Performancing Metrics

نخریدن، درمان گرانی نیست | اتاق خبر
کد خبر: 412342
تاریخ انتشار: 2 تیر 1397 - 12:42
نایب رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق:
نایب رئیس اول کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران معتقد است که کمپین برای نخریدن کالاهایی که گران می‌شود، جوابگو نیست و اتفاقا باعث گران‌تر شدن آن کالا در آینده می‌شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در پی افزایش قیمت و نوسانات بازار طی ماه‌های اخیر، برخی سلبریتی‌ها در فضای مجازی مطالبی را به اشتراک گذاشتند که مردم برای مقابله با گرانی، کمپین نخریدن کالا و محصولات گران قیمت را در طول یک ماه اجرایی کنند که شامل سکه، طلا، ارز و دیگر محصولات می‌شود.

گرچه برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که در شرایط فعلی ایران، این کمپین و نخریدن محصولات گران‌قیمت که مشمول نوسان شده بودند، جوابگو نیست و نمی‌تواند تعادل و ارزانی را در بازار ایجاد کند. همچنین محمدباقر نوبخت - سخنگوی دولت - در نشست خبری اخیر خود ضمن تشکر از این چهره‌ها از جمله علی کریمی، گفت: "در این مورد نمی‌شود نسخه کلی پیچید. در زمان رکود، تلاش دولت این بود که صنعت خودروی کشور را فعال کند، اما همان مقطع کمپینی راه‌اندازی شده بود که خودرو خریداری نشود. کمپین قابل قبول نبود اما در این مورد گرانی‌های اخیر خودرو این کمپین قابل قبول است. اگر کالایی گران فروخته می‌شود، کسی آن را نخرد. از علی کریمی بخاطر راه انداختن کمپین گران نخریدن کالاها تشکر می‌کنم. اقدام او قابل قبول است. تولید و فروش خودروها افزایش یافته است اما باز هم می بینیم قیمت خودرو بالا می رود، این کمپین در این مورد خاص خوب است".

این اظهارات در حالی مطرح شد که مسعود خیاط زاده - نایب رئیس اول کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران - در این باره گفت: کمپین نخریدن کالا و محصولاتی که با افزایش قیمت مواجه می‌شوند، نمی‌تواند جوابگو باشد؛ چرا که گرانی‌ها به یک واقعیت تبدیل شده که باید اقدامات زیادی رخ دهد تا چنین مشکلاتی حل شود. بنابراین نخریدن بسیاری از این کالاها درمان گرانی آنها نیست.

وی افزود: این اقدام در مورد برخی از کالاها جواب معکوس می‌دهد؛ چرا که تجربه نشان داده زمانی که فروشنده بازارش افت داشته باشد، آن را در ماه بعد جبران می‌کند و در اصطلاح گفته می‌شود که در ماه‌های آینده تلافی می‌شود. از سوی دیگر نیز وقتی تولیدکننده ببیند که مردم نمی خواهند کالای او را بخرند، کمتر تولید می‌کند و در عرضه دچار مشکل می‌شود و در آینده سبب گران‌تر شدن آن محصول خواهد شد.

نایب رئیس اول کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران گفت: مردمی که فکر می‌کنند اگر یک کالا را نخرند، ارزان می‌شود باید به این مسئله توجه کنند که کالاهایی که امروز هیچ مشکلی از نظر عرضه و تقاضا ندارند اما هر روز با افزایش قیمت مواجه می‌شوند اگر با نخریدن، چالش‌ها و مشکلات آنها چند برابر شود، چه بلایی سر آن محصول و بازارش خواهد آمد. اما به نظر می‌رسد که دولت باید در این زمینه کنترل و نظارت‌های خود را در بازار بیشتر کند تا جلوی این سوء استفاده‌ها و گرانی‌های غیرمنطقی را بگیرد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید