در مراسم معارفه مدیر کل امور عشایری استان اردبیل اظهار کرد: در بین سه گروه هدف جامعه اعم از شهری، روستایی و عشایری جامعه عشایری از سابقه و دیرینگی کهنی برخوردار است به طوری که از سال ۱۲۴۵ تاکنون براساس آمار و اسناد ۳۸ درصد جمعیت کشور را عشایر تشکیل می‌دادند.

 وی خاطرنشان کرد: با توجه به تنوع اقلیمی و پهناور بودن کشور عشایر با کوچ خود همواره به دنبال آب مجازی و استفاده از منابع طبیعی به نفع تولید و رونق اقتصادی بوده به طوری که در حال حاضر ترکیب جمعیتی کشور نشان می‌دهد که دو درصد جامعه را جمعیت عشایری تشکیل می‌دهد.

قائم مقام سازمان عشایری‌ بیان کرد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت عشایری کشور نه تنها بی دست و پا نیستند بلکه در بهره‌وری نیروی انسانی در سطح دنیا نظیر ندارند به طوری که از ۱۶۴ میلیون هکتار اراضی قابل کشت کشور که حدود ۱۵۰ میلیون هکتار آن در اختیار بخش کشاورزی است و ۷۵ درصد منابع آب در اختیار این بخش است از ۸۴ میلیون هکتار مراتع در کشور ۳۴ میلیون هکتار آن در اختیار جامعه عشایری است که برای تولید مولد از ان استفاده می‌کنند.

 علایی مقدم گفت: عشایر کشور در ۱۵ هزار سامانه پراکنش دارند به طوری که با توکل بر خداوند و تکیه بر مرتع و دام زندگی عزتمندانه‌ای را سپری می‌کنند به طوری که جامعه عشایری کشور کم‌توقع و در عین حال همواره پشتیبان انقلاب اسلامی است.

 وی ادامه داد: از ۸۶۰ هزار تن گوشت تولیدی در کشور ۱۹۰ هزار تن آن که ۲۵ درصد را شامل می‌شود به دست غیرتمند عشایر تولید شده که به طور متوسط نیاز بخشی عظیمی از مردم کشور را تامین می‌کند.

 قائم مقام سازمان عشایری نقش عشایر را در بهره‌وری بیشتر و تامین امنیت غذایی بی‌نظیر خواند و اضافه کرد: عشایر ما در ۱۵ هزار سامانه بدون کوچکترین خلل و یا دستگاه انتظامی و نظارتی با قدرت و صلابت در عرصه تولید و تامین امنیت غذایی کشور نقش‌آفرینی می‌کنند و همواره از ابزارهای قانونی به نفع رفاه مردم استفاده کرده‌اند.

 علایی مقدم خاطرنشان کرد: در طول پنج برنامه گذشته توسعه کشور تنها یک بار از عشایر نام برده شده بود که با تلاش و جدیت دولت و مجلس در برنامه ششم ۱۷ بار از عشایر نام برده شده و در قالب ۱۷ حکم قانونی درصدد حمایت از جامعه عشایر هستیم.

 وی تولید ۳۵ درصد صنایع دستی، ۴۰ درصد فرش دستبافت را به همت جامعه عشایری یادآور شد و گفت: نرخ باسوادی در بین جامعه عشایری به ۶۴ درصد رسیده است.

قائم مقام سازمان عشایری رویکرد سازمان عشایری ایران را در سال‌های اخیر در حمایت و افزایش میانگین درآمد جامعه عشایری یادآور شد و بیان کرد: در حال حاضر این سرانه درآمدی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که در برنامه ششم توسعه تلاش می‌کنیم این رقم به دو برابر افزایش یابد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید