Performancing Metrics

تاسیس بانک مشترک ایرانی- سوری | اتاق خبر
کد خبر: 412246
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1397 - 12:07
سیف پیشنهاد داد؛
رییس کل بانک مرکزی در دیدار با وزیر تجارت و اقتصاد خارجی سوریه ضمن استقبال از گسترش روابط بانکی دو کشور پیشنهاد کرد با همکاری دو طرف بانک مشترک ایران و سوریه تشکیل شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، ولی اله سیف در دیدار با وزیر تجارت و اقتصاد خارجی سوریه که عصر دیروز در ساختمان بانک مرکزی تشکیل شد، با بیان اینکه ملت ایران همواره در کنار کشور دوست و برادر سوریه هستند و از پیروزی های به دست آمده ملت مقاوم سوریه خوشحال و خرسندند گفت: امیدواریم با توجه به فضای مثبت و در سایه پیروزی های حاصل شده ارتباطات بانکی دو کشور برای بازسازی سوریه بیش از پیش تعمیق یابد. بر این اساس بانک مرکزی ایران علاقه مند است با مبادله هیئت های بانکی مقدمات شروع همکاری های گسترده تر را در دستور کار قرار دهد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به سوابق مربوط به مذاکرات انجام شده در مورد تاسیس بانک مشترک ایران و سوریه تحت عنوان «الامان» که به دلیل شرایط ایجاد شده در سوریه متوقف مانده است گفت: این موضوع می‌تواند مجددا در دستور مذاکرات قرار گیرد و با استفاده از مطالعات و بررسی های قبلی و تکمیل مراحل کارشناسی می توانیم به سرعت موضوع را نهایی و در این باره تصمیم لازم را اتخاذ کنیم. قطعا نائل شدن به این هدف زمینه را برای گسترش بیشتر ارتباطات تجاری و اقتصادی فراهم خواهد کرد.

رییس شورای پول و اعتبار در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تجارت دو کشور ایران و سوریه پرداخت و گفت:‌ در ارتباطات بانکی می توان از مدل های مختلف و متنوعی بهره جست که نمونه ای از آن ایجاد و افتتاح حساب مشترک بین بانک های مرکزی دو کشور و تسویه حساب بر مبنای آن باشد.

سیف از استقبال بانک‌های ایرانی برای تاسیس شعبه در خاک سوریه خبر داد و افزود: برخی از بانک های ایرانی متقاضی تاسیس شعبه در سوریه هستند و این امر می تواند مورد بحث و بررسی هیئت کارشناسی قرار گیرد و همچنین در مقابل نیز از حضور شعب بانک های سوریه در ایران استقبال می کنیم.

عالی ترین مقام بانک مرکزی ایران با تاکید بر روابط مستحکم سیاسی دو کشور ایران و سوریه تصریح کرد: اقتضای روابط مستحکم سیاسی ایجاد و گسترش روابط اقتصادی و بانکی است بر این اساس ایران از گسترش روابط بانکی با کشور سوریه استقبال می کند.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به حضور پیمانکاران ایرانی در خاک سوریه خواستار پذیریش ضمانت نامه های بانک های ایرانی از جانب بانک های سوری شد و گفت: تسهیل و تسریع در کار پیمانکاران ایرانی فعال در سوریه در واقع کمک به بازسازی کشور سوریه خواهد بود.

سیف در ادامه با تشریح وضعیت اقتصادی کشور و مرور دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم از جمله کنترل و تک رقمی کردن تورم، رشد اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار خاطرنشان کرد: بازار ارز که در نیمه دوم سال گذشته بر اساس فضاسازی های دشمنان خارجی و برخی عوامل هیجانی و روانی شاهد نوسانات و تلاطماتی بود، با سیاست جدید ارزی کشور به ثبات نسبی رسیده است و این اقدام مانع جدی برای بروز شوک های خارجی ناشی از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) در اقتصاد ایران شده است.

همچنین در این دیدار وزیر تجارت و اقتصاد خارجی سوریه با ابراز خرسندی از همکاری های بانکی و اقتصادی دو کشور گفت: شرایط ایران و سوریه به لحاط اعمال تحریم های ظالمانه از جانب قدرت های جهانی مشابه است و کشور سوریه همواره با دقت روش های مقابله ایران با تهدیدات اقتصادی خارجی را رصد و از تجربیات ایران برای مواجهه با تحریم ها استفاده می کند.

محمد سامرالخلیل با بیان اینکه روابط ایران و سوریه برادرانه و منشا تاریخی دارد گفت: در شرایط فعلی که وضعیت دو کشور در مواجهه با قدرت های جهانی تشابه دارد مسئولیت مقامات اقتصادی و سیاسی ایران و سوریه دوچندان شده و لازم است با دقت بیشتری راه کارهای همکاری مورد توجه قرار گیرد.

وزیر تجارت و اقتصاد خارجی سوریه با تاکید بر علاقه مندی مقامات اقتصادی و بانک مرکزی سوریه برای گسترش روابط بانکی دو کشور افزود: در جلسه اخیر تیم اقتصادی دولت سوریه مباحثی در خصوص  راه کارهای همکاری بیشتر با بانک های ایرانی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در آغاز نیز می توانیم از حساب مشترک بانکی به عنوان گام اول همکاری بهره گرفت.

گفتنی است در پایان این جلسه محمد سامرالخلیل به صورت رسمی از جانب دولت و  رییس کل بانک مرکزی سوریه از دکترسیف برای سفر و دیدار با مقامات سوریه دعوت به عمل آورد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید