Performancing Metrics

بازگشت هند به سیستم پرداخت روپیه برای خرید نفت ایران | اتاق خبر
کد خبر: 412334
تاریخ انتشار: 2 تیر 1397 - 11:25
دو منبع دولتی هندی به رویترز اظهار کردند: اقدام هند به دنبال احیا یک مکانیسم تجارت روپیه برای تسویه بخشی از پول واردات نفت از ایران به دلیل نگرانی از مسدود شدن کانال‌های خارجی تحت فشار تحریم‌های آمریکا است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در جریان دور قبلی تحریم‌ها، هند سیستمی شبیه تهاتر را که برای واشنگتن قابل قبول بود طراحی کرده بود تا پرداخت بخشی از پول خرید نفت خود به تهران را به روپیه از طریق یک بانک دولتی کوچک امکان‌پذیر کند. ایران نیز از پول صادرات نفت خود برای واردات کالا از هند استفاده می‌کرد.

یکی از این منابع دولتی آگاه به رویترز گفت: ما سرگرم بررسی احیای مکانیسم پرداخت به روپیه هستیم و بایستی خودمان را آماده کنیم.

وی در ادامه افزود: مکانیسم پرداخت فعلی ممکن است از نوامبر به بعد دیگر کار نکند.

یک مقام وزارت بازرگانی هند نیز اظهار کرد: بانک مرکزی هند هنوز درباره بازگرداندن مکانیسم پرداخت به روپیه تصمیم نگرفته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در ماه مه از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران خارج شد و دستور وضع مجدد تحریم‌ها علیه تهران را صادر کرد.

برخی از تحریم‌های آمریکا از ششم اوت به اجرا درخواهند آمد در حالی که تحریم‌هایی که به خصوص بخش نفت را هدف می‌گیرند از چهارم نوامبر اجرایی می‌شود.

پالایشگاه‌ها در هند در حال حاضر از بانک دولتی هند (SBI) و بانک EIH آلمان برای پرداخت پول خرید نفت ایران به یورو استفاده می‌کنند.

بانک SBI هند به پالایشگاه‌های هندی و دولت اعلام کرده از چهارم نوامبر دیگر قادر نخواهد بود مبادلات مربوط به واردات نفت از ایران را انجام دهد.

پالایشگاه‌های هند یک دوره اعتباری ۶۰ روزه برای پرداخت پول به ایران دریافت می‌کنند که نشان می‌دهد واردات نفت از ایران ممکن است از اوت به بعد با مشکل روبه‌رو شود.

دولت هند از پالایشگاه‌های خود درخواست نکرده واردات نفت ایران را کاهش دهند، اما برخی از این پالایشگاه‌ها کاهش خرید از تهران را آغاز کرده‌اند.

این منبع دولتی آگاه اظهار کرد: ما از پالایشگاه‌ها برای کاهش واردات درخواست نکرده‌ایم. وی در ادامه افزود: دیدار رسمی میان هند و آمریکا برای گفت‌وگو پیرامون تحریم‌های ایران هنوز انجام نگرفته است.

به گفته این منبع آگاه، یک هیات هندی با مقامات و بانکداران در فرانسه، آلمان، انگلیس و بروکسل به منظور یافتن کانال‌های پرداخت جایگزین دیدار کرده است و استفاده از بانک‌های اروپایی برای پرداخت پول به ایران را تقریبا غیرممکن یافته است.

احیای سیستم پرداخت روپیه کمک خواهد کرد تراز تجاری هند که اکنون به نفع ایران شده است، تغییر کند. کسری تجاری هند با ایران از ۱۱.۴ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۱۲ – ۲۰۱۱ به حدود ۳.۶ میلیارد  دلار در سال مالی ۲۰۱۶ – ۲۰۱۵ که سیستم پرداخت به روپیه اجرایی شد کاهش یافت، اما آمار وزارت بازرگانی هند نشان می‌دهد از آن زمان افزایش یافته و به حدود ۸.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ – ۲۰۱۷ رسیده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید