Performancing Metrics

دولت بازار ثانویه ارز را به رسمیت شناخت | اتاق خبر
کد خبر: 412449
تاریخ انتشار: 4 تیر 1397 - 15:36
سیف تایید کرد؛
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به بررسی موضوع بازار ثانویه در ستاد اقتصادی دولت با حضور رئیس جمهور، گفت: این بازار در حال تعیین تکلیف است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: حجم صادرات کشور و ارزآوری که وجود دارد به راحتی می تواند ارز مورد نیاز برای واردات را تامین کند.

وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی ها، آمریکا تلاش می کند علاوه بر خروج از برجام التهاباتی را ایجاد کند. برای مصون سازی بازار، بانک مرکزی ساز و کار ارزی را اجرا کرد و سامانه نیما نیز اجرایی شد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در ستاد اقتصادی دولت با حضور رئیس جمهور مورد بررسی قرار گرفت، بازار ثانویه است که می تواند با استفاده از ارزهای صادراتی خود تامین شود. این موضوع در حال تعیین تکلیف است.

وی در تشریح چهار گروه واردات کالا گفت: دسته اول کالاهای حیاتی و اساسی مثل دارو هستند که ارز حاصل از فروش نفت از طریق بانک مرکزی به این دسته از کالاها اختصاص می یابد. این ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان شروع و الان به ۴۲۵۰ تومان رسیده است.

سیف گفت: دسته دوم کالاهای ضروری هستند که ۸۰ درصد از ارز شرکت های غیرنفتی (مانند پالایشگاه ها و پتروشیمی ها) توسط سامانه نیما به واردات این کالاها اختصاص می یابد.

رئیس کل بانک مرکزی  ادامه داد: مسئله ای که مطرح است این است که برخی کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می شود با نرخ بالاتری به فروش می رسند. قرار است بانک مرکزی لیست کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می شوند را اعلام کند که هر کسی کالایی را خریداری می کند که قیمت آن منطقی نیست، اعلام کند.

وی اظهارداشت: دسته سوم کالاهایی هستند که ارز واردات آن از ۲۰ درصد از ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی با نرخ توافقی تامین می شود. دسته چهارم نیز کالاهای ممنوع الورود هستند.

سیف در پایان ابرازامیدواری کرد: با این اقدامات آرامش در فضای اقتصادی کشور ایجاد شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید